شماره: 1510 تاریخ : 1390/05/13-12:00:00

در دنیای رباتیک

رباتی که وظایف جدیدش را براساس دانسته هایش کشف می کند

:مؤسسه فناوری توکیو روی رباتی کار می کنند که قدرت یادگیری داشته باشد و از دانسته های خود کمک گرفته، برای کارهای بعدی اش تصمیم بگیرد.

 ربات سازان و مهندسان نرم افزار ، از فناوری سیستم عصبی خود- تکرار در ربات ها استفاده کرده اند تا به این وسیله نه تنها به انجام وظایفشان بپردازند بلکه یاد بگیرند پس از آن چه کار بکنند. این ربات ها با تلفیق دانسته های خود، می توانند وظایف جدید را بشناسند.
به عبارت دیگر، ربات خود به خود می داند چه کاری را پس از چه کاری انجام دهد. این توانایی با فناوری الگوریتمی با نام Self-Organizing Incremental Neural Network (SOINN) میسر می شود و زمینه مهارت های ذهنی بیشتری برای ربات ها فراهم می آورد. به طور مثال، ربات می تواند از بطری آب در لیوان آب بریزد. اما اگر در حین انجام کار به او دستور داده شود که آب را سرد کن؛ ربات باید کار خود را متوقف کرده و به مرحله بعدی وظیفه خود فکر کند.
در اینجا ربات باید بفهمد، تا زمانی که در یک دست لیوان و در یک دست بطری آب را دارد نمی تواند قطعه یخ را بردارد، و این که برای برداشتن یخ باید کدام دستش را خالی کند. یعنی ربات باید بفهمد که ابتدا باید بطری آب را کنار بگذارد و یخ را برداشته در لیوان بیندازد. به این ترتیب ربات وظیفه اش را انجام داده و نیازی به برنامه جدید ندارد.

 

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1510.bos