شماره: 1924 تاریخ : 1390/06/18-12:00:00

چگونگی معامله ثانویه اوراق مشارکت در بازار سهام تشریح شد

3 نوع اوراق بها دار دیگر در بازار سهام عرضه می شود

:معاون ناشران بورس اوراق بهادار چگونگی معامله ثانویه اوراق مشارکت در بازار سهام را تشریح و از برنامه پذیرش سه اوراق مشارکت دیگر در آینده خبر داد.

 

به گزارش روز جمعه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،در پی پذیرش هفته گذشته اوراق مشارکت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به میزان 500 میلیارد تومان که بعد از اوراق مشارکت چند سال گذشته ایران خودرو، دومین اوراق مشارکت قابل معامله در بورس به شمار می‌رود، علی سنگنیان چگونگی معاملات ثانویه این ابزار در بازار سهام را تشریح کرد .
وی با بیان اینکه پذیرش و معاملات ثانویه این اوراق براساس بسته سیاستی سال 90 بانک مرکزی بوده، اظهار داشت: بعد از پذیره نویسی اوراق مشارکت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در شعب بانک ملی که تا دوشنبه جاری خواهد بود مقدمات معاملات ثانویه آن در بازار سهام با در نظر گرفتن بازار گردان به منظور حفظ نقد شوندگی فراهم خواهد شد.
سنگینیان ادامه داد: این اقدام طبق بسته سیاسی و عدم امکان معاملات ثانویه اوراق مشارکت توسط بانک‌ها بوده و دارندگان اوراق می‌توانند با استفاده از امکانات بازار سرمایه نسبت به دادوستد مبادرت ورزند .
این مقام مسئول در برابر این سؤال که آیا این اوراق نوسان قیمت خواهند داشت و کارمزدی هم بابت معاملات اوراق مشارکت در بازار سهام اخذ خواهد شد و آیا امکان معامله به صورت آن لاین فراهم شده یا خیر توضیح داد: تمام شرایطی که برای معاملات سهام در نظر گرفته شده برای اوراق مشارکت هم پیاده خواهد شد. اما نوسان قیمت محدود و کار مزد آن بسیار اندک خواهد بود. معاملات اوراق هم فقط از طریق کارگزاران بورس انجام می‌شود.
سنگینیان افزود: علاوه بر این، امکان داد و ستد اوراق مشارکت به صورت آن لاین هم وجود دارد. در این میان همه متقاضیان خرید و فروش باید کد سهامداری داشته باشند.
 
به گفته وی با این اوصاف هیچ مانعی برای نقد شوندگی و داد و ستد اوراق مشارکت در بورس وجود ندارد.
سنگینیان درباره برنامه‌های شرکت بورس برای پذیرش اوراق مشارکت دیگر هم خاطرنشان کرد: بعد از پذیرش اوراق مشارکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، پیگیر پذیرش اوراق مشارکت شهرداری تهران به میزان 500 میلیارد تومان، اوراق مشارکت آب و فاضلاب خوزستان به میزان 400 میلیارد تومان و همچنین مدیریت منابع آب خوزستان هستیم که در پی اخذ مجوز از بانک مرکزی انجام خواهد شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1924.bos