شماره: 1530 تاریخ : 1390/05/16-12:00:00

سایه سنگین بازارهای جهانی بر بورس تهران

:بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر افت گسترده بازارهای جهانی در روزهای 5شنبه و جمعه با افت مواجه شد و شاخص کل بورس با 2/1درصد کاهش به مرز 25هزار واحد عقب نشینی کرد.

 

به گزارش روز یکشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در بازارهای جهانی طی روزهای 5شنبه و جمعه کاهش گسترده قیمت‌ها رخ داد.

هر چند برخی از کارشناسان این افت را غیر عادی و در مقایسه با خبرهای منتشره بیش از اندازه ارزیابی کردند، اما برخی کارشناسان این رفتار را نشانه‌ای از نگرانی آتی معامله گران بورس‌های جهانی ارزیابی کرده‌اند.

در این شرایط بهای فلزات و مواد خام نظیر نفت، افت شدیدی را تجربه کردند که این امر تاثیر خود را بر بورس تهران گذاشت.

عصر روز جمعه و در شرایطی که بورس تهران به دلیل تعطیلی پایان هفته فرصت واکنش را در اختیار نداشت، بهای مس به مرز 9 هزار و 190دلار در هر تن عقب نشست.

بهای روی و سرب نیز با کاهش چشمگیر به 2هزار و 260 دلار و 2هزار و 419دلار در هر تن رسید و بهای بیلت فولادی بورس فلزات لندن نیز به 580دلار رسید.

در همین شرایط و پس از توقف بازارهای ایالات متحده و اروپا، موسسه استاندارد اند پورز رتبه اعتباری آمریکا را از AAA   به AA  + کاهش داد تا برای نخستین بار از سال 1917 ریسک اعتباری آمریکا افزایش یابد.

در این شرایط نگرانی از وضعیت اقتصادی آمریکا و اروپا به خصوص در کشورهای نظیر اسپانیا و ایتالیا شبح بازگشت دور جدیدی از بحران اقتصادی را پر رنگ‌تر کرده است. با این وجود باید منتظر ماند و دید بازارهای جهانی روز دوشنبه در بازگشایی مجدد آیا کف‌های قیمتی را تشکیل داده یا افت قیمت‌ها ادامه خواهد داشت؟ در تحولات اقتصادی داخلی دیروز رییس سازمان خصوصی در مصاحبه‌ای به تشریح برنامه‌های این سازمان در جهت وارد کردن شرکت‌های جدید به بورس پرداخت.

به گفته وی در صورت همکاری شرکت ملی حفاری و شرکت مادر تخصصی مربوطه این شرکت تا پایان شهریور راهی بورس خواهد شد. وی همچنین از احتمال عرضه سهام پالایشگاه‌های تهران، شیراز و کرمانشاه در صورت همکاری وزارت نفت تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: در صورت ارائه صورت‌های تلفیقی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس این شرکت تا شهریورماه در بورس پذیرش خواهد شد.
از سوی دیگر بازار دیروز با افت قیمت و صف‌های فروش در نمادهای وابسته به بازار جهانی در گروه‌های فلزی و پتروشیمی شروع به کار کرد هر چند که برخی از صف‌های فروش نظیر ملی مس دیروز جمع آوری شدند، اما بعید به نظر می‌رسد بازار تا بازگشایی روز دوشنبه بتواند در مورد نمادها وابسته به بازار جهانی تصمیم جدی را بگیرد.
در بازار دیروز در گروه تجهیزات صدرا همچنان به رشد قیمتی به رغم معامه 4/38میلیون سهام (56/2درصد کل سهام شرکت)ادامه داد. در گروه بانکی دیروز معامله گران در اکثر نمادها با تعادل نسبی مواجه بودند. در گروه مالی دیروز پذیره نویسی سهام شرکت بیمه آرمان برگزار شد و 60میلیون سهم این شرکت به فروش رفت. این شرکت توسط بانک‌های تات، سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، تعاونی مولی‌الموحدین و کیسون تشکیل شده و 65 درصد سهام این شرکت در اختیار این گروه از سهامداران است.

در گروه انفورماتیک دیروز معامله گران شاهد معامله سه درصد سهام تجارت الکترونیک پارسیان بودند. این معامله که 25درصد حجم کل معاملات دیروز بازار کم حجم دیروز را به خود اختصاص داد در راستای فراهم کردن میزان 10درصدی سهام شناور شرکت جهت انتقال نماد از فرابورس به بورس اوراق بهادار انجام شده است. انتظار می‌رود با معامله یک درصد دیگر سهام «رپارس»، این نماد نخستین نمادی باشد که از فرابورس راهی بورس می‌شود.
در گروه پتروشیمی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیروز از تصویب قانون جدیدی در مجلس خبر داد که اگر اجرا شود واحدهای پتروشیمی با خوراک مایع نیز سود ده خواهند بود و از انحصاری شدن محصولات پتروشیمی جلوگیری می‌شود.
به گفته بیات قبل از هدفمند‌سازی یارانه‌ها واحدهای گازی که خوراکشان گاز طبیعی بود دارای سود بسیار زیادی بودند، اما بعد از هدفمند‌سازی، قیمت آنها افزایش یافت و اکنون نیز با این شرایطی که موجود است این قیمت‌ها، قیمت‌های منطقی است و جای نگرانی برای واحدهایی که این خوراک‌ها را مصرف می‌کنند، نیست و حاشیه سود مناسبی دارد.
اما خوراک‌های مایع که مایعات گازی یا میعانات گازی یا نفتا یا نفت سفید را شامل می‌شوند، این خوراک‌ها قیمتشان فوب منهای 5 درصد است که قیمت خوراکشان مقداری از قیمت خوراک‌های واحدهای پتروشیمی دنیا گران‌تر است و چون قابل حمل و نقل به اقصی نقاط دنیا هستند، خیلی راحت می‌شود اینها را صادر کرد در نتیجه قیمت آنها بالا است.
در گروه خودرویی دیروز همچنان بحث در مورد واگذاری 3درصد سهام ملی مس از سوی سرمایه گذاری سایپا به گروه بهمن برای تسویه بخشی از بدهی‌های ناشی از معامله بلوکی سهام سایپا ادامه یافت.

با اینکه تا کنون گروه بهمن این معامله را رسما اعلام نکرده است، اما در صورت تحقق این معامله اگر چه به شناسایی سود در سرمایه گذاری سایپا منجر می‌شود، اما در بلند مدت این شرکت بخشی از دارایی خود را واگذار کرده و گروه بهمن نیز که در ماه‌های اخیر خریدهای گرانی را نظیر بلوک 5درصدی بانک تجارت صورت داده است، در قیمتی بسیار بالا-نسبت به زمان انجام معامله بلوکی سایپا -بلوک کوچکی از سهام مس را تصاحب می‌کند. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص 308واحد افت و به 25هزار و 8واحد عقب‌نشینی کرد. ارزش معاملات نیز دیروز 3/53میلیارد تومان بود که 3/15درصد آنرا معامله 4/38میلیون سهم صدرا تشکیل داد. از 171 نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند که 125 نماد با کاهش قیمت و 46نماد با رشد ارزش معامله شدند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1530.bos