شماره: 1549 تاریخ : 1390/05/17-12:00:00

رییس مرغداران،

دولت برای مازاد تولید برنامه ای ندارد

:رئیس اتحادیه سراسری مرغداران کشور گفت:دولت برای تولید مازاد در کشور برنامه ای ندارد، سالانه تولید کنندگان افزایش 6 الی 8 درصدی دارند اما هیچ چشم انداز روشنی درباره سود

 

به گزارش روز دوشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،محمد یوسفی در پاسخ به اینکه دلیل نوسان قیمت گوشت مرغ و محصولات پروتئینی در طول سال چیست، اظهار داشت: قانون به درستی اجرا نمی شود، زیرا براساس قانون نظام دامپروری و بهره پروری باید محصولات پروتئینی و کشاورزی خرید تضمینی شده و یا قیمت تضمینی برای آن در نظر بگیرند.
رئیس اتحادیه سراسری مرغداری کشور افزود: از سوی دیگر دولت برای تولید مازاد در کشور برنامه ای ندارد، سالانه تولید کنندگان افزایش 6 الی 8 درصدی دارند اما در مقابل سودی که نصیبش بشود هیچ آینده روشنی ندارند.
وی با بیان اینکه دولت باید انگیزه های تولید را تقویت کند، گفت: افزود: دولت باید علاوه بر قیمت تمام شده حاشیه سودی برای مرغدار در نظر بگیرد همچنین با مشوق هایی نظیر جوایز صادراتی برنامه ریزی برای صادرات داشته باشد.
یوسفی ادامه داد: برنامه ریزی های دولت در مورد تعیین تعرفه و میزان واردات و صادرات درست نیست در حال حاضر تعرفه واردات مرغ صفر اما نهاده های آن تعرفه بالایی دارد در حالی که هیچ جای دنیا چنین روالی معمول نیست.
وی ادامه داد: اگر برای محصولات صنعتی مانند خودرو تعرفه در نظر گرفته می شود برای حمایت از تولیدات داخل است اما دولت این سیاست را برای محصولاتی مانند مرغ، شیر و سایر مواد پروتئینی در نظر نمی گیرد در حالی که اولویت این محصولات از نظر تأمین امنیت غذایی بیشتر است.
رئیس اتحادیه سراسری مرغداری کشور افزود: در حال حاضر به دلیل عدم حمایت های دولت از این بخش 25 درصد این صنعت خالی و غیر فعال است.
یوسفی گفت: سازمان مستقلی برای تنظیم بازار و تولیدات مرغ وجود ندارد و به تجربه دیده شده طی سالهایی که وزارت بازرگانی و یا حتی وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تنظیم مرغ را به عهده داشت کاری از پیش نبرده است.
وی پیشنهاد کرد: امکانات و اختیاراتی به اتحادیه ها و تشکل ها داده شود که در این صورت طی یکسال تنظیم بازار مناسبی در مورد محصولات پروتئینی ایجاد خواهد شد.
رئیس اتحادیه سراسری مرغداری کشور گفت: مدیریت ها و نظارت های چرخه تولید تا مصرف نیز مناسب نیست، سالانه 4.5 میلیون تن مواد اولیه و خوراک مرغ و مکمل ها و افزودنی ها به کشور وارد می شود، مرغ با وزن 2.5 الی 3 کیلوگرم به کشتارگاهها فرستاده می شود زیرا مرغ های سنگین تر از 3 کیلوگرم با 150 تومان قیمت پایین تر در کشتارگاه ها خریداری می شود از سوی دیگر افت آن در کشتارگاه ها هم پایین است.
وی افزود: در حالی که وزن مناسبی که مرغ باید به کشتارگاهها برود حدود 1.8 تا 2 کیلوگرم است که در این حالت ضریب تبدیل دان از 2.3 به 1.8 درصد تقلیل می یابد.
یوسفی افزود: بی برنامگی یکی از معضلات اصلی تولید و تنظیم بازار محصولات کشاورزی است که طی سالهای گذشته در کشور موج می زند.
رئیس اتحادیه سراسری مرغداری کشور تصریح کرد: نبودن صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب به طوری که بتواند با قطعه بندی مرغ ها و نیز کاهش ضایعات و همچنین تبدیل آن به مواد خوراکی پخته در زمان عرضه بالا تب بازار را گرفته و قیمت را متعادل کند، نداریم و به این دلیل طی سال نوسان قیمت در بازار را شاهد هستیم.

 

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1549.bos