شماره: 1684 تاریخ : 1390/05/27-12:00:00

سرشمارى نفوس و مسکن سال 90 از دوم تا 22 آبان ماه امسال

رئیس مرکز ملی آمار ایران گفت: رسانه ها نقش کلیدی در اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از نحوه و روند سرشماری نفوس و مسکن سال 90 دارند و در خط مقدم این طرح هستند.

 

به گزارش شبکه تخصصی بانک و صنعت، عادل آذر در چهارمین نشست شورای اداری استان مرکزی افزود: سرشماری نفوس و مسکن سال 90 از دوم تا 22 آبان ماه امسال انجام می شود و کوتاه شدن دوره سرشماری از 10 سال به پنج سال و وارد کردن اطلاعات خانوار برمبنای شماره کد ملی از ویژگی های بارز آن است.
وی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی محاسبه شده اجرایی تکمیل هر فرم سرشماری به روش چهره به چهره توسط آمارگیران 20دقیقه به طول می انجامد و آمادگی خانوارها برای پاسخگویی به سوالات و مستندات لازم مانند کارت ملی و شناسنامه ها در رعایت این وقت حیاتی است و می طلبد رسانه ها مرکز آمار را در این مهم یاری دهند.
رئیس مرکز ملی آمار ایران ادامه داد: یک دقیقه تاخیر در مهلت تکمیل فرم های سرشماری در مجموع سه روز به زمان جمع آوری اطلاعات می افزاید که به لحاظ وقت و هزینه مقرون به صرفه نیست.
عادل آذر با بیان اینکه وضعیت آمار کشور هم اکنون مطلوب نیست گفت: آمار صحیح، جامع و پایه برنامه ریزی و راهبری تصمیم سازی های کلان توسعه و برنامه چشم انداز نظام در قوای سه گانه و دستگاه های مدیریتی کلان است و به دلیل ضرورت داده های با کیفیت، اصیل و ناب با مصوبه هیات دولت دوره سرشماری در ایران از 10 به پنج سال کاهش یافته است.
وی اشاره کرد: برنامه مرکز ملی آمار ایران به روز کردن اطلاعات آماری و داده های تحلیل آمار و وصل کردن آن با داده های ثبتی کشور در قالب برنامه نوین اطلاعاتی است و مدیران دستگاه های اجرایی در سطوح شهرستانی و استانی در دقت جمع آوری این داده ها جایگاه ویژه ای دارند.
رئیس مرکز ملی آمار ایران توضیح داد: بر اساس گزارش unst (شاخه آماری سازمان ملل متحد) در سال های 2010 تا 2011 بیش از 70 کشور دنیا در سرشماری نفوس و مسکن از روش جمع آوری داده ها به صورت چهره به چهره استفاده کرده اند و کشور ایران نیز در سرشماری سال 90 آخرین الگوها و روش های چهره به چهره با کمترین خطا تا چهار در هزار به کار خواهد گرفت.
عادل آذر یادآور شد: مدیران دستگاه های اجرایی باید در ثبت آمار حوزه خود برمبنای الگوهای مرکز ملی آمار عمل کنند و هرچه نظامات ثبت داده ها مبتنی بر فناوری اطلاعات و به روز باشد برنامه های کشور شتاب بهتری گرفته و کمک شایانی به تحقق برنامه های توسعه می شود.
وی اشاره کرد: در بند الف ماده 54 قاون برنامه پنجم توسعه کشور، تکلیف نظام آماری کشور روشن شده و مرکز ملی آمار ایران به صراحت مسوول تهیه، اعلام و انتشار آمار رسمی شناخته شده است.
رئیس مرکز ملی آمار ایران خاطر نشان کرد: در ماده 68 قانون برنامه پنجم توسعه نیز حوزه های سیاستگذاری کلان کشور توسط رهبری بر مبنای شاخص های تخصصی مطرح شده و مرکز آمار ایران موظف است رصد آماری دقیق شاخص های تخصصی را مکرر پیگیری کند.
آذر، الگوی توسعه اسلامی و ایرانی، ارزیابی سند چشم انداز 20 ساله نظام، ارزیابی عملکرد قانون برنامه پنجم، بهره وری ملی، الگوی مصرف، توسعه انسانی، تدوین استانداردهای ملی، داده های مکانی، آمایش سرزمین، نظام اداری و مدیریت فناوری اطلاعات و برنامه جامع علمی کشور را از جمله شاخص های کلان تخصصی اشاره شده عنوان کرد.
وی بیان کرد: نظام آماری علمی و دقیق امروز در اولویت مطالبات مجلس، دولت و قوه قضاییه است و تلاش شده در سرشماری نفوس و مسکن 90 پایه آماری روزآمد و علمی کشور کامل شود.
رئیس مرکز ملی آمار ایران گفت: استان مرکزی یکی از استان های موفق در داده های آماری است و به لحاظ جایگاه صنعتی و اقتصادی برتری که دارد نقش داده های آن در حوزه اشتغال، کسب و کار و شاخص های اقتصادی برای مرکز ملی آمار کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1684.bos