شماره: 1600 تاریخ : 1390/05/19-12:00:00

به دلیل اختلاف 9 دلاری در قیمت

نفت‌خام در سومین گام بورسی شدن هم ناکام ماند

:سومین محموله نفت خام سنگین صادراتی منطقه بهرگان امروز به امید موفقیت در فروش، عرضه شد ولی باز به دلیل اختلاف 9 دلاری در قیمت، این محموله نیز فروخته نشد.

 

به گزارش روز چهارشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،ساعت 11:30 صبح امروز سومین محموله نفت خام سنگین صادراتی منطقه بهرگان در تالار بین المللی کیش عرضه شد. قیمت پایه اعلامی از سوی شرکت ملی نفت ایران 101.76 دلار با احتساب 85 سنت پرمیوم بود ولی در جریان رقابت و تقاضای خریداران برای کاهش قیمت پرمیوم را از 85 به 65 سنت کاهش داد.
بر این اساس، دو تقاضای منفی 9 و منفی 9.7 دلار بر روی تابلو درج شده که این نرخ ها با نرخ مرجع اختلاف زیادی داشت و خریداران خوهان 9 دلار تخفیف از سوی عرضه کننده شدند.
بازار هدف سومین محموله تنها منطقه شرق بوده در حالی که در دو عرضه قبلی منطقه مدیترانه و شمال غرب اروپا نیز به عنوان بازار هدف این محموله انتخاب شده بود.
یکی از مهمترین دلایلی که در کنار شرایط پرداخت هزینه قرارداد و نام بانک ها از سوی خریداران مطرح می‌شود، هزینه‌ای است که خریداران باید برای تبدیل پول به بانک های خارج از کشور به منظور پرداخت وجه قرار داد بپردازند، زیرا به گفته آنها هر 100 دلار یک دلار برای آنها هزینه تبدیل درپی دارد.
نخستین عرضه نفت خام در 22 تیر ماه با راه اندازی بورس نفت انجام شد که به دلیل اختلاف بر سر قیمت به فروش نرسید، دومین عرضه نیز در 12 تیر ماه در بورس کالا درج شد که باز هم به دلیل مشکل قیمت و شرایط عرضه خریداران و فروشنده با یکدیگر به توافق نرسیدند.
همچنین قیمت این محموله در نخستین عرضه با نرخ 115.18 دلار و در دومین عرضه 113.2 دلار بر اساس شرایط بازار اعلام شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1600.bos