شماره: 192 تاریخ : 1390/03/17-12:00:00

مدیرکل حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات:

مجلس باید جایگاه آی‌سی‌تی کشور را در حد کشورهای پیشرفته می‌دید

مدیرکل حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: " مجلس می‌بایست ج ICT کشور را در حد کشورهای پیشرفته می‌دید .

رضا فاضل مدیرکل حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اقدام خلاف قانون و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستکاری لایحه ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و اضافه نمودن نام وزارت ارتباطات به آن لایحه اعلام کرد:مجلس در این خصوص مرتکب تخلفات فاحش و گسترده ای شده است.
مدیرکل حقوقی وزارت ارتباطات اضافه نمود: مجلس پس از لغو فوریت، لایحه را برای بررسی به کمیسیون اجتماعی (که برابر ماده 35 آیین نامه داخلی مجلس وظیفه اظهار نظر در امور اداری و استخدامی، کار، اشتغال، روابط کار و تعاون داشته) ارسال نموده در حالی که اظهار نظر این کمیسیون در این خصوص از نظر حقوقی و تخصصی فاقد وجاهت است.
وی اظهار داشت: مجلس برای بررسی دقیق و درجهت اجرای صحیح آیین-نامه داخلی خود می بایست این موضوع (ادغام وزارتین راه و ترابری و مسکن و شهرسازی) را به کمیسیون عمران ارجاع می نمود؛ زیرا این کمیسیون وظیفه اظهار نظر در محدوده راه و ترابری، مسکن، عمران شهری و عمران روستایی را بر عهده دارد. درخصوص اضافه نمودن نام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ استعلام یا اظهار نظری از کمیسیون تخصصی مربوطه یعنی کمیسیون صنایع به عمل نیاورده است.
وی اعلام داشت: صرفنظر از این که در لایحه دولت هیچ بحثی از ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عمل نیامده، ورود مجلس به حیطه اختیارات دولت را در مخالفت صریح با اصول 74، 75 و 57 قانون اساسی و ماده 53 قانون برنامه پنجم دانست.
وی نمایندگان خانه ملت را به رعایت قوانین و آیین نامه داخلی خود توصیه نمود.
فاضل درخصوص سابقه چنین اقدامی در سایر کشورها نیز اعلام کرد برابر بررسی به عمل آمده و آمار دریافتی از اتحایه جهانی مخابرات (ITU) و اتحادیه جهانی پست (UPU) تنها دو کشور گینه بیسائو و مالت وزارت خانه ای شبیه به مصوبه مجلس دارند و در کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا، انگلستان، روسیه، هندوستان، پرتغال، برزیل، سوئیس، ایرلند، کویت، عربستان سعودی، مصر، امارات متحده، اندونزی، وزارت ارتباطات مستقل وجود دارد.
وی اشاره کرد درکشورهای توسعه یافته جایگاه ویژه ای برای حوزه فناوری ارتباطات قائل هستند و شاید رمز توسعه یافتگی آنها نیز ناشی از همین نوع نگرش است.
وی با اظهار تأسف از مصوبه اخیر مجلس اعلام کرد به نظر می رسد مجلس فناوری کشور را در حد گینه بیسائو و مالت می خواهد.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/192.bos