شماره: 1653 تاریخ : 1390/05/26-12:00:00

مجلس تصویب کرد:

کالای موجود در انبار گمرک باید بیمه شود

:نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: مرجع تحویل گیرنده مکلف است کالای موجود در انبار گمرک را در مقابل خطرات ناشی از آتش سوزی، اشتعال و انفجار بیمه کند.

 

به گزارش روز چهارشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،نمایندگان در جلسه علنی امروز /چهارشنبه/ مجلس و در ادامه بررسی لایحه امور گمرکی ماده 25 این لایحه را تصویب نهایی کردند.
براساس ماده 25 نمایندگان مقرر کردند: مسوولیت حفظ و نگهداری کالای موجود در انبارهای گمرکی از هنگام تحویل گرفتن تا زمان تحویل دادن آن با مرجع تحویل گیرنده کالا است.
طبق این مصوبه، مرجع تحویل گیرنده مکلف است کالاهای موجود در انبارهای گمرک را در مقابل خطرات ناشی از آتش سوزی، اشتعال و انفجار بیمه کند و حق بیمه مربوطه را به هنگام ترخیص از صاحب کالا وصول کند.
در صورتی که کالای تحویلی به انبارهای گمرک به موجب بیمه نامه معتبر که شماره آن باید در هنگام تحویل کالا در اظهارنامه اجمالی یا بیانیه یا اسناد معتبر دیگر به مرجع تحویل گیرنده اعلام شود، بیمه باشد تا زمانی که بیمه نامه مزبور دارای اعتبار است کالا تحت پوشش آن است و برای این مدت حق بیمه توسط مرجع تحویل گیرنده دریافت نمی‌شود.
نمایندگان در تبصره 1 این ماده نیز مقرر کردند: ارزش کالا برای دریافت حق بیمه و پرداخت غرامت در مورد کالای تجاری ارزش (سیف) در اسناد خرید تعیین می‌شود. در مواردی که اسناد ارایه نشود ارزش به موجب مفاد این قانون تعیین می‌شود.
با تصویب نمایندگان در تبصره 2 ماده 25 لایحه امور گمرکی در مسیر حمل امور داخلی اداری مسوولیت حفظ کالا حسب مورد با عبور دهنده است.
همچنین در تبصره 3 این ماده مصوب شد: در مواردی که مرجع تحویل گیرنده مسوولیت باربری کالا را برعهده دارد خسارات وارده به هنگام باربری نیز مشمول این ماده می‌شود.
مجلس در تبصره 4 ماده 25 تصویب کرد: در صورتی که کالا با روش اعتبار اسنادی وارد شود فقط ارایه یک نسخه از بیمه نامه معتبر در زمان ترخیص کالا کافی است.
با تصویب نمایندگان مجلس در تبصره 5 این ماده، چنانچه تصویر بیمه نامه دارای اعتبار زمانی کالای عبوری خارجی از سوی عبور دهنده به طور کتبی با ذکر تعهد و تایید اصالت بیمه نامه در زمان اظهار به گمرک ارایه شود آن کالا مشمول پرداخت حق بیمه محلی نمی‌شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1653.bos