شماره: 1535 تاریخ : 1390/05/17-12:00:00

بورس تهران از بحران های جهانی مصون می ماند

:مدیرعامل کارگزاری ایساتیس گفت : شاخص های بورس بر اساس تابعی از مولفه های متفاوت عمل می کنند که وزن بازارهای جهانی در این مولفه ها، سنگین نیست.

 

به گزارش روز دوشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،محمدرضا مظفری درباره میزان تاثیر پذیری بورس تهران از وقایع اخیر بازارهای جهانی گفت: شاخص های بورس تابعی از مولفه های متفاوت است که یکی از آنها شرایط، بازارهای جهانی به خصوص شرایط اقتصادی است.

وی ادامه داد: تجربه سال های گذشته نشان می دهد تاثیر پذیری بورس تهران از بازارهای جهانی اندک است و حتی در زمان سقوط بازارهای بین المللی مثل زمانی که بانک های آمریکا ورشکسته شدند و بورس های دنیا سقوط کردند، بورس تهران در حال رشد بود.

مظفری بورس تهران را بی تفاوت به اخبار پیرامون بازارهای جهانی ندانست بلکه معتقد است سایر مولفه ها، تاثیر بیشتری در بازار سرمایه کشور ما دارند.

مدیر عامل کارگزاری ایساتیس پویا با اشاره به افت بازارهای بین المللی در چند روز گذشته، گفت: سقوط بازارهای جهانی، نوسان اندکی را در بورس تهران ایجاد کرد که این امر نیز نگران کننده نبود.

وی افت روز شنبه بازار را منطقی و جزیی از ذات بازار دانست و گفت: این کاهش که ناشی از سیکل سینوسی بازار است، طبیعی است و صرفا متاثر از سقوط بازارهای جهانی نبود.

مظفری درباره دلایل تاثیر اندک بحران بازارهای جهانی در بورس تهران گفت: معتقدم تاثیر اخبار بازارهای جهانی حدود 5 تا 10 درصد بر بورس تهران تاثیر دارد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل مصونیت بورس تهران دربرابر بحران بازارهای بین المللی، نبود ارتباط میان بورس تهران با سایر بازارهای مالی جهان است به طوریکه سهام شرکت های ایرانی در بورس های خارجی معامله نمی شوند.
 
این کارشناس بازار سرمایه دلیل دوم را فاصله قابل توجه نرخ بهره در ایران و سایر کشورها دانست، گفت : تدابیری که مسولان بورس اتخاذ کرده اند منابع سهامداران، شرکت ها و سایر نهادهای بازار سرمایه را حفظ می کند و  معتقدم "درختان بازار سرمایه ایران با این گونه طوفان ها نمی شکند."
وی با اشاره به اینکه سهامداران بورس های جهانی روزهای سختی را پشت سر می گذارند، افزود : عملکرد دقیق و صحیح مسولان بازار سرمایه باعث شد تا بورس تهران تاثیر قابل توجهی از سقوط بازارهای جهانی نداشته باشد.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1535.bos