شماره: 1623 تاریخ : 1390/05/21-12:00:00

بانک مرکزی مدعی شد،

توان مدیریت آسان نرخ ارز را داریم

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: درآمد ارزی کشور بیش از100 میلیارد دلار است و با این رقم به سهولت می توانیم نرخ ارز را مدیریت کنیم.

 به گزارش روز شنبه شبکه تخصصی بانک و صنعتت، سید کمال سیدعلی با بیان اینکه مدیریت یکسان سازی نرخ ارز از سال81 تا 9 ماه پیش به خوبی پیش می رفت، افزود: غفلت از بعد نظارتی و اتفاق هایی مانند توزیع نامناسب در شبکه توزیع و تحریمها موجب شده است تا ارز دو نرخی شود اما بانک مرکزی تمهیداتی اندیشیده است تا تفاوت نرخ ارز را در کشور به حداقل برساند.

وی گفت: در سال 88 چهل و نه میلیارد دلار، در سال 89 شصت و چهار میلیارد دلار و در چهار ماه امسال 24 میلیارد دلار ارز فروخته شده است و پیش بینی می کنیم با ادامه روند کنونی فروش ارز تا پایان سال به70 میلیارد دلار برسد.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه منابع کشور بسیار بیشتر از این ارقام است، افزود: حداقل70 میلیارد دلار ارز حاصل از فروش نفت عاید کشور می شود و 20 میلیارد دلار نیز از محل صادرات میعانات گازی و فرآورده های نفتی و حدود 20 تا 30 میلیارد دلار هم صادرات غیرنفتی داریم و با محاسبه سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که امکان عرضه بیشتر از تقاضاست.

آقای سیدعلی ، تقاضاهای واهی را یکی از علت های دو نرخی شدن ارز توصیف کرد و گفت: صادرات غیرنفتی کشور در سال 88 بیست و یک میلیارد دلار، در سال 89 بیست و شش میلیارد دلار و در چهار ماه امسال10 میلیارد دلار بوده است اما فروش ارز 24 میلیارد دلار در چهار ماه اخیرگزارش شده است که نشان می دهد تقاضای اضافی وارد بازار شده است


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1623.bos