شماره: 1915 تاریخ : 1390/06/17-12:00:00

کارشناس مسکن: قیمت زمین از سبد مسکن حذف شود

یک کارشناس مسکن گفت: بخش‌های مختلف اقتصاد به هم مرتبط هستند؛ زمانی می‌توان نوسانات بخش مسکن را کاهش داد که به ثباتی در کل اقتصاد رسیده باشیم.

 
 
 به گزارش شبکه تخصصی بانک و صنعت، تورج دانشور  بیان کرد: اگر مسوولان قیمت زمین را از سبد مسکن حذف می‌کردند، وضعیت این گونه نبود؛ در حال حاضر بخشی از قیمت مسکن به زمین اختصاص دارد و به همین دلیل نمی‌توانیم با قیمت ارزان خانه تولید کنیم.
 
وی افزود: مشکل دیگر را شهرداری‌ها ایجاد می‌کنند؛ اگر کسی یک زمین کلنگی در شهر تهران داشته باشد و روزگاری بخواهد آن را به یک ساختمان تبدیل کند، شهرداری حداقل 20-10 میلیون تومان بابت گودبرداری از او می‌گیرد.
 
دانشور در ادامه به بانک‌ها و میزان بهره‌هایشان اشاره و خاطرنشان کرد: بهره‌های بانکی بالا نیز قیمت تمام شده مسکن را افزایش می‌دهد. باید سیاست‌گذاری‌هایی جهت پایین آوردن بهره‌های بانکی و رساندن آن به 4-3 درصد انجام شود.
 
این کارشناس همچنین با بیان این‌که تا فردی دست به کار تولیدی می‌زند، به جای تشویق و دادن تسهیلات، برایش مشکل ایجاد می‌کنند، خاطرنشان کرد: چنین اتفاقی نه فقط در بخش تولید ساختمان، بلکه در همه بخش‌ها می‌افتد و سرانجام تولیدکننده را به سمت دلالی می‌کشاند.
 
وی در ادامه اظهار کرد: مشکل ما عدم هماهنگی بین بخشی است. اگر به تک تک بخش‌ها نگاه کنیم متوجه می‌شویم کارهای زیادی انجام شده اما چون هماهنگی‌ای میان این بخش‌ها نبوده اشتغال ایجاد نشده است.
 
 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1915.bos