شماره: 1699 تاریخ : 1390/05/29-12:00:00

رییس جمهوری:

برای ساخت کشور نیازمند کار عالمانه هستیم

رئیس‌جمهور گفت: برای ساختن کشور نیازمند کار عالمانه، هدفمند و هم‌افزا هستیم.

به گزارش شبکه خبرنگار شبکه تخصصی بانک و صنعت، دکتر محمود 'احمدی نژاد در مراسم معارفه وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: آقای محرابیان از مدیران شایسته و عالم کشور است و در طول فعالیت‌های دولت‌های نهم و دهم کارهای ماندگار و خوبی انجام داده‌ است و ان‌شاءالله این کارها ادامه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور با اشاره به ادغام دو وزارتخانه برای ایجاد وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر تصمیم بر این بوده است که این ادغام صورت بگیرد و ممکن است 20 سال دیگر عده‌ای بیایند و بگویند که باید تفکیک شود.

وی افزود: اکنون تصمیم بر ادغام بوده و این کار صورت گرفته و فعالیت‌های وزارتخانه سنگین‌تر شده است و امیدوارم که آقای غضنفری که از مدیران دلسوز و شایسته کشور است از همه ظرفیت‌های موجود برای پیشبرد امور استفاده کند.

احمدی نژاد گفت: خوشبختانه این تصور که سالیان طولانی بر مدیریت حاکم بود که باید کارها را دولت تصدی کند، امروز به تاریخ پیوسته است و در واقع ذهنیت مدیران و برنامه‌ریزان در این خصوص اصلاح شده است و اکنون کمتر کسانی هستند که این تفکر را داشته باشند که دولت باید متصدی همه امور باشد و همه کارها را خود انجام دهد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید کارها را به مردم بسپاریم و مردم در این زمینه نقش‌آفرینی کنند، افزود: گاهی شاهد برخی احتکارها و مدیریت‌های ناصحیح منابع مالی هستیم.

وی اضافه کرد: مثلا کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند و با 10 واحد می‌تواند این کار را انجام دهد، ولی با 40 یا 50 واحد هزینه انجام می‌دهد؛ یا فردی ثبت سفارش می‌دهد و منابع دریافت می‌کند، برای واردات کالایی، کالا را وارد می‌کند و سود می‌برد، ولی منابع را به بانک برنمی‌گرداند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید شبکه بانکی کشور اصلاح و توزیع منابع مالی و بانکی از حالت رانتی و رابطه‌ای خارج و عقود در آن اجرا شود، گفت: بخشی از کار نیز بر عهده فعالان اقتصادی است، در هر جا کار می‌کنند، باید فکر کنند که برای یک مجموعه و هدف کار می‌کنند.

آقای احمدی‌نژاد با اشاره به تلاش مستکبران برای خدشه وارد کردن به فرهنگ ما از جمله فرهنگ کار و خدمت به مردم در طول سالیان سال، افزود: آنها تلاش کرده‌اند خدمت به جامعه را به حاشیه ببرند.

وی اضافه کرد: گرچه با پیروزی انقلاب اسلامی بخش مهمی از تلاش‌هایی که کرده بودند، خنثی و اصلاح شد، ولی هنوز انگشت شمار افرادی را داریم که می‌گویند فلان کالا در انحصار ما باشد و دیگران وارد این موضوع نشوند یا اینکه ما کالا را وارد کنیم و سود ببریم هر چند ضربه‌ای به اقتصاد کشور وارد ‌شود.

آقای احمدی نژاد با اشاره به ویژگی‌های فرهنگی کشور گفت: باید فرهنگمان را احیا کنیم.

وی افزود: ایرانی‌ها همیشه در غم و شادی‌های یکدیگر شریک بوده‌اند و همواره برای آبادانی و اعتلای انسانیت و توحید کار کرده‌اند و ما باید این را انجام دهیم و بر آن پافشاری کنیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه باید موانع در این راه برداشته شود، ‌گفت: خوشبختانه در قانون برنامه آمده است که مجوزها را بازنگری کنیم و با پشتیبانی فعالان اقتصادی باید موانع را برداریم.

وی افزود: امروز خوشبختانه سرمایه نیروی انسانی ما سرمایه‌ بسیار ارزشمندی است و باید این حرکتی را که شروع شده است با سرعت و شتاب بالاتر دنبال کنیم و این شدنی است.

رئیس جمهور گفت: امروز قوانین خوبی وجود دارد و به لحاظ حقوقی نیز تولید و تجارت پشتیبانی قوی دارد.

وی افزود: برای کشور هم تولید، هم تجارت، هم صادرات و واردات لازم است، چرا که اقتصاد یک مجموعه است و اگر تولید می‌کنیم معنای آن نیست که واردات نکنیم، اینها همه یک مجموعه‌اند.

رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم‌ها گفت: دشمن تحریم کرده؛ اما برخی از رفتارها بدتر از تحریم است، رفتارهایی که تحت یک سلسله روابط و قالب‌های فکری انجام می شود که باید این را بشکنیم و حرکت به سمت جلو نیز کار شماست.

 

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1699.bos