شماره: 2547 تاریخ : 1390/07/27-12:00:00

قاضی پور: پرونده سایپا از مفسده ۳۰۰۰ میلیارد تومانی سنگین‌تر است

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از سهام شرکت سایپا با اعلام این که تاکنون بر گردش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی سهام سایپا هیچ نظارتی وجود نداشته است، گفت: قوه قضاییه برای بررسی سها

به گزارش روز چهارشنبه بانک و صنعت نادر قاضی پور با بیان اینکه تاکنون هیچ نظارت دقیقی بر گردش مالی ۱۰هزار میلیارد تومانی سایپا وجود نداشته است، پرونده سایپا را مهمتر از مفسده ۳هزار میلیارد تومانی اخیر دانست.
وی افزود: متاسفانه اطلاعات کسب شده نشان می‌دهد که اکثریت اعضای هیات مدیره و حسابرسان قانونی شرکت سایپا متاثر از مدیرعامل این شرکت بوده اند.
*قوه قضاییه شعبه‌ای ویژه برای رسیدگی به پرونده سایپا تشکیل دهد
قاضی پور از رئیس قوه قضائیه خواست مانند پرونده اخیر سه هزار میلیارد تومانی، شعبه ای ویژه مامور کنند تا به پرونده شرکت سایپا رسیدگی کنند.
رئیس هیات تحقیق و تفحص از سهام شرکت سایپا تاکید کرد: باید جلوی ضایع شدن حقوق سهامداران و مصرف کنندگان را گرفت.
نماینده مردم ارومیه ادامه داد: مدیرعامل شرکت سایپا در تنظیم امور مالی این شرکت ترتیباتی صورت داده است که ظاهری قانونی اما باطنی مسئله دار همانند دریافت وام های سه هزار میلیارد تومانی دارد.
*ماجرای مدیرعامل بانک ملی تکرار نشود
وی با بیان اینکه با استناد به اسناد واصله برخی از مدیران ارشد و مسئولان سایپا تابعیتی دوگانه دارند، هشدار داد بنده بعنوان نماینده مردم نگران هستم که در این پرونده موضوع خاوری مدیرعامل بانک ملی تکرار شود و از دادستانی کشور می خواهم با اتخاذ تدابیر مطمئن، از تکرار این ماجرا پیشگیری کند.
رئیس هیات تحقیق و تفحص از سهام شرکت سایپا درباره وضعیت فعلی مسئولان این شرکت، تصریح کرد: رئیس هیات مدیره و مدیریت بازرسی سایپا توسط قوه قضائیه بازداشت ولی با قرار وثیقه‌های کلان آزاد شدند و در حال حاضر یکی از آنها از شرکت اخراج و دیگری همچنان مشغول به کار است.
قاضی پور با طرح این سوال که آیا مدیرعامل سایپا در خارج از کشور سپرده‌ای دارد یا نه، تاکید کرد: باید مشخص شود مدیرعامل سایپا پولی از کشور خارج کرده یا خیر و در کدام‌یک از کشورها و بانک های خارج از کشور حساب دارد.
*استخدام عناصر جریان انحرافی در سایپا
وی تاکید کرد: من به عنوان نماینده مردم در مجلس از مدیرعامل سایپا می خواهم درمورد استخدام تعداد کثیری از اقوام خود و عناصر جریان انحرافی در شرکت سایپا توضیح دهد.
وی با بیان اینکه هیات تحقیق و تفحص با حسن نظر کامل و بی طرفی در صدد رسیدگی به موضوع تحقیق و تفحص از نحوه خرید سهام سایپا عمل کرده است، گفت: انتظار داشتیم شرکت‌هایی مثل مخابرات در این تحقیق و تفحص ما را یاری کنند اما چنین اتفاقی رخ نداد.
قاضی‌پور با بیان اینکه در طول تحقیق و تفحص از شرکت سایپا کارشکنی‌هایی صورت گرفت، از عدم در اختیار گذاشتن مکانمورد قبول هیات در هفته اول شروع به کار هیات، عدم نصب اطلاعیه درخواستی هیات در محوطه های سایپا برای اعلام شکایت و دادن اطلاعات توسط افراد مطلع، عدم پاسخگویی به مکاتبات هیات، عدم همکاری و اعلام اطلاعات نسبت به حساب مالی و حساب قانونی شرکت سایپا تا این تاریخ و سرپیچی آنها از مطالبات هیات و پاسخ های وارونه و خلاف قانون به درخواست های قانونی هیات که سبب تاسف و تاثر است، به عنوان برخی از این اقدامات یاد کرد.
وی در پایان از اهالی رسانه و صاحبان قلم درخواست کرد که با اطلاع رسانی دقیق و به موقع مانع از سوء استفاده های احتمالی شوند و افزود: از مردم و شاکیان تحقیق و تفحص می خواهم که شکایت ها و اطلاعات خود را در اختیار هیئت تحقیق و تفحص قرار دهند


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/2547.bos