شماره: 1858 تاریخ : 1390/06/11-12:00:00

رونمایی از اولین نانوداروی ایرانی ضد سرطان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 15 قلم داروی ضد سرطان آنتی‌بادی مونوکلونال (ضد سرطان) با فناوری بسیار بالا به کمک معاونت علمی ریاست جمهوری در حال ساخت است.

در حالی که وزیر بهداشت از ساخت 15 نوع داروی ضد سرطان در ایران خبر می دهد، طی مراسمی از اولین نانو داروی ایرانی ضد سرطان رونمایی شد.

 

کاربرد چشمگیر نانو در عرصه‌های مختلف علم باعث شده تا این فناوری در دهه اخیر به صنعتی باارزش تبدیل شود. از جمله کاربردهای گسترده و متنوع این علم می‌توان به حضور پررنگ آن در صنعت داروسازی و به خصوص دارورسانی اشاره کرد. به طوری که این بخش از صنعت داروسازی که با افزایش نیاز بازار به فرآورده‌های نانو مواجه است، بیشترین توجه محققان را به خود معطوف کرده و در نتیجه رقابت گسترده‌ای برای تولید این نوع دارو‌ها در گرفته است. این موضوع از آنجا اهمیت می‌یابد که نانوداروها علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و سود بالا در عرصه‌هایی همچون تشخیص پزشکی، می‌تواند به صورت کامل جایگزین گروه‌های خاصی از داروها همچون عوامل شیمی‌درمانی موجود شود.

 

لزوم خودکفایی در تولید این داروها باعث شده تا تولید نخستین نانوداروی ایرانی ضدسرطان‌ را یکی از دستاوردهای جدی کشور در عرصه نانو بدانیم. این دارو که با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ساخته شده قرار است تا یک ماه آینده رونمایی شود. دکتر سعید سرکار ـ دبیر این ستاد ـ با اعلام این مطلب به ایسنا گفته است: ‌این دارو در مبتلایان به برخی سرطان‌ها از قبیل سرطان ریه و کبد کاربرد دارد و تولید آن در کشور با ارزش افزوده بالایی همراه است.

این دارو در حالی قرار است از یک ماه دیگر به بازار عرضه شود که در مقیاس پایلوت تولید شده و مراحل تاییدیه (DMF) خود را در وزارت بهداشت گذرانده و منتظر تایید کمیته نهایی است. به گفته سرکار، اهمیت استفاده از این داروها برای درمان مبتلایان از آنجا اهمیت می‌یابد که معمولا اثرات داروهای شیمی درمانی در تمام بدن توزیع و حتی باعث ریزش موهای بیماران می‌شود؛ از این رو پزشک مجبور به توقف درمان و یا کاهش میزان دوز مصرفی داروست؛ چرا که اگر دوز دارو بالا رود بیمار قبل از این که از سرطان بمیرد، از سمیت دارو می‌میرد؛ بنابراین روند درمان ناقص می‌ماند اما با استفاده از نانوفناوری می‌توان دارو را به صورت هدفمند صرفا در محل تومور سرطانی رها کرد که ضمن افزایش اثربخشی دارو، عوارض جانبی و میزان مورد نیاز دارو را بشدت کاهش می‌دهد.

تمام ویژگی‌های نانو داروها باعث شده تا تولید آنها روز به روز گسترش یابد به طوری که پیش‌بینی می‌شود طی 10 سال آینده بیش از 50

درصد داروها به فرم نانویی عرضه شوند

در همین حال دکتر مرضیه وحید دستجردی با اعلام خبر مربوط به ساخت 15 قلم داروی ضد سرطان آنتی بادی مونوکلونال " ضد سرطان" در کشور مان افزود: این داروها بسیار گران بوده و به عنوان مثال یک دوره درمان یک بیمار با یکی از این داروها 53 میلیون تومان می‌شود.

وی گفت: با تولید داخلی این داروها قیمت آنها 35، 40 و گاهی تا 50 درصد کاهش می‌یابد و پرداخت هزینه از جیب بیمار کاهش چشمگیری می‌یابد.

دستجردی با اعلام این که چند قلم از این داروها امسال به بازار دارویی کشور وارد خواهد شد، گفت: این داروها بسیار کیفی هستند و امکان صادرات آنها نیز وجود دارد.

وی تولید این داروها را موجب صرفه‌جویی ارزی و ارزآوری به کشور دانست و افزود: تولید داخل این داروها از خروج 300 میلیارد تومان از کشور جلوگیری کرده و با صادرات آنها حتی می‌توان ارزآوری هم داشت.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه داروهای آنتی‌بادی مونوکلونال در دنیا در انحصار 2 تا 3 شرکت غربی است، اضافه کرد: امکان اینکه برخی از این داروها تا 2 ماده دیگر وارد بازار دارویی کشور شوند، وجود دارد.

د


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1858.bos