شماره: 1677 تاریخ : 1390/05/27-12:00:00

خرید 179 هزار تن محصول کشاورزی تضمینی شد

:عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور از اجرای طرح بازاریابی و بازاررسانی محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: در سال جاری تاکنون 179 هزار تن جو، کلزا، گلرنگ، پیاز و

 

به گزارش روز پنجشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،مجتبی مومن صفایی افزود: ارزش ریالی این محصولات بالغ بر 50 میلیارد تومان است.
وی خاطرنشان کرد: تا همین تاریخ میزان خریدها بالغ بر یک میلیون و 600 هزار تن بود و عملکرد خریدهای تضمینی نسبت به سال گذشته 89 درصد کاهش داشت.
مومن صفایی ادامه داد: کاهش خریدهای تضمینی و افزایش خریدهای توافقی از اهداف این سازمان محسوب می شود.
وی تصریح کرد: در سال جاری تاکنون بیش از 461 هزار تن از محصولات کشاورزی به صورت توافقی خریداری شده است که نسبت به سال گذشته در همین مقطع 32 درصد افزایش داشته است.
عاملیت خرید گندم توسط برخی از اتحادیه ها و تعاونیهای روستایی
این مقام مسئول با اعلام اینکه مسئول خرید گندم در سال جاری به عاملیت سازمان بازرگانی دولتی ایران بود، یادآور شد: برای کمک به آنها برخی از اتحادیه ها و تعاونیهای روستایی کشور در کار خرید به این سازمان کمک کردند.
مومن صفایی درباره خرما تاکید کرد: خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی در فصل برداشت انجام می شود و برای خرما خرید از شهریورماه آغاز می شود.
وی اظهار داشت: قیمت خریدهای تضمینی برای سال جاری از قبل اعلام شده و اگر کشاورزان در زمان مشخص شده نسبت به فروش محصول خود اقدام کنند، این سازمان و تعاونیهای ذیربط نسبت به خرید آن اقدام می کنند.
مومن صفایی درباره مطالبات کشاورزان گفت: تاکنون 70 درصد مطالبات کشاورزان در بخش خریدهای تضمینی پرداخت شده و 30 درصد مابقی نیز به زودی پس از تخصیص اعتبار از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری پرداخت خواهد شد.
وی درباره وضعیت بازار محصولات کشاورزی افزود: از تولید تا مصرف شاهد تغییرات قیمتی فاحشی هستیم که در برخی مواقع باعث عدم رضایت تولیدکننده و مصرف کننده خواهد شد.
عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور خاطرنشان کرد: پیاز بهاره توسط اتحادیه سازمان به قیمت 90 تومان به صورت تضمینی خریداری شد، در حالی که در مغازه های استان تهران شاهد عرضه این محصول با قیمتی معادل 600 تا 800 تومان بودیم.
مومن صفایی ادامه داد: این سازمان تلاش می کند تا با حذف دلالان و واسطه ها از طریق اجرای پروژه های خاص، فاصله بین قیمت خرید تا عرضه و رسیدن به دست مشتری را کاهش دهد.

 

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1677.bos