شماره: 278532 تاریخ : 1388/10/13-01:53:19

وزیر راه وشهرسازی خبرداد

2.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور / 250 میلیارد دلار سرمایه بدون استفاده

وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور معادل 250 میلیارد دلار از منابع ملی کشور بدون استفاده مانده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ,عباس آخوندی روز دوشنبه در گردهمایی سراسری سالگرد افتتاح حساب صد امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: آمارهای مرکز آمار کشور نشان می دهد در سال 85، 630 هزار واحد مسکن در کشور خالی مانده بود و این رقم در سال 90 به یک میلیون و 660 هزار واحد افزایش یافت. 

وی اظهارداشت: ظرف مدت پنج سال طبق آمارهای مرکز آمار تعداد واحدهای مسکونی خالی در کشور در سال 95 به دو میلیون و 587 هزار واحد افزایش یافته است و این سبب شده که هم اکنون 250 میلیارد دلار از ثروت ملی ما بدون بهره وری مانده باشد. 
وزیر راه و شهرسازی افزود: آمارها نشان می دهد همچنان رشد شهرنشینی در کشور روند صعودی دارد به طوری که جمعیت شهرنشینی در سال 90، 71.4 میلیون نفر بوده و این در سال 95 به 74 درصد رسیده است. 
آخوندی با اشاره به تعداد خانوارهای کشور اظهارداشت: در سال 90 تعداد خانوارهای کشور 21.1 میلیون خانوار بود اما این عدد در سال 95، به 24.1 میلیون خانوار افزایش یافته است. 
وی گفت: ما در سال 90، 21 میلیون و 500 هزار خانه در کشور داشتیم و این در سال 95 به 25 میلیون و 400 هزار واحد افزایش یافته است یعنی تعداد خانه ها از تعداد خانوارها در کشور بیشتر شده است. 
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حالی که تعداد خانه ها از خانوارها بیشتر شده اما همچنان با مشکلات بزرگی در حوزه مسکن به خصوص در کلانشهرها و تهران مواجه هستیم. هم اکنون به ازای یک خانوار بیش از یک خانه در اختیار داریم و این به ظاهر اتفاق خوبی است اما واقعیت برخلاف آن است زیرا وجود خانه های خالی در کشورمان نشان می دهد ما نتوانستیم به خوبی سیاست های مسکن کشور را عملی کنیم و این مساله جای اشکال دارد. 
وی گفت: وقتی که ما بیش از 2.5 میلیون خانه خالی در کشور داریم این نشان می دهد هرگونه سرمایه گذاری در این حوزه هم اکنون بدون استفاده مانده و نرخ بهره وری آن معادل صفر درصد است. 
آخوندی گفت: بررسی ها نشان می دهد عموم واحدهای خالی مانده در کلانشهرها خانه های گرانقیمتی هستند که با سرمایه های زیادی در این شهرها ساخته شده است. 
وی بیان کرد: در سال 90، 320 هزار واحد مسکونی در شهر تهران خالی بود اما در سال 95 تعداد واحدهای مسکونی خالی در شهر تهران به 490 واحد افزایش یافته است و این نشان می دهد ظرف پنج سال 160 هزار خانه خالی در تهران اضافه شده است. 
وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: اگر ارزش سهام شرکت های بورسی را در بازار سرمایه کشور 110 میلیارد دلار حساب کنیم این نشان می دهد که بیش از دو برابر ارزش بورس ملی ما سرمایه ها کشور بدون استفاده مانده است. 
وی با بیان این که عقل سلیم حکم می کند که این روند در جایی متوقف شود گفت: این رشد مسکن دردی را درمان نمی کند زیرا هم اکنون در شهرهای کشورمان 19 میلیون بد مسکن در حاشیه شهرها و بافت های فرسوده میانی داریم. 
آخوندی تاکید کرد: ما نباید حرف های عوام فریبانه بزنیم و اگر این روند تغییر نیابد بدون شک منابع خود را تلف کرده ایم. 
وی گفت: فقط در تهران در سال 89، 90 و 91 ظرف سه سال ساخت 760 هزار واحد مسکونی پروانه دریافت کرده اند و مفهوم آن این است که در تهران نباید هیچ کسی بی خانه بماند. 
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حالی که در تهران 2.7 میلیون خانوار داریم برای بیش از یک چهارم خانوارهای تهران پروانه ساخت صادر شده است و اگر این روند ادامه پیدا کند ظرف 12 سال آینده یک تهران دیگر در کنار پایتخت باید به وجود آید. 
وی گفت: هم اکنون 3.9 میلیون واحد مسکونی در شهر تهران وجود دارد در حالی که کل خانوارهای موجود در شهر تهران 2.7 میلیون خانوار است اما این وضعیت در زندگی مردم ما در شهر تهران آثار مثبتی ندارد. 
آخوندی افزود: بیش از 50 درصد پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی در تهران در مناطق، 1، 2، 3، 4، 5 و 22 صادر شده و عموما همه این پروانه های ساخت برای تجارت و سوداگری بوده است و نه برای سکونت نیازمندان واقعی. 
آخوندی اظهارداشت: همه این خانه ها در تهران برای تجارت ساخته شده و نه برای سکونت و مشکل اساسی ما در ایران مدیریت شهری است که شهر را به مالل التجاره تبدیل کرده و آسمان و زمین را در شهر خرید و فروش می کند. 
وی گفت: وقتی در نظام شهرفروشی سوداگری در نظام مدیریت شهری مستقر شود خانه سازی برای سکونت نیست بلکه هرگونه خانه سازی در این شهر برای تجارت ساخته می شود و امروز شاهد هستیم از باغات شمران و کن در شمال تهران هیچ آثاری باقی نمانده است که به عنوان شش تنفسی مردم تهران می توانستند در مطلوب بودن هوای شهر تاثیرگذار باشد. 
آخوندی با بیان این که این وضعیت برای ما افتخار آفرین نیست گفت: با افزایش ساخت و ساز در تهران متاسفانه ظرفیت های زیستی مردم در این شهر از بین رفته و این وضعیت در سایر کلان شهرهای کشور نیز وجود دارد. 
وی در خصوص مسکن مهر نیز گفت: مسکن مهر قرار بود برای خانوارهای فقیر و حاشیه نشین احداث شود اما در تهران ساخت بیش از 240 هزار واحد مسکونی پیرامون پایتخت آغاز شد در حالی که هم اکنون آمار بدمسکن و حاشیه نشینی در تهران کاهش نیافته است. 
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که هرگونه ساخت و ساز در ایران باید برای متقاضیان واقعی ساخته شود اظهارداشت: زوج های جوان ساکنین خانه های فرسوده در شهرها عموما از متقاضیان واقعی ساخت و ساز هستند زیرا در خارج از شهرها ساخت و ساز متقاضی ندارد و این نشان می دهد که هرگونه ساخت و ساز ما در حوزه مسکن مهر در خارج از شهرها سودی نداشته است. 
وی بر استفاده از رژیم پس انداز برای خرید متقاضیان تاکید کرد و گفت: با استفاده از رژیم پس انداز قدرت خرید واقعی متقاضیان را افزایش دهیم و هم اکنون با پس انداز در حوزه خرید مسکن قدرت خرید مردم به هفت برابر افزایش می یابد تا بتواند خود راسا وارد بازار شده و واحد مورد نیاز خود را خریداری کند. 
آخوندی اظهارداشت: ما در وسط شهرها فضاهایی داریم که دارای اب و برق و گاز است و عقل سلیم حکم می کند که با وجود این فضاهای شهری نبایستی در کنار کوه ها خانه سازی می کردیم 
وی گفت: سیاست ما در حوزه مسکن عدم ورود دولت به حوزه ساخت و ساز است و وقتی دولت وارد این عرصه می شود سیاست غلطی خواهد بود. 
وی تاکید کرد: ما باید در حوزه مسکن گروه های هدف واقعی خرید مسکن را شناسایی کنیم که به نظرم خانه اولی و افرادی که در بافت های فرسوده و حاشیه شهرها زندگی می کنند گروه های هدف ما هستند تا بتوانیم با استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ سود کمتر که هم اکنون 8 یا 9.5 درصد است متقاضیان واقعی را در کشور صاحب خانه کنیم. 
آخوندی بر تامین مسکن افراد کم درآمد در کشور تاکید کرد و گفت: به همین منظور اواخر سال گذشته مصوبه هیات دولت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را محور تامین مسکن این افراد قرارداد تا بتوانیم با کمک نهادهای امدادی با محوریت بنیاد مسکن سالیانه صد هزار واحد مسکن را برای گروه های تحت پوشش و کم درآمدها بسازیم. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/25-میلیون-واحد-مسکونی-خالی-در-کشور-250-میلیارد-دلار-سرمایه-بدون-استفاده.bos