شماره: 1663 تاریخ : 1390/05/26-12:00:00

متکی در جمع بازاریان :

بحران اقتصادی جهان جدّی است

وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی در جمع اصناف و بازاریان گفت: بحران اقتصادی جهان خیلی جدی است و هنوز خود را کاملا نشان نداده است.

منوچهر متکی  در جمع اعضای جامعه اسلامی اصناف و بازاریان گفت: مسئله بحران اقتصادی جهان بسیار مهم است،اما اصل این قضیه همانند یک کوه یخ ناپیداست و هنوز خود را نشان نداده زیرا اقتصاد دنیا بر اساس یک دهم اصل و 9 دهم سفته بازی شکل گرفته است.
وی افزود: زمانی که وزیر خارجه بودم، در سفری به عراق خدمت مراجع تقلید رسیدم که یکی از مراجع فرمود، امام صادق(ع) می‌فرماید یک واحد پول را نمی‌توان همزمان به دو جا و یا دو نفر وام داد درحالی که امروز اساس کار صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و بسیاری از اقتصادهای جهان همین مسئله سفته‌بازی است.
متکی گفت: چرا هزار میلیارد دلار در مسکن آمریکا بحران بوجود می‌آید بعد کشورهای گروه 20 می‌گویند باید 4 هزار میلیارد دلار به آمریکا بدهیم و بعد دوباره گفته می‌شود که این رقم کافی نیست و باید 10 هزار میلیارد دلار به آمریکا کمک شود. معنایش این است که سفته‌بازی در اقتصاد وجود دارد.
وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی افزود: اقتصادی دنیا به گونه‌ای رفتار کرده که یک مورد از 10 مورد واقعی و 9 مورد از وام‌ها سفته‌بازی است و بحران اقتصادی در جهان جدی است.
وی افزود: اروپا از تبعیض رنج می‌برد. نخست‌وزیر یونان گفت: تولیدکننده ما با یک نرخ بهره به تولید می‌پردازد و تولیدکننده کشورهای دیگر با نرخ بهره کمتر تولید می‌کند حال چگونه این دو با هم رقابت کنند.
متکی گفت: امروز بیشتر کشورهای اروپایی مانند یونان،‌ایتالیا، اسپانیا، لوکزآمبورک و دیگران مشکل دارند و دنیای جدیدی در حال تولد است. مردم به قدرت خود پی برده‌اند .
متکی ادامه داد: حکومت‌ها متوجه شده‌اند، اگر هم بمانند دیگر مانند سابق نمی‌توانند بر گرده مردم سوار شوند. از طرفی حکومتی که به مردم خود وابسته و متعلق نباشد مجبور است به اجنبی وابسته باشد و در روز مبادا متوجه می‌شود که این قدرت‌ها چقدر پوشالی است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1663.bos