شماره: 1697 تاریخ : 1390/05/29-12:00:00

بهبود بازاررسانی محصولات کشاورزی با انتقال وظایف به وزارت جهاد کشاورزی

:نائب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: با انتقال وظیفه بازار رسانی محصولات کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی وضعیت آن بهبود می یابد.

ه گزارش روز پنجشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت،کاظم فرهمند گفت: طرح یک فوریتی انتقال وظایف واردات و صادرات محصولات کشاورزی، بازار رسانی و مدیریت صنایع تبدیلی و تکمیلی از از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی تصویب شده و با تصویب نهایی آن بازار رسانی محصولات کشاورزی و واردات و صادرات کنترل می شود.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در مدل فعلی که مدیریت اینگونه موارد با دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بازرگانی انجام می شود معمولا ناهماهنگی هایی وجود دارد که در نهایت مدیریت را مختل می کند اما با تصویب این طرح مدیریت همه بخش های تولید توسط یک وزارتخانه انجام شده و چنانچه کاستی و نقصی هم در کار باشد به راحتی مقصر آن مشخص و رفع آن راحت تر از مدل قبلی است.
فرهمند گفت: در حال حاضر وضعیت واردات محصولات کشاورزی همچنان بی رویه بوده و نسبت به سالهای گذشته کاهش هم وجود ندارد.
وی افزود: در ماده 16 قانون بهره وری کشاورزی به صراحت اشاره شده است که در زمان نیاز و به میزان لازم و با مجوز وزارت جهاد کشاورزی واردات انجام گیرد اما طی سالهای گذشته به دلایلی واردات در زمان نیاز و به میزان لازم نبوده و مواردی هم هست که با مجوز وزارت جهاد کشاورزی صورت نگرفته است.
فرهمند افزود: نبودن آمار در وزارتخانه یکی از مشکلاتی است که معمولا واردات بی رویه را رقم می زند به طوری که برای نیاز مصرفی سالانه برنج کشور رقمی از 500 هزار تا 1.5 میلیون تن عنوان می کنند.
وی افزود: ابزار تعرفه ای نمی تواند به عنوان تنها عامل برای کنترل واردات محصولات کشاورزی استفاده شود بلکه مجموعه ای از برنامه ریزی ها لازم است تا برای کنترل این مسئله که امروزه به عنوان آفت اصلی بخش کشاورزی و تولید قلمداد می شود بیاید.

 

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1697.bos