شماره: 1723 تاریخ : 1390/05/31-12:00:00

شکری که روی دست تولیدکنندگان می ماند

:مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی(ره) با انتقاد از سیاست کاهش تعرفه شکر وارداتی به 4 درصد که توجیه اقتصادی واردات شکر را با تولید داخل برابر می کند با این اقد

 

به گزارش روز دوشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،ناصر مجدی عنوان کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده شکر با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمت سوخت و حاصل های انرژی به ازای هر کیلوگرم یک هزار و 100 تومان است که برای مصرف کننده با قیمت یک هزار و 250 تا یک هزار و 300 تومان عرضه می شود.
وی با بیان این که در هیچ جای دنیا شکر با این قیمت به دست مصرف کننده نمی رسد خاطرنشان کرد: میانگین برداشت نیشکر در اراضی کشت و صنعت، 100 تن در هکتار و معادل 10 تن شکر و در دنیا بی نظیر است؛ با وجود بازدهی بالا، در صنعت نیشکر قیمت تمام شده حتی نسبت به دیگر مناطق جهان کمتر است اما این کشورها با دامپینگ شکر خود را با قیمت پایین به فروش می رسانند تا بازارهای دنیا را به دست گیرند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی(ره) افزود: در حال حاضر در همه جای دنیا قیمت تمام شده تولید شکر به ازای هر کیلوگرم بیش از هزار تومان است اما وقتی شکری که متاثر از دامپینگ است با تعرفه تقریبا صفر درصدی وارد کشور شود، مسلم است که شکر تولید داخل روی دست تولیدکنندگان می ماند.
مجدی با اشاره به فشارهای سازمان تجارت جهانی به اتحادیه اروپا در سال گذشته برای جلوگیری از دامپینگ خاطرنشان کرد: قیمت سال گذشته شکر در بازارهای جهانی بالا ماند و صادرات با همان قیمت بالا انجام و باعث شد صنایع نیشکری کشورهایی مانند ایران رونق یابد.
وی با رد نظر بعضی از کارشناسان مبنی بر زیان ده بودن صنایع نیشکر اظهار کرد: وقتی حامل های انرژی و دستمزد کارگردان افزایش یابد به طور یقین قیمت تمام شده تولید افزایش می یابد و این به معنای ضررده بودن صنعت نیشکر نیست.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) با بیان این که برداشت نیشکر و تولید شکر واحدهای توسعه نیشکر از اوایل پاییز آغاز می شود خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده توسط دولت برای واردات شکر و رساندن تعرفه واردات به حدود صفر درصد، تزریق این شکر به بازارهای داخلی نیز اوایل پاییز اتفاق می آفتد که به ضرر تولید است.
مجدی افزود: به محض حذف تعرفه واردات شکر محموله 600 هزار تن شکر از بانکوک و تایلند به سمت ایران در حرکت است که البته شکرخام است و تا تصفیه شدن، حدود مهرماه به بازار عرضه می شود که باعث پایین آمدن قیمت شکر خواهد شد.
وی با بیان این که دولت می تواند قیمت شکر را در حد عادلانه تعیین کند تاکید کرد: اگر دولت سیاست های خوبی برای کنترل واردات اتخاذ کند علاوه بر تامین نیاز مصرفی کشور می تواند از افزایش بی رویه قیمت شکر جلوگیری کند؛ اما واردات همزمان با تولید داخل به ضرر تولیدکننده تمام می شود.
او با بیان این که هدف گذاری امسال تولید 100 هزار تن شکر و در واقع تولید با تمام ظرفیت کارخانه است تصریح کرد: تاکنون وضعیت محصول خوب بوده است اما در هفته گذشته کاهش آب کارون، تنش چند روزه ای برای محصول ایجاد کرده و باعث تاخیر در رشد آن شد؛ همچنین اگر چه مسوولان سازمان آب و برق وعده دادند این مشکل در 2 روز بعد رفع شود اما هنوز اقدامی انجام نشده است.
مجدی توضیح داد: حدود یک سوم نیاز آبی نیشکر این واحد از رودخانه دز و دوسوم آن از رودخانه کارون تامین می شود که کیفیت آب رودخانه دز مطلوب اما کیفیت آب کارون پایین است

 

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1723.bos