شماره: 1825 تاریخ : 1390/06/08-12:00:00

ادامه کاهش ذخایر آبزیان دریای خزر

براساس نتایج بدست آمده روند کاهش ذخائر آبزیان در دریای خزر همچنان ادامه دارد.

به گزارش شبکه تخصصی بانک و صنعت، مدیر بخش بیولوژی و ارزیابی ذخائر آبزیان موسسه تحقیقات شیلات گفت:گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخائر آبزیان با محوریت ماهیان خاویاری در سواحل جنوبی دریای خزر برگزار می‌شود.
فرهاد کی مرام با با بیان اینکه طی 10 سال گذشته تاکنون گشت های تحقیقاتی ارزیابی ذخائر آبزیان بطور مرتب در دریای خزر برگزار شده است گفت: این گشت تحقیقاتی که اولین گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخائر آبزیان دریای خزر در سال جاری است که با هدف تعیین ذخائر پنج گونه ماهیان خاویاری و برخی از ماهیان استخوانی این دریا انجام می گیرد.
کی مرام با بیان اینکه این گشت تحقیقاتی توسط انستیتو بین المللی ماهیان خاویاری و با همکاری پژوهشکده اکولوژی دریای خزر برگزار می شود خاطر نشان کرد:احتمال می‌رود این گشت تحقیقاتی در مهرماه امسال برگزار شود.
وی همچنین جمع آوری اطلاعات فراوانی طولی و وزنی ماهیان خاویاری و استخوانی و اندازه‌گیری پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب از قبیل درجه حرارت و شوری آب را از دیگر اهداف این گشت تحقیقاتی برشمرد.
مدیر بخش بیولوژی و ارزیابی ذخائر آبزیان موسسه تحقیقات شیلات با بیان اینکه گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخائر آبزیان بر اساس تعهدات کمیسیون منابع دریایی خزر به منظور تعیین سهمیه ماهیان خاویاری در سواحل جنوبی دریای خزر انجام می‌گیرد اظهارداشت: هریک از کشورهای ساحلی دریای خزر موظفند گشت های تحقیقاتی هدفمند و با روش یکسان را در محدوده آب های ساحلی خود به اجرا بگذارند.
وی با بیان اینکه نتایج این گشت تحقیقاتی تجزیه و تحلیل می‌شود و روند کاهش و افزایش ذخائر ماهیان خاویاری و ماهیان استخوانی مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: به منظور انجام این گشت حدود 85 ایستگاه برای ماهیان خاویاری و استخوانی در اعماق زیر 10 متر تا 100 متر در نظر گرفته شده است.
مدیر بخش بیولوژی و ارزیابی ذخائر آبزیان موسسه تحقیقات شیلات به نتایج گشت ها تحقیقاتی طی 10سال گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج بدست آمده روند کاهش ذخائر آبزیان در دریای خزر همچنان ادامه دارد.
وی افزود: صید غیر مجاز در دریای خزر، آلودگی رودخانه ها،تخریب مکان های تخم ریزی در رودخانه‌های استان های شمالی و برداشت بی رویه شن و ماسه از عوامل اصلی کاهش ذخائر ماهیان خاویاری است.//


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1825.bos