شماره: 2503 تاریخ : 1390/07/25-12:00:00

در نشست صبحانه کاری اتاق ایران با وزیر امور خارجه مطرح شد؛

توجه بیشتر به بخش خصوصی در حضور بین المللی اقتصاد ایران

تهران -خبر گزاری بانک وصنعت :رئیس اتاق ایران گفت: « تحریم شرایط سختی را به بخش خصوصی تحمیل می کند و باید مشخص شود در این وضعیت، هزینه های ناشی از تحریم را چه کسی پرداخت می‏کند؟».

رئیس اتاق ایران با بیان این که در شرایط مواجه شدن با محدودیت‏های بین‌المللی، باید دید آیا در این شرایط باید به طور متمرکز عمل کرد و به تقویت بخش دولتی و نیمه دولتی پرداخت یا باید به نقش و توسعه حضور بخش خصوصی تأکید کرد، گفت: « تحریم شرایط سختی را به بخش خصوصی تحمیل می کند و باید مشخص شود در این وضعیت، هزینه های ناشی از تحریم را چه کسی پرداخت می‏کند؟».
دکتر محمد نهاوندیان، ادامه داد:‌ «بخش خصوصی با وجود این که نیاز به کمک دارد، اما حاضر است به یاری دولت نیز بشتابد، زیرا ظرفیت این همکاری در اتاق های مشترک و تشکل های اقتصادی خارج از کشور نهفته است».
وی تصریح کرد: «همکاری اتاق ایران با وزارت امور خارجه می تواند در قالب اتاق اکو نیز صورت گیرد، زیرا اتاق اکو به مدت سه سال در اختیار ایران قرار گرفته و این شرایط می تواند به عنوان یک فرصت قلمداد شود».
رئیس اتاق ایران یادآور شد: «کار اقتصادی نیازمند فضای آرام است، اما دشمنان با ایجاد آشوب اجازه فعالیت مناسب را نمی دهند. بنابر این به طور حتم ‌باید برنامه ای در این خصوص پیش بینی شود».
نهاوندیان همچنین از آمادگی اتاق ایران در ساماندهی تجارت خارجی خبر داد و گفت: «توصیه ما به مسئولان وزارت امور خارجه، سفرا و رایزنان اقتصادی این است که درامور اقتصادی، نظرات بخش خصوصی را جویا شوند، همچنین در مدیریت دیپلماسی نیز نیاز به هماهنگی بیشتری در این خصوص احساس می شود».
در ادامه جلسه «علی اکبر صالحی» وزیر امور خارجه کشور رسالت رسانه‏ها را در شرایط فعلی کشور و منطقه، مهم ارزیابی کرد و بر حفظ منافع ملی از سوی همگان تاکید کرد.
وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش رئیس اتاق ایران تصریح کرد: «در شرایط تحریم، قوت بخشیدن به واحدهای دولتی و نیمه دولتی مؤثر نخواهد بود و این بخش خصوصی است که می تواند فارغ از هر گونه قید و بند خاصی در جهت پیشبرد اقتصاد ایران، گام بردارد».
وی در ادامه سخنان خود به عملی شدن قول های داده شده برای حضور در بازارهای جهانی و انجام پروژه های بین‌المللی تاکید و حفظ اعتبار کشور را در این مورد مهم و حیاتی خواند.
صالحی در همین رابطه از تشکیل کارگروهی برای اعتبار سنجی طرح های نیمه تمام کشور در سایر کشورها و انجام تعهدات خبر داد.
صالحی هم‌چنین بر استاندارد بودن کالاهای صادراتی در جهت گسترش بازر صادراتی کشور تأکید کرد. وی به‌علاوه حمایت صادرکنندگان از یکدیگر در بازارهای جهانی را عامل مهم دیگری در جهت رشد صادرات کشور خوانده و توجه به سلیقه مخاطب و مصرف کننده خارجی و شرایط رقابت را ضامن رشد صادرات دانست.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/2503.bos