شماره: 1678 تاریخ : 1390/05/27-12:00:00

ایجاد غرفه های عرضه محصولات کشاورزی با 20 درصد کمتر از نرخ میادین میوه و تره بار

به امید آنکه این محصولات هم مانند میوه و تره باری نباشد که اکنون میدان دارها به دست خلق الله می دهند. 20 درصد زیر قیمت اما حداقل 50 درصد میوه ضایعات است و مشتری حق دست زدن به میوه را ندارد در غیر اینص

:عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی از احداث غرفه های اتحادیه تعاونی های روستایی کشاورزی برای عرضه ی مستقیم محصولات با 20 درصد کمتر از نرخ سازمان میادین میوه و تر

 

 

به گزارش روز پنجشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،مجتبی مومن صفایی امروز با اشاره به اختلاف فاحش قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا زمان مصرف که نارضایتی تولید کننده و مصرف کننده را در بردارد، اظهار کرد: در حالی که پیاز بهاره امسال کیلویی 90 تومان به صورت تضمینی از کشاورز خریداری شده در مغازه های تهران کیلویی 600 تا 800 کیلویی فروخته شد که باید با حذف دلالان و واسطه ها از طریق اجرای پروژه های بازار یابی و بازرسانی محصولات کشاورزی این فاصله را به حداقل رساند.
وی با بیان این که طرح بازاریابی و بازاررسانی در قالب پنج پروژه با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و اجرای آن توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی در حال انجام است، افزود: پروژه ی عرضه مستقیم محصولات از طریق ایجاد غرفه ها، طرح بنکداری، طرح واسطه گری، فروش از طریق مکانیزم بورس، ایجاد سامانه های مجازی و فروش اینترنتی که توسط تعاونی های تولید شروع شده و به زودی این بازار در سراسر کشور راه اندازی خواهد شد، از طرح های بازاریابی و بازرسانی محصولات کشاورزی هستند.
عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد: ایجاد 400 مرکز و سه هزار غرفه در طرح عرضه ی مستقیم محصولات مورد نظر است که در سال گذشته 200 مرکز و هزار و 500 غرفه احداث شده و تا پایان امسال بقیه مراکز و غرف احداث خواهند شد.
به گفته ی وی این غرفه ها توسط شبکه ی تحت پوشش تعاونی های روستایی و تولیدی تخصصی راه اندازی و بهره برداری خواهند شد.
مومن صفایی تصریح کرد: سال گذشته کمک های ردیف فنی و اعتباری این طرح یک میلیارد و 420 میلیون تومان بوده است که امسال به 27 میلیارد و 900 میلیون تومان افزایش یافته است.
وی با بیان این که طرح ایجاد غرف اتحادیه ی تعاونی های روستایی و کشاورزی در حال مبادله ی موافقت نامه با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است، گفت: در این طرح پیش بینی شده که 627 میلیارد ریال تسهیلات یارانه ای با نرخ هفت درصد برای احداث غرفه ها، انبارها، سردخانه ها و صنایع فرآوری و بسته بندی به تعاونی های تحت پوشش اختصاص یابد.
مومن صفایی با بیان این که این مراکز و غرفه ها در استان های کشور و شهرستان های استان تهران برپا شده است، گفت: در استان تهران یک مرکز با 12 غرفه در منطقه ی یافت آباد احداث شده است.
* * ایجاد غرف های تعاونی روستایی کشاورزی در تهران نیازمند همکاری بیشتر شهرداری
عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: با توجه به این که استان های کشور میادین میوه و تره بار ندارند، این مراکز بسیار تاثیر گذار در تنظیم بازارا بوده است، اما در استان تهران با توجه به وجود سازمان میوه و تره بار و کند بودن اخذ مجوز های لازم از شهرداری، این مراکز توسعه نیافته اند.
وی با اشاره به این که این غرفه ها به صورت دائم ایجاد می شوند، اظهار کرد: با توجه به مشکلات شهرداری برای تامین زمین و مجوز برپایی این غرفه ها در صدد هستیم این مشکلات با جلسات هماهنگی برطرف شود که اگر این مشکل از سوی شهرداری تهران حل و مجوز برپایی آن سریع تر صادر شود، در تنظیم بازار تهران با توجه به گستردگی جمعیت موفق تر خواهیم بود.
مومن صفایی خاطر نشان کرد: 172 غرفه در سراسر تهران پیش بینی شده است که تا پایان سال ساخته خواهد شد.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم پنج درصد از کل تولیدات کشاورزی را مدیریت کنیم، اثر بسیار خوبی در تنظیم بازار خواهیم داشت.
* * پرداخت 70 درصد اعتبارات خرید تضمینی به کشاورزان
عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاونی روستایی هم چنین از خرید تضمینی 179 هزار تن محصولات کشاورزی جو، کلزا، گلرنگ، پیاز و سیب زمینی به ارزش ریالی بالغ بر 50 میلیارد تومان خبر داد و گفت: تاکنون 70 درصد از اعتبارات خرید های تضمینی به کشاورزان پرداخت شده و 30 درصد باقیمانده نیز با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و وزارت راهبردی به زودی تامین خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: خرید های تضمینی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 89 درصد کاهش داشته است.
مومن صفایی، کاهش خرید های تضمینی و افزایش خرید های توافقی را سیاست این سازمان عنوان و اظهارکرد: با توجه به این که خرید تضمینی رضایت صد درصدی کشاورزان را به همراه ندارد و ضرر و زیان هنگفتی برای دولت دارد، خرید های توافقی باید جایگزین خرید های تضمینی شود، که امسال خریدهای تضمینی کاهش چشم گیری داشته است.
عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاونی روستایی گفت: امسال خرید های توافقی با 32 درصد افزایش به 461 هزار تن رسیده است

 

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1678.bos