شماره: 1808 تاریخ : 1390/06/07-12:00:00

تغییر قیمت خودروها به بورس اعلام شد

:سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و مدیریت کل صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به بورس در خصوص تغییر نرخ فروش محصولات

 

به گزارش روز دوشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،موضوع افزایش قیمت انواع خودرو و نوسانات سهام شرکت‌های خودرویی در بورس باعث شد که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به همراه مدیریت صنایع ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مواضع خود را در این رابطه اعلام کنند.
بر این اساس مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در پاسخ به نامه 26 مرداد بورس در مورد افزایش قیمت خودرو اعلام کرد: هرگونه تغییر قیمت کالا و خدمات باید با هماهنگی این سازمان صورت پذیرد لذا بر اساس آخرین تصمیمات متخذه مقرر شده است هرگونه درخواست تعدیل قیمت توسط شرکت‌های خودروساز به همراه اسناد و مدارک مالی به دبیرخانه کمیته خودرو مستقر در دفتر ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنایع سابق ارسال تا پس از بررسی این سازمان جلسات مد نظر تشکیل و نسبت به تعیین قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز بر اساس وضعیت قیمت تمام شده، نرخ‌های بازار و عملکرد شرکت تصمیم‌گیری شود. در ادامه این نامه آمده است: از ابتدای سال جاری تنها مصوبه صادره کمیته خودرو مربوط به اول تیر90 در ارتباط با شرکت‌های ایران خودرو و پارس‌خودرو بوده است که با استناد به مصوبه کارگروه کنترل بازار مورد اصلاح قرار گرفته است. لذا با توجه به عدم تعیین قیمت پایه قبلی توسط کمیته خودرو و همچنین عدم تمکین برخی شرکت‌های خودروساز در رعایت مصوبات یاد شده، اقدامات لازم به منظور تنظیم پرونده تخلف واحدهای متخلف صورت گرفته که خاطرنشان می‌سازد صرفا تغییرات قیمت‌های خودروهایی مجاز است که با هماهنگی و تصمیمات کمیته خودرو و این سازمان صورت گرفته است، در غیر این صورت اقدامات قانونی لازم انجام و با توجه به جرایم موجود (2 تا 5 برابر میزان تخلف) موضوع قطعا موجب کاهش حاشیه سود و تعدیل منفی
EPS   شرکت‌ها می‌شود که مقتضی است مدیریت شرکت‌ها نسبت به رعایت موارد اعلامی اقدام لازم به عمل آورند. در ادامه این موضوع، مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با ارسال نامه‌ای اعلام کرده است که با توجه به مصوبه کمیته قیمت‌گذاری خودرو در تاریخ 25 خرداد 90،در خصوص اصلاح قیمت برخی از خودروهای تولیدی آن شرکت موافقت شود.
به این ترتیب طبق مصوبه اول تیر کمیته خودرو مقرر شد قیمت خودروهای پژو 405، پژو پارس، پژو پارس
GLX  و پژو پارس دوگانه سوز به طور متوسط به میزان 3، 2.5، 3و 2 درصد کاهش و قیمت خودروی پژو 206 به طور متوسط 2 درصد، تندر 90 به طور متوسط 6،5 و سوزوکی گرند ویتارا، ماکسیما، مگان، تینا و قشقایی نیز به میزان 8 درصد افزایش یابد. مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با ارسال نامه ای به بورس اعلام کرد: بازگشت به نامه 25 مرداد 90در خصوص افزایش قیمت خودرو تولید داخل به اطلاع می رساند طی سال جاری درخواست تعدیل قیمت محصولات شرکت‌های ایران خودرو و پارس خودرو در کمیته خودرو مطرح و با توجه به افزایش نرخ و همچنین اختلاف قیمت بازار و کارخانه، با افزایش قیمت محدود تعدادی از خودروهای تولیدی شرکت‌های فوق موافقت گردید. همچنین دو نوع از خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو نیز کاهش قیمت داشته است.

در هفته گذشته شرکت‌های خودرویی با اعلام نامه‌ای به بورس اعلام کردند که هرگونه تغییر در نرخ خودرو در صلاحیت شورای سیاستگذاری خودرو است که از آن طریق ابلاغ می شود؛ با این اطلاعیه فعالان بازار به سمت این گروه روی آوردند و شاخص صنعت خودرو را با 4 درصد رشد مواجه کردند.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1808.bos