شماره: 2577 تاریخ : 1390/07/30-12:00:00

دلایل بی‌‌میلی شرکت‌ها به ثبت در بورس و عاقبتی که در انتظار آنهاست

آمار ورود شرکت های سهامی عام جدید به بورس با ثبت 50 شرکت طی 7 ماه در حالی رضایت بخش نیست که در برابر انتقادات کارگزاران به این روند، پاسخ هایی از سوی معاون سازمان بورس دا

 

به گزارش روز شنبه بانک و صنعت ،بورس اوراق بهادار تهران به رغم ظرفیت‌ها و جذابیت‌های متعددی که برای سرمایه‌گذاران و سرمایه‌ پذیران دارد هنوز هم نتوانسته همه شرکت‌های سهامی عام کشور را در خود جای دهد . حتی تصویب ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه و الزام ثبت و پذیرش این گونه شرکت‌ها تا شهریور 90 هم نتوانست در افزایش و شرکت‌های بورسی و فرابورس تأثیر قابل توجهی بگذارد. به طوری که در حالی ابتدا تعداد شرکت‌های سهامی عام حدود 1500 شرکت تخمین زده می‌شد که بعد از گذشت 7 ماه مشخص شد این آمار به هر دلیلی درست نبود و تاکنون 79 شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکت‌ها و 50 شرکت نزد سازمان به ثبت رسیده‌اند.
این آمار در شرایطی برخلاف آمار اعلامی از سوی مسئولان بود که کارشناسان عوامل مختلفی را در عدم تمایل شرکت‌های سهامی عام جدید به بورس دخیل دانسته و معتقدند به دلیل برخی فشارها و محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌ها حتی تعدادی از همین حدود 400 شرکت حاضر در بورس و فرابورس در صورت باز بودن و امکان داشتن حاضرند از بازار سهام خارج شوند.
این درحالی است که در جریان برگزاری نشست سه‌شنبه گذشته کارگزاران با مسئولان سازمان و شرکت‌های بورس و فرابورس، برخی از دلایل و انتقدات به آمار اندک ثبت شرکت‌ها نزد سازمان‌ و اقدام به پذیرش آنها در بازار سهام مورد بررسی قرار گرفت .
در این میان اعلام شد به دلیل انتقال نام شرکت‌های سهامی عام از قالب‌ دفتری به صورت مکانیزه آمار ثبت 79 شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکت‌ها می‌تواند نادرست باشد. از طرف دیگر سازمان بورس در تدارک راه‌‌اندازی بانک اطلاعاتی برای شرکت‌های سهامی عام است.

*
مهمترین موانع شرکت ها برای حضور در بورس

به هر حال در جریان این نشست مشخص شد کارگزاران بورس که به عنوان مشاور پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های جدید و قدیم نقش مهمی در افزایش ورود شرکت‌ها به بورس دارند حرف‌ها و انتقادات و پیشنهاداتی را دارند که می‌تواند مورد توجه مسئولان قرار دارد. البته بخش مهمی از انتقادات توسط معاون نظارت بر بورس‌ها پاسخ داده شد.

بر اساس این گزارش، ‌از نگاه کارگزاران بورس، مهمترین مشکلات در پذیرش شرکت‌های جدید و عدم تمایل ورود بنگاه‌ها به بازار سهام ناشی از مواردی چون طولانی شدن اخذ کد سهامداری در سپرده گذاری مرکزی ، فرآیند ثبت و اساسنامه شرکت‌ها سازمان بورس به رغم تبلیغات و پشیمان شدن مدیران از تقاضای پذیرش،‌ اعمال سخت‌گیری در تأئید صلاحیت مدیران که گاه سابقه علمی ندارند و پاسخ به چند سوال دچار وحشت می‌شوند، به خطر افتادن فعالیت شرکت‌ها در نتیجه افشاء اطلاعات با اهمیت، عدم پاسخگویی و همکاری کامل دو شرکت‌های سپرده‌گذاری و مدیریت فناوری، توقف پی در پی نمادها توسط سازمان بورس ،‌ کمبود نیروی انسانی در اداره نظارت بر ناشران، نگرانی از انجام معاملات زیاد توسط کارگزاران به دلیل سخت‌گیری و پرسش‌های زیاد توسط برخی ، بداخلاقی تعدادی از مدیران میانی سازمان با مدیران عامل شرکت‌ها و عدم رفتار درست آنها و غیره است.

*
پاسخ های معاون سازمان بورس به انتقادات

در برابر این انتقادات ، سیدعلی حسینی معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران توضیح داد: موافق طولانی بودن اخذ کد سهامداری شرکت‌ها نیستم. چون با ارایه سه مشخصه هویتی سهامداران ، امکان صدور توسط سپرده‌گذاری مرکزی وجود دارد. همچنین این درست نیست که برخی شرکت‌ها مشخصات سهامداران خود را ندارند. چون برخی شرکت‌ها عمدا این کار را می‌کنند اما اخیرا امکانی فراهم شده که با ارایه کد ملی می‌توان سایر مشخصات سهامداران را دریافت کرد.
وی در مورد طولانی بودن فرآیند ثبت شرکت‌ها نزد سازمان بورس هم گفت: این مشکل را قبول دارم. چون در مقطعی دچار کمبود نیروی انسانی بودیم. این در حالی است که تعامل باید دو طرفه باشد اما برخی شرکت‌ها خودشان پیگیری نمی‌کنند.

حسینی خاطر نشان کرد: به هنگام پذیرش شرکت‌ها نیازی به تأیید صلاحیت مدیران نیست. در مورد نهادهای مالی هم مقررات کوتاه‌تر شده و فقط بر تأیید صلاحیت مدیرعامل شرکت‌ها آن هم نه فقط با طرح چند سؤال تأکید داریم.
این مقام مسئول با تأکید بر لزوم رعایت اخلاق و خوش رفتاری مدیران و کارمندان سازمان بورس با مراجعان در مورد برخی سخت‌گیری‌ها در خصوص افشاء اطلاعات شرکت‌ها هم توضیح داد: این نکته درست است و باید حریم خصوصی شرکت‌ها و عدم انتشار اطلاعاتی که به ضرر شرکت‌ها و به نفع رقبا است اجتناب شود اما انتظارات بازار و افشاء اطلاعات که حق سهامداران است، باید مد نظر قرار گیرد. چون برخی شرکت‌ها مقاومت می‌کنند.

به گفته حسینی دستور‌العمل افشاء اطلاعات شرکت‌های ثبتی شده نزد سازمان بورس با بررسی 16- 15 بورس دنیا تهیه شده و از استانداردهای لازم برخوردار است.
وی در مورد عدم همکاری و پاسخگویی دو شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی و مدیریت فناوری هم از کانون کارگزاران درخواست کرد تا با برگزاری جلسه اختصاصی با مدیران این دو شرکت، موانع و مسائل موجود بررسی و برطرف شود.

حسینی در عین حال گفت: طی دو سال اخیر حجم فعالیت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزایش یافته به طوری که 10 بانک را سپرده‌گذاری کرده است. همچنین فعالیت این شرکت غالبا حقوقی بوده و باید سخت‌گیری‌های حقوقی را رعایت کرده و بین سرعت و دقت تعادل ایجاد کند.

*
عاقبت شرکت هایی که نزد سازمان ثبت نشوند

این معاون سازمان بورس در شرایطی از کارگزاران و کانون خواست پیشنهادات خود را در مورد مالیات به سازمان بورس ارایه کنند تا در جریان اصلاح قانون مالیات توسط مجلس بررسی شود که در مورد آینده شرکت‌هایی که حاضر به ثبت نزد سازمان بورس نشوند توضیح داد و گفت: در حالی سازمان بورس با اداره ثبت شرکت‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد که شرکت سهامی عامی با موانع ثبت امور شرکتی در اداره ثبت شرکت‌ها روبرو خواهند شد. با همین مانع بود که عمده 50 شرکت ثبت شده نزد سازمان اقدام به ثبت کردند.
حسینی در خاتمه گفت: علاوه بر این موانعی هم در امور مالیاتی و غیر قانونی بودن معاملات سهام شرکت‌های ثبت نشده نزد سازمان بورس ایجاد خواهد شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/2577.bos