شماره: 1615 تاریخ : 1390/05/20-12:00:00

حاشیه دیدار افطاری جوانان و دانشجویان با رهبری انقلاب

جمعی از اعضای تشکل‌های فرهنگی -سیاسی دانشجویی به همراه جمعی از دانشجویان نخبه علمی کشور شب گذشته افطار را میهمان رهبر فرزانه انقلاب بودند.


شبکه خبری و تحلیل بانک و صنعت :مراسم ضیافت افطار اعضای تشکل‌های سیاسی دانشجویی و دانشجویان نخبه با رهبر معظم انقلاب که روز چهارشنبه 9 رمضان، 19 مرداد برگزار شد، حاشیه‌هایی را به همراه داشت که بخشی از آْن در ذیل می‌آید:

* مراسم قرار است ساعت 17 به طور رسمی آغاز شود؛‌ اما دانشجویان از ساعت 15:30 در خیابان فلسطین و پشت‌ درب‌ها حضور دارند تا وارد حسینه امام خمینی(ره) شوند. همچون همیشه تعدادی از دانشجویان هم بدون کارت ورود در خیابان فلسطین حضور دارند به امید آنکه فرجی شود و کارتی هم در اختیار آنان قرار بگیرد تا در این مراسم خاطره‌انگیز حاضر باشند. بازار فداکاری‌ برخی‌ها همچون هر ساله برای دادن کارتشان به دیگران هم داغ است.

* به جرأت می‌توان گفت آقا از معدود مسئول رده بالای نظام است که همواره گوشی شنوا برای شنیدن انتقادات، پیشنهادات و نقطه‌نظرات همه اقشار و بخصوص دانشجویان دارد. دانشجویان در سال‌های ابتدایی تکیه احمدی‌نژاد بر صندلی ریاست‌جمهوری دیدارهای منظمی در ماه رمضان هر سال با وی داشتند، اما این مهم در سال‌های بعدی به تعطیلی کشیده شد. البته برخی مسئولان دیگر هم گویا وقت چندانی برای شنیدن انتقادات ندارند.
این همان نکته‌ای بود که توسط یکی از نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی و در همان ابتدای سخنانش گوشزد شد؛ آنجا که گفت: "اما جای تأسف است که این سلوک و منش حضرتعالی(دیدارهای هر ساله با دانشجویان) که روشن‌تر از هر پیامی است، توسط بسیاری از مسئولان و متولیان امر دیده، شنیده و فهم نمی‌شود و حاضر نیستند در سال تنها چند ساعت را به شنیدن نقطه ‌نظرات دانشجویان اختصاص دهند و لابد مشغله و گرفتاری‏های رؤسای محترم قوا و دستگاه‏های دیگر چون صدا وسیما، وزارتخانه‏ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی و غیره از رهبری نظام بیشتر است!!! "(خنده حضار و لبخند رهبر انقلاب)

* دانشجویان پس از ورود به حسینیه امام خمینی(ره) به رسم همه‌ساله و در فاصله ورودشان به حسینیه تا زمان آغاز رسمی مراسم و تشریف‌فرمائی آقا به سردادن شعار می‌پردازند: "ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند "؛ "حسین حسین شعار ماست، شهات افتخار ماست "، "ای پسر فاطمه منتظر تو هستیم "
حاضرین در حسینیه شعری که از قبل آماده کرده‌اند را نیز به صورت جمعی تمرین می‌کنند تا با ورود رهبر انقلاب به حسینیه بخوانند.

* عقربه‌های ساعت رأس ساعت 17 را نمایش می‌دهند؛ آنگونه که پیش از این برخی حاضرین در حسینیه اعلام می‌کردند، مراسم قرار است ساعت 17:30 آغاز شود، اما نیم‌خیز شدن، همهمه و به ناگاه شعارهای رسای دانشجویان حکایت از ورود آقا به حسینیه دارد و این یعنی آغاز مراسم از ساعت 17؛ 3 ساعت و نیم پیش از وقت افطار.
دانشجویان با ورود آقا با صدایی رسا شعارهای "صلی علی محمد، بوی خمینی آمد "، "ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده "، "ابالفضل علمدار، خامنه‌ای نگهدار " و ... سر می‌دهند.
پس از شعارها، دانشجویان شعری خودمانی که پیش از این تمرین می‌کردند را همنوایی می‌کنند: "یا ابن الزهرا، سلام ای مولا جان/ مهمونتیم تو این ماه قرآن/ توفقیمون شد بازم دیدارت/ بسه برامون که باشیم یارت/ مارم دعا کن دم افطارت... "
و در این میان دانشجویانی هم بودند که هم می‌خواندند و هم اشک می‌ریختند...

* پس از شعر دانشجویان، امیر مصدق دانشجوی پزشکی و نفر اول مسابقات قرآن دانشجویان علوم پزشکی کشور پشت تریبون قرار گرفت و به قرائت قرآن پرداخت: " ان الذین امنوا وعملوا الصالحات کانت لهم جنات الفردوس... "

* مجتبی ابراهیمی امسال مجری این برنامه است. دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان. اتحادیه‌ای که امسال برخلاف سال قبل علاوه بر اینکه نماینده‌ای برای سخنرانی دارد؛ مجری هم از آن اوست تا پس از برخی مشکلات داخلی که به این اتحادیه بزرگ دانشجویی روی آورده بود، امسال منسجم‌تر از گذشته به این دیدار به یاد ماندنی قدم بگذارند.
سال گذشته رهبر انقلاب در دیدار ماه رمضان دانشجویان با ایشان، اشاره‌ای کوتاه به مشکلات این اتحادیه دانشجویی هم کرده و توصیه‌هایی نیز فرموده‌ بودند و بحمدالله این اتحادیه‌ دانشجویی، امسال فارغ از اکثر آن مشکلات است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اتحادیه‌ای که خیلی‌ از بدخواهان برایش دندان تیز کرده بودند...

* "آقای خامنه‌ای دست ما را به دامن خورشید خواهد رساند. آقای خامنه‌ای برای دلهای خونین ما که افق گرفته‌ عاشوراست- چراغ نیمه شعبان را خواهد افروخت. آقای خامنه‌ای خانه‌های گلی ما را در کوچه بنی هاشم ثبت نام خواهد کرد. آقای خامنه‌ای سیادت جنگل را بر زخم نمک آلود کویر خواهد پاشید و یتیمان خمینی را به سفره نور و نوازش دعوت خواهد کرد. آقای خامنه‌ای پلی از خمینی تا مهدی است. پلی که از فرات تشنه‌کامان زمین رد می‌شود. پلی که کاروان کربلا را به قلب ما، به خانه‌ی سوزان نفس ما می‌آورد. "
اینها نخستین جملاتی است که مجتبی ابراهیمی، مجری برنامه، بر زبان می‌آورد. جملات بسیار زیبا و دلنشینی که دانشجویان را بر آن می‌دارد که هر کدام از کناریشان بپرسند صاحب این سخنان کیست؟ و البته ابراهیمی فوراً این کنجکاوی دانشجویان را پاسخ می‌دهد: "این چند خط از احمد عزیزی است؛ شاعر «دلسوخته ولایت» که 3 سال و نیم است در کماست. "
آری این متن نوشته‌ای زیبا بود از احمد عزیزی؛ وقتی هنوز روی تخت بیمارستان نبود و بر دستانش، دستبند سبز نبسته بودند آنهم در حالت کما...

* مجتبی ابراهیمی از آقا می‌پرسد که "دوستان دانشجو سخنانی را آماده کرده‌اند؛ اگر حضرتعالی اجازه می‌فرمائید ابتدا دانشجویان سخنانشان را به عرض برسانند، در غیر اینصورت آماده هستیم که فرمایشات حضرتعالی را به گوش جان بشنویم. " آقا جواب می‌دهند: "نخیر؛ بنده منتظرم بشنوم. " و اینگونه است که ابراهیمی از محمدرضا کاشفی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ می‌خواهد که پشت تریبون قرار بگیرد و سخنان خود را آغاز کند.

* کاشفی سخنان خود را با گرامیداشت یاد و خاطره دانشمندان و نخبگان شهید کشورمان که در سال‌‌های اخیر توسط دشمنان ترور شده‌اند، آغاز می‌کند. کاشفی از "شهیدان علیمحمدی، شهریاری و رضایی‌نژاد " نام می‌برد. البته آقا در اثنای سخنانشان اشاره‌ای به این شهیدان نیز کرده و نکته جالبی نیز در این خصوص می‌فرمایند. آقا به تشکل‌های دانشجویی گلایه می‌کنند که آنطور که باید و شاید درباره این شهیدان کار انجام نشد.

* کاشفی که به عنوان اولین دانشجو پشت تریبون قرار گرفته، اولین تذکر مجری را هم نصیب خود می‌کند تا از همین ابتدا دعوای همیشگی مجری و سخنران بر سر وقت آغاز شود! مجتبی (مجری مراسم) راهکار جالبی برای تذکر اتمام وقت انتخاب کرده. اگر تکه کاغذ حاوی یادداشت اتمام وقت کارساز نمی‌شد، ابراهیمی که دقیقاً کنار تریبون روی زمین نشسته، با خودکار روی پای سخنران می‌زند!
بعضی از سخنرانان پس از پایان مراسم از درد پای خود می‌نالیدند؛ احتمالاً اثر خودکارها تا چند روز روی پای سخنرانان وجود دارد تا اگر خواستند به دوستانشان پز سخن گفتن در محضر آقا را بدهند، برای نشانه صحت این موضوع، پایشان را گواه بگیرند!
البته مجتبی که خود از اعضای ادوار اتحادیه‌های دانشجویی است، با اکثر این دانشجویان دوستی صمیمانه دارد و از همین روست که می‌تواند از این ابزارها نیز برای کنترل وقت بهره ببرد.

* آقا نکات مهم سخنان کاشفی را همچون بقیه سخنرانان یادداشت‌برداری می‌کند تا در انتها درباره مهمترین آنها توضیحاتی ارائه کند. آقا به دقت به صدر تا ذیل سخنان گوش می‌دهد.

* کاشفی پس از پایان سخنانش، به خدمت آقا می‌رود تا متن کامل سخنانش را در اختیار ایشان قرار دهد. احتمالاً خیلی از سخنران‌های بعد از او دعا می‌کنند که کاشفی حواسش به چفیه آقا نباشد و آن را از آن‌ِ خود نکند. اما این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی باهوش‌تر از این حرف‌هاست. کاشفی چفیه را از آقا استمداد می‌کند و آقا نیز آن را در همین ابتدای برنامه به وی هدیه می‌دهد. سخنرانان بعدی به خاطر از دست دادن چفیه آه سردی می‌کشند.
البته کاشفی فداکارتر از این حرف‌هاست. وقتی پس از پایان مراسم با وی تماس می‌گیریم، می‌گوید که قصد دارد چفیه را چند تکه کرده و به رسم یادبود به دوستان هدیه کند. به ما هم قول یک تکه‌اش را می‌دهد...

* کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونانش به همراه برخی از معاونان مرد مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت در ردیف دوم نشسته‌اند و به سخنان دانشجویان گوش می‌دهند. خانم وزیر به همراه نسرین سلطان‌خواه معاون علمی رئیس‌جمهور در ردیف اول قسمت بانوان نشسته‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و برخی از همکارانش نیز در ردیف اول قسمت آقایان نشسته‌اند.
حسین محمدی از مسئولان دفتر مقام معظم رهبری نیز از جمله افرادی است که از ابتدا تا انتهای مراسم دوزانو در ردیف اول نشسته و به دقت هرچه‌ تمام به سخنان دانشجویان و رهبر انقلاب گوش می‌دهد.
مخبر دزفولی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز کنار حاج آقا محمدیان نشسته است.

* صادق کریمی دارنده مدال برنز المپیاد شیمی دومین دانشجویی است که پشت تریبون قرار می‌گیرد. از طرح‌های مختلفش برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی سخن می‌گوید و تأکید می‌کند که تحریم‌ها بهترین فرصت برای پایه‌ریزی اقتصاد مقاومتی است. کریمی سخنانش را با این بیت شعر به پایان می‌برد: "ما زنده به آنیم که آرام نگیریم؛ موجیم که آسودگی ما عدم ماست "

* ایوب توکلیان، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سومین دانشجویی است که در جایگاه سخن قرار می‌گیرد. نماینده اتحادیه‌ای که سال گذشته به دلیل مشکلات داخلی نتوانست نماینده‌ای به عنوان سخنران در این مراسم داشته باشد، سخنان خود را اینچنین آغاز می‌کند: "بحمدالله اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با وحدت و انسجام بیش از پیش محضر حضرتعالی شرفیاب شده‌اند که ان‌شاالله موجب یأس دشمنان و بدخواهان نیز شده باشد. سربازان جان بر کف ولایت در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با شعار سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم بار دیگر با رهبر عزیزتر از جان خود تجدید بیعت می‌نمایند و خاضعانه به خاطر تمام قصور و خطاهای خود طلب عفو و حلالیت دارند. "

* توکلیان انتقادات خود را از کم‌توجهی به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه آغاز می‌کند، از کوتاهی متولیان فرهنگی کشور گله می‌کند، از مظلومیت اصل هشتم قانون اساسی سخن می‌گوید و به اینجا می‌رسد که "گویا بود و نبود شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه تأثیری ندارد! "
سخنی که گوش‌های مخبردزفولی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی را تیزتر می‌کند. مخبر اولین مسئول حاضر در مراسم است که طعم انتقادات دانشجویان را می‌چشد؛ سرش پایین است اما به دقت گوش می‌دهد.

* توکلیان در ادامه سخنانش به معضلات بیکاری و افزایش سن ازدواج، کم‌کاری‌های دولت گذشته، نبود نقشه راه منسجم در صداوسیما و ... اشاره می‌کند و با این جمله سخنان خود را ادامه می‌دهد که "به لطف خدا چند سالی است وزیر علوم سکولار نداریم. "
حال نوبت کامران دانشجوست که گوش‌های خود را برای شنیدن تیزتر کند. کامران دانشجو در کنار خواجه‌سروی معاون فرهنگی و حسین نادری‌منش معاون آموزشی خود نشسته و از این شبه تعریف توکلیان لبخندی نیز بر لب دارد.
البته توکلیان تأکید می‌کند که این مشخصه وزیر علوم، انتظارات را از وی بالا برده است.

* توکلیان در ادامه تأکید می‌کند که دانشجویان لبخند رضایت آقا را با دنیای عوض نمی‌کنند. فریاد اولین تکبیر دانشجویان در این دیدار به نشانه تأئید بلند می‌شود.

* توکلیان سخنانش را با اشاره‌ای به وضعیت 12 دانشجوی دانشگاه بوشهر که اخیراً به دلیل برخی انتقادات و اعتراضاتشان به ریاست این دانشگاه با 1 ترم تعلیق از تحصیل روبرو شده‌اند، به پایان می‌رساند و از رهبر انقلاب می‌خواهد که این موضوع را در صورت صلاحدید پیگیری کنند.

* آقا در حین سخنانشان در بخش پایانی مراسم به این نکته توکلیان اشاره کرده و با نام بردن از دانشگاه بوشهر از کلیه مسئولان و دانشجویان می‌خواهند که با یکدیگر همکاری کنند. سخنان آقا نشان می‌داد که ایشان پیش از اظهار این موضوع توسط توکلیان، از ماجرا خبر داشته‌اند.
آقا در این مراسم، به چند نکته در ارتباط با تشکل‌های دانشجویی و وضعیت دانشگاه‌ها اشاره کردند که نشان از مسلط بودن ایشان به وضعیت دانشگاه‌های کشور داشت. نقد دقیق و ظریفی که رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنانشان به تشکل‌های دانشجویی کردند(همان موضوع کوتاهی در ارتباط با کار فرهنگی لازم در خصوص شهادت شهیدان علیمحمدی، شهریاری و رضایی‌نژاد) ، نشان از دقت‌نظر عجیب ایشان در رابطه با فضای دانشجویی کشور داشت.

* 1 ساعت از مراسم گذشته اما همچنان برخی دانشجویان در حال ورود به حسینیه هستند.
ورود این دانشجویان برای چند ثانیه، همهمه‌ای را در حسینیه ایجاد می‌کند. همهمه‌ای که به سرعت فرومی‌نشیند و دانشجویان خود را برای شنیدن سخنان سخنران بعدی آماده می‌کنند.

* سمیه چیتی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، اولین بانوئی است که پشت تریبون قرار می‌گیرد.
چیتی سخنان خود را اینگونه آغاز می‌کند: "یک حرف صوفیانه بگویم، اجازت هست؟ " و سپس رو به آقا می‌کند و منتظر اجازه ایشان می‌ماند. آقا لبخند می‌زند و دانشجویان از این نحوه جالب آغاز سخن نماینده دفتر تحکیم وحدت خنده‌شان می‌گیرد.
بالاخره چیتی متنی که آماده کرده را می‌خواند: "تابلوی هر نظام و هر حرکت انقلابی دانشگاه است... "
چیتی سخنان خود را با ترجیع‌بند "شما می‌گوئید... آنها(مسئولان) می‌خوانند... " تنظیم کرده است. مقصود نماینده دفتر تحکیم وحدت برداشت‌های نادرست و یا کج‌سلیقگی مسئولان اجرایی کشور در عمل به برخی منویات حضرت آقا است که موجبات برخی گلایه‌های این اتحادیه دانشجویی را فراهم کرده است.

* اما نفر بعدی محمد زعیم‌زاده نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل است که پشت تریبون قرار می‌گیرد. متنی که این اتحادیه دانشجویی آماده کرده، انتقادی‌تر و صریح‌تر به نظر می‌رسد. متنی که آقا در حین سخنرانیشان با اشاره به آن و با خنده فرمودند که "الان که شما دانشجوئید و می‌آیید اینجا پشت تریبون و به از بالا تا پائین انتقاد می‌کنید، زمانی که مدیر شوید شاید دانشجویی پیدا شود که بیاید همینجا پشت تریبون و به از بالا تا پائین شما انتقاد کند. "(خنده حضار)
البته آقا تأکید کردند که این لحن انتقادی دانشجویان را قلباً تحسین می‌کنند.
هرچند رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند که ممکن است برخی نظرات دانشجویان با نظر ایشان یکسان نباشد.

* زعیم‌زاده سخنان خود را با اشاره به منش بسیار خوب رهبر معظم انقلاب در شنیدن نقطه‌نظرات دانشجویان و اقشار مختلف آغاز کرد و در طعنه‌ای تیز به مسئولان دیگر گفت که "احتمالاً مسئولان دیگر اجرایی کشور مشغله و گرفتاریشان از رهبری نظام بیشتر است! " دانشجویان و مسئولان حاضر در مراسم می‌خندند و لبخندی نیز بر لبان مقام معظم رهبری نقش می‌بندد.
اشاره‌ای به تحلیل‌های "من‌درآوردی! " درباره حوادث منطقه می‌کند و با اشاره به نحوه عزل متکی وزیر سابق امور خارجه، جمله‌ای می‌گوید که صدای قهقهه در حسینیه امام(ره) طنین‌انداز می‌شود.
زعیم‌زاده با اشاره به تحلیل برخی مسئولان کشور که آمریکا را گرداننده و هدایتگر بیداری اسلامی رخ داده در منطقه می‌خوانند، می‌گوید: "این تحلیل‏ها از همان توبره‌ای بیرون آمده‌ که ایده‏ شومِ دوستی با ملتِ جعلی اسرائیل سربرآورده بود و تأسف‌بار‌تر آنجاست که دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه عموماً رفتاری منفعلانه در مقابلِ تحولاتِ منطقه داشته‏اند. این رفتار یا نشأت گرفته ازعملِ بر مبنای تحلیلِ متوهمانه‌ فوق است و یا حاصلِ ضعفِ عمومی وزارتِ خارجهنده حضار پس از شنیدن واژه جالب "سنگالیزاسیون " چند ثانیه‌ای سخنان زعیم‌زاده را قطع می‌کند، اما این پایان انتقادات تند و تیز و دانشجویی، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیست.

* زعیم‌زاده که از همان اواسط سخنرانی‌اش به دلیل اتمام وقتی که برایش در نظر گرفته بودند، با ضربات معروف خودکار مجتبی ابراهیمی(مجری) به پایش روبروست، در این شرایط سخنان خود را با صدایی رسا و غرّا ادامه می‌دهد.

* زعیم‌زاده سخنان خود را ادامه می‌دهد تا به آنجا برسد که متنش را با ترجیع‌بند "مجلسی نمی‌خواهیم که ... " تنظیم کرده است.
زعیم‌زاده در هنگام قرائت این بخش از متنش، چندین بار با تکبیر حاضرین همراه می‌شود، تا جایی که مجبور می‌شود برای استفاده بیشتر از وقتش از حاضرین خواهش کند که تکبیرهایشان را به پایان سخنانش موکول کنند.

* زعیم‌زاده در این بخش از سخنانش تأکید می‌کند: "مجلسی نمی‏خواهیم که برخلاف عدالت و پیشرفت طرحِ دانشجوی پولی را تصویب کند، مجلسی نمی‌خواهیم که یک ساعته وقفِ دانشگاهِ آزاد را با بیش از 250 هزار میلیارد تومان سرمایه‌ عمومی به تصویب برساند، اما طرح نظارت بر خود را شش سال در راهروها معطل نگه دارد. ما مجلسی نمی‌خواهیم که نمایندگانش با دو - دو گفتن به رئیس‌جمهور قانونی کشور توهین کنند، ما مجلسی نمی‏خواهیم که بر خلاف قانون و عقل و شرع و ولایت، نظر رهبری را به رأی بگذارد گرچه نباید به‌هیچ وجه چشم را بر زحمات و اقدامات مثبت مجلس بست لیکن مسیر امور باید به سمتی پیش رود که کمترین اشتباهات در مجلس آینده اتفاق بیفتد. "

* نوک پیکان نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به سمت برخی شخصیت‌های اصولگرا و برخی آرایش‌های انتخاباتی هم نشانه رفت. آنجا که زعیم‌زاده با اشاره تلویحی به کمیته 7+8 اصولگرایان و با به کار بردن عبارت "چند + چند " برای این کمیته، گفت: "امروز ما نگرانیم که در ساختارهای حزبی و تشکیلاتی که بعضاً سابقه‌ تاریخی مطلوبی نیز نزد ملت ندارند، عناوینی چون "چند به علاوه چند " مساوی قربانی کردن آرمان‏ها و ارزش‌ها در مسلخ محافظه‏کاری‏های سیاسی شود که می‌دانیم "محافظه‌کاری قتل‌گاه انقلاب است. "

* زعیم‌زاده در ادامه بخشی از انتقاداتش را نیز متوجه لاریجانی و قالیباف کرد؛ به دلیل آنچه اصرار آنها بر داشتن نماینده در کمیته 7+8 یا همان "چند + چند " می‌نامید.

* زعیم‌زاده در ادامه سخنانش به صداوسیما و دولت و بخصوص جریان انحرافی نفوذ کرده در دولت نیز انتقادات تند و تیزی مطرح کرد و تا اشاره به مافیای فوتبال و انتقاد شدید به برنامه 90 هم پیش رفت و در پایان از شرط‌گذاری فتنه‌گران برای حضور در انتخابات مجلس نهم به عنوان یک "لطیفه سیاسی " تعبیر کرد.

* این نماینده اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی مستقل همچنین به خدمت مقدس سربازی نیز اشاره کرد و برنامه‌مند و هدفمند نبودن آن در برخی امور را موجب بی‌عدالتی بین دختران و پسران دانست! این سخنان زعیم‌زاده با خنده دانشجویان دختر حاضر در حسینیه امام خمینی(ره) روبرو شد. بالاخره دختران توانسته بودند در یک موضوع به پسران ظلم کنند!

* زعیم زاده پس از پایان سخنانش به محضر آقا رفت و متن کامل سخنانش را تقدیم ایشان کرد. آقا نیز چند جمله‌ای با ایشان سخن گفت. وقتی پس از پایان مراسم نظر آقا را درباره متن انتقادی وی جویا شدیم گفت که آقا فرمودند: "نقدنامه خوبی بود. "

* زعیم‌زاده همچنین از ضربات شدیدی که به خاطر اتمام وقتش توسط مجتبی ابراهیمی به پایش نواخته می‌شد، به مزاح انتقاد و گلایه می‌کرد!

* پس از زعیم‌زاده، حسنی زاغری دارنده مدال طلای المپیاد ادبی کشور هم پشت تریبون قرار گرفت و فراهم شدن چنین فضای صمیمی بین دانشجویان و رهبری تقدیر کرد و گفت که حقاً از ویژگی‌های حاکم اسلامی همین است که در مقابلش بدون لکنت سخن گفته شود.

* مجتبی ابراهیمی مجری برنامه هم هر از گاهی که بین سخنرانان فرصتی به دست می‌آورد، جملات زیبایی از شخصیت‌های بزرگ کشور قرائت می‌کرد. این بار ابراهیمی پشت تریبون قرار گرفت و بخشی از دلنوشته بسیار زیبای شهید شوشتری را برای دانشجویان خواند. متن‌های زیبای انتخاب شده توسط ابراهیمی با استقبال دانشجویان روبرو می‌شد.

* محمد جعفری‌نژاد نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، نفر بعدی بود که پشت تریبون قرار گرفت. جعفری‌نژاد در همان ابتدا از یک دغدغه بزرگ سخن گفت و تأکید کرد که "ترس ما این است که عدالت‌خواهی به یک حربه سیاسی تبدیل شود. "

* پاسخگو نبودن بسیاری از مسئولان به دانشجویان، مسئله‌ای بود که اکثر حاضرین در این مراسم را به ستوه آورده بود. تا آنجا که جعفری‌نژاد در سخنان خود خواستار تدوین سازوکاری برای موظف‌کردن مسئولان به پاسخگویی شد.

* نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در ادامه با اشاره به خطبه‌ای از امام علی(ع) درباره ضرورت افشای نام برخی متخلفان، به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت نداشتن افشای نام متهمان و حتی برخی مجرمان نیز اشاره کرد و از رهبر انقلاب خواست که نظرشان درباره اعلام نام مفسدین را برای دانشجویان اعلام کنند. که رهبر انقلاب نیز در حین سخنانشان اشاره‌ای به این سخنان جعفری‌نژاد داشتند و فرمودند: "این سخن مولای متقیان به هیچ وجه درباره موارد اثبات نشده و اتهامات افراد نیست و برمبنای منطق اسلام، قطعاً نمی‌توان به صرف اتهام، اصطلاحاً دست به افشاگری زد. حتی در مواردی که جرم اثبات شده است بجز مواردی که نفسِ افشاگری، دارای مصلحت و فایده است، اسلام اجازه افشاگری نمی دهد چرا که با این کار خانواده و وابستگان مجرم، بدون هیچ تقصیری، دچار آسیب می شوند. "

* بازگیر نماینده اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه‌ آزاد نیز از جمله افرادی بود که پشت تریبون قرار گرفت. وی در بخشی از صحبت‌های خود با لحنی پر از اعتماد به نفس گفت که "حالا که نسل اولی‌ها مسئولیت‌ها را به جوانان نمی‌دهند، گویا جوانان باید خودشان دست به کار شوند و مسئولیت‌ها را از چنگ آنها درآورند. "
این سخنان با خنده حضار و رهبر معظم انقلاب همراه شد. آقا در اثنای سخنانشان به این صحبت‌های بازگیر هم اشاره‌ای کردند و با لبخندی بر لب گفتند که این جمله درست است اما این کار باید با اثبات توانمندی جوانان انجام شود.

* سید عباس رجایی نماینده اردوهای جهادی، دانشجوی دیگری بود که پشت تریبون رفت. وی در بخشی از سخنان خود گفت که "صحبت کردن من در این جمع نشانه آن است که هنوز کسانی هستند که بعد از 4 دهه انقلابی فکر می‌کنند و عمل می‌کنند و این نشانه پویایی انقلاب است. "
آقا در سخنانشان به استفاده از کلمه "هنوز " در سخنان رجایی اشاره کرده و گفتند که کاش به جای کلمه "هنوز " از "همچنان " استفاده می‌شد. چون وقتی می‌گویید "هنوز " یعنی انتظار داشتید اینگونه نباشد؟ در حالی که همواره باید تفکر انقلابی وجود داشته باشد.
این دقت نظر آقا در گوش دادن به کلمه کلمه‌ی سخنان دانشجویان برای همه حضار بسیار عجیب بود.

* آخرین نفری که پشت تریبون قرار می‌گیرد، اسحاق عامری فرزند شهید عامری و مقام دوم مسابقات جهانی اختراعات و صاحب اختراع سرنگ هوشمند تزریق دیابت در جهان است.
عامری سخنانش را با لحنی حماسی آغاز می‌کند و به انجام می‌رساند. وی تأکید می‌کند که "ایستاده‌ایم بگوئیم آمریکا و دوستانش و یارانش هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. " (تکبیر کوبنده دانشجویان)

* این فرزند شهید نکته‌ای تلخ را نیز گوشزد و از طعنه‌‌هایی که به برخی فرزندان شهدا با انگ داشتن سهمیه توسط آنها در کنکور، گفته می‌شود، گلایه می‌کند.
عامری به خاطره‌ای جالب و خنده‌دار نیز اشاره می‌کند: "وقتی از ژنو سوئیس با مدال طلا در یکی از مسابقات علمی برگشتم، برخی به من می‌گفتند آنجا هم سهمیه داشتی!!! " (خنده حضار و لبخند آقا)

* مجتبی ابراهیمی(همان مجری معروف) که رهبر انقلاب را "آقا جان " خطاب می‌کرد، پشت تریبون آمد و گفت که وقت دانشجویان برای سخن گفتن تمام شده است، هرچند چند نفر دیگر هم در صف هستند.
در این هنگام دانشجویان حاضر در سالن با صلوات‌های متعدد، تأکید می‌کردند که خواستار شنیدن سخنان رهبر انقلاب هستند.
حضرت آقا می‌گوید: " وقت متعلق به شماست، اگر می‌خواهید بگوئید، من می‌شنوم و اگر می‌خواهید بشنوید، من می‌گویم. انتخاب کنید "
صلوات‌های بلند دانشجویان گویای علاقه و انتظار آنها برای شنیدن سخنان آقاست.
ابراهیمی هم می‌گوید "پس آماده‌اند بشنوند. " و از پشت تریبون کنار می‌رود و خود نیز در ردیف اول می‌نشیند تا همراه دیگر دانشجویان به سخنان رهبر فرزانه انقلاب گوش دهد.

* آقا سخنان خود را اینگونه آغاز می‌کنند: "خدای متعال را از اعماق جان سپاسگزارم که یک بار دیگر این توفیق را پیدا کردیم که در ماه رمضان و در جمع شما جوانان خوش‌روحیه، پرانگیزه و پرنشاط ساعاتی بنشینم و از شما بشنوم. "

* آقا مطابق هر ساله از لحن انتقادی و آرمان‌خواهانه دانشجویان در این دیدارها تمجید کردند. تمجیدی که روحیه‌ و انگیزه‌ای مضاعف به دانشجویان می‌بخشد تا علیرغم همه‌ جفاهای برخی مسئولان در حق دانشجویان، این رهبر فرزانه انقلاب باشند که همچون همیشه مشوق و پشتیبان آنها هستند و برای آنها به واقع "پدری " می‌کنند.

* آقا فرمودند: "آنچه گفتید درست همان چیزی است که انتظار داریم، از شما جوان‌ها بشنویم. ممکن است در برخی اظهارات نظر حقیر و نظر گوینده یکسان نباشد، اما این روحیه اندیشیدن و با انگیزه بیان کردن، همان است که آرزویش را داریم. "

* حضرت آقا در بخش اول سخنانشان به مهمترین نکاتی که دانشجویان گفتند، اشاره کردند و پاسخ‌هایی هم گفتند.

* آقا تأکید کردند که اولاً دانشجویان خیلی خوب صحبت کردند، بخصوص سخنان برخی از آنها کاملاً سنجیده و پاکیزه از لحاظ استدلال و منطق بود.

* ایشان در پاسخ به درخواست یک دانشجو برای تبیین دیدگاهشان راجع به انتخابات مجلس نهم گفتند که وقتش حالا نیست و در آینده حرف‌هایی دارند که خواهند گفت.

* حضرت آقا با اشاره به گزارش یکی از دانشجویان درباره اقداماتی که درباره تحقیق درخصوص اقتصاد مقاومتی کرده‌اند، این کار را بسیار جالب دانسته و از آن تمجید کرده و گفتند: "اینگونه کارها همان چیزهایی است که کشور به آن احتیاج دارد. "

* رهبر انقلاب به راه‌اندازی مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف نیز اشاره و از این کار تقدیر کردند. ایشان این کارها را "بسیار مهم " دانستند.

* ایشان درباره انتقادات یکی از دانشجویان راجع به عملکرد سیاست خارجی کشور در قبال حوادث منطقه فرمودند: "فی‌الجمله عرض کنم که اینجور نیست. دستگاه‌های ذی‌ربط تحرک بسیار خوبی داشتند و دارند. یک میدان عظیم زورآزمایی است حوادث منطقه. دستگاه‌های مرتبط با مسئله حسابی وسط میدان‌اند و کار می‌کنند. منتهی برخی کارها قابل تبلیغاتی شدن نیست. کار روز به روز ابعاد بهتری خواهد گرفت. لذا تصور نشود بی‌عملی بوده است بلکه کارهای خوبی دارد انجام می‌شود. "

* آقا همچنین از صحبت‌های یکی از دانشجویان درباره علوم انسانی بسیار تمجید کرده و تأکید کردند که مطالب این دانشجو بسیار سنجیده و دقیق بود.

* در ادامه این مراسم آقا به برخی دیگر از نکات مطرح شده توسط دانشجویان پاسخ گفتند و در ادامه نیز به بیان سخنان مهمی در رابطه با ثبات رویکردهای نظام در مسیر اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی پرداختند.

* سرانجام پس از 3 ساعت و نیم و با فرارسیدن زمان افطار، دانشجویان به اقامه نماز به امامت ولی امر مسلمین جهان پرداختند و در نهایت روزه خود را با ایشان افطار کردند.

* حضور 3 ساعت و نیمه عالی‌ترین مقام نظام در جمع دانشجویان و گوش دادن دقیق به سخنان نمایندگان دانشجویان از جمله مسائلی است که به جرأت می‌توان گفت در هیچ‌کجای جهان یافت نمی‌شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1615.bos