شماره: 1702 تاریخ : 1390/05/30-12:00:00

افزایش نرخ دیه قدرت خرید بیمه نامه شخص ثالث را کاهش می‌دهد

:یک کارشناس اقتصادی گفت: دو برابر شدن نرخ دیه حق بیمه شخص ثالث را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد و این رشد قیمت سبب کاهش قدرت خرید بیمه شخص ثالث از سوی متقاضیان می‌شود.

 

رضا پدیدار با بیان این مطلب افزود: هم اکنون جمع کثیری از رانندگان بدون بیمه نامه و سرمایه اندک تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرند و در سطح جاده های کشور تردد می‌کنند که اکثر اوقات همین امر سبب وقایع حادثه ساز جاده ای می‌شود.
وی ادامه داد: مبلغ دیه در مقابل ارزش وجودی انسان قابل ارزیابی نیست و براساس شرع و عرف در جامعه برای جبران خسارت های مالی خانواه ها استفاده می‌شود؛ اما دو برابر شدن نرخ دیه در شرایط فعلی با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و طرح تحول اقتصادی کار منطقی نیست.
پدیدار تصریح کرد: افزایش نرخ دیه به نوعی از نظر روحی و روانی و اجرایی جامعه را ملتهب کرده و رکورد اقتصادی را به همراه دارد.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر این افزایش دیه با یک شیب ملایم در چند مقطع انجام می‌گرفت افراد جامعه دچار شوک نمی‌شدند زیرا بالا رفتن نرخ دیه سبب بروز مسائل مختلفی از جمله افزایش زندانیان می‌شود.
وی تاکید کرد: باید قبل از اینکه این طرح تصویب و اجرا شود یک کار کارشناسی دقیق و هوشمندانه در این زمینه صورت گیرد تا از عواقب ناشی از این امر جلوگیری شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1702.bos