شماره: 1426 تاریخ : 1390/05/08-12:00:00

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد :

آغاز روند صعودی بورس پس از استراحتی یک روزه

:سهام این شرکت که پس از تعدیل سود هر سهم سال مالی جاری 4199 ریال قیمت خورد ، باید با قیمتی در حدود 5000 ریال و حتی بالاتر باز می شد.

 

به گزارش روز شنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،با نگاهی به گذشته بورس طی دو الی سه ماه اخیر و روند منفی حاکم بر بازار در آن مقطع از زمان ، اتمام فصل برگزاری مجامع و اخبار مثبتی که از آنها به گوش رسید ، در کنار بازگشایی نماد چند شرکت بزرگ باعث شد بازار طی روزهای آتی تکانی بخورد و شاهد روند مثبت به ویژه در سه روز ابتدایی هفته گذشته باشیم   .

مهدی کساییان ، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطالب تصریح کرد : به نظر می رسد بازار پس از عبور از یک ریزش مقطعی کوچک و دو الی سه روزه ، روند صعودی خود را دنبال کند .

با توجه به شرایط موجود در بازار این حس القا می شود که ترس ایجاد شده ناشی از وجود برخی مسایل ، همچنان در بین سهامداران و سرمایه گذاران وجود دارد که این امر باعث می شود تا بازار کم رمقی را شاهد باشیم .

وی یکی از دیگر دلایل ایجاد این ترس را افزایش تعداد کلاس ها و دوره های آموزش تحلیل بازار سرمایه که موجب افزایش رفتارهای نوسان گیری شده است عنوان کرد و در این رابطه افزود : در سال های گذشته این حجم از کلاس های آموزشی تحلیل بازار وجود نداشت ، اما صرف نظر از مزایایی که این کلاس ها می تواند داشته باشد ، به این دلیل که باعث می شود برخی از فعالان بازار پس از حضور در این کلاس ها خود را کارشناس دانسته و اقدام به نوسان گیری می کنند ، می تواند به بازار آسیب وارد کند همین نوسانات در هفته های اخیر به بازار آسیب رسانده و ترس از بروز این رفتارها این نتیجه را به دنبال دارد که با ایجاد یک تغییر کوچک در بورس عده ای می خواهند سهام خود را فروخته و از بازار خارج شوند .

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه نوسان گیری زیاد برای شرایط فعلی بازار خوب نیست ، از مقابله حقوقی ها با این نوع رفتارها سخن گفت و در این رابطه اظهار داشت : حقوقی ها برای اینکه به اشخاص حقیقی ثابت کنند که توانایی در دست گرفتن بازار را دارند ، چهارشنبه هفته گذشته جلوی افزایش قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری غدیر که نماد آن پس از تعدیل مثبت 40 درصدی باز شد ، گرفتند تا این پیام را به بازار و به ویژه حقیقی ها برسانند که قرار نیست بازار صعود شدیدی را داشته باشد . سهام این شرکت که پس از تعدیل سود هر سهم سال مالی جاری 4199 ریال قیمت خورد ، باید با قیمتی در حدود 5000 ریال و حتی بالاتر باز می شد.

وی روند حرکتی بازار را در ماه مبارک رمضان سال جاری مناسب ارزیابی کرد و در خصوص قیمت های جهانی نیز گفت : پیش بینی می شود که در سه ماهه سوم سال میلادی جاری قیمت های جهانی با افزایشی هر چند ناچیز همراه باشند . در این بین رشد قیمت های فلز مس در سه ماهه سوم و حتی سه ماهه چهارم سال میلادی جاری متصور است .

این پیش بینی ها و ارایه گزارش های سه ماهه شرکت ها باعث می شوند که برخلاف سال های گذشته حرکت بورس در این ماه منطقی بوده و با رشدی همراه باشد .

مهدی کساییان با اشاره به اثر پذیری بورس کشور از مسایل سیاسی داخلی و بین المللی در ارتباط با نحوه اثر گذاری انتخابات مجلس شورای اسلامی بر بازار سرمایه گفت : به نظر می رسد بازار نسبت به اینگونه اتفاقات واکسینه شده و در مقایسه با سال های گذشته تأثیر کمتری از این مباحث می پذیرد .

بر همین اساس انتخابات پیش رو هم اثر ناچیزی بر بورس خواهد گذاشت و می توان در بلند مدت روندی صعودی را برای آن تصور کرد . پیش بینی شاخص تا پایان سال جاری در محدوده 28 تا 29 هزار واحد دور از ذهن نبوده و بنابر پی بر ای فعلی بازار و ارزندگی سهام شرکت ها و با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها می توان پی بر ای نزدیک به 10 را برای بازار در نظر گرفت که معادل بازاری با شاخصی در محدوده ذکر شده است .

وی افزود : برای رسیدن به این محدوده و اگر می خواهیم بورسی شفاف داشته باشیم باید معاملات به گونه ای باشد که سهامداران و سرمایه گذاران با دیدی واقع بینانه در بازار فعالیت کنند و توجهی به شایعات پیرامون بازار نداشته باشند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه مهمترین صنایعی که در شکل گیری این روند رو به رشد می توانند تأثیر بسزایی داشته باشند ، در درجه اول سهام خودروسازان کشور است . چرا که سهام شرکت های این صنعت از جمله سهم هایی هستند که پی بر ای پایینی داشته و می توانند در افزایش قیمت ها پیشتاز باشند .

به نظر می رسد سهام گروه شرکت های پیمانکاری نیز در رتبه دوم قرار گیرند. سهام گروه سیمان و فلزات و به طور کلی سهام وابسته به صنعت ساختمان نیز به عنوان گزینه سوم برای سرمایه گذاری مطرح هستند.

وی در رابطه با سهام شرکت افرانت که در آخرین روز از هفته جاری عرضه اولیه 10 درصد از سهام آن انجام شد ،خاطر نشان کرد : با توجه به فعالیت ها و پروژه هایی که در حال حاضر در این شرکت در حال انجام است و با توجه به تیم مدیریتی آن ، این سهم جزو سهم های ارزنده است و تا پایان سال جاری و با ارایه گزارش های عملکرد سه ماهه سهامداران و سرمایه گذاران دید بهتری نسبت به آن پیدا می کنند .

به نظر اینجانب این سهم می تواند تا پایان سال جاری با رشد 30 درصدی قیمت خود به تعادل نسبی مورد نظر دست یابد و افق روشنی پیش روی این سهم قرار دارد.

مهدی کساییان با تأکید بر اینکه بازار مسکن و طلا به عنوان رقیبان اصلی بورس مطرح هستند ، وضعیت این بازار ها را در سال جاری اینگونه عنوان کرد :بازار مسکن با توجه به نزول شدیدی که بورس طی سه ماه اخیر داشته ، توانسته است بخشی از سرمایه موجود در جامعه را به خود جذب کند که رشد 10 تا 20 درصدی قیمت ها را طی این چند وقت شاهد بودیم .

در خصوص بازار طلا نیز پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری میلادی قیمت این فلز گرانبها به حدود 1680 تا 1700 دلار برسد و رشد مناسبی را تجربه خواهد کرد . چرا که با سیاست کنترلی بانک مرکزی در پایین نگه داشتن نرخ دلار ، طلا در کشور نوسان قیمتی آنچنانی نداشته و با آزاد سازی نرخ دلار بازار طلا با رشد همراه می شود .

وی یکی دیگر از راه های کسب سود را بورس نفت دانست و افزود : با راه اندازی بورس نفت در کشور ، پیش بینی می شود در سه ماهه چهارم سال میلادی بازار مناسبی برای آن شکل گیرد . البته این بازار در حال حاضر خیلی در میان سرمایه گذاران جایگاه خود را به دست نیاورده و شفافیت لازم را ندارد . به نظر می رسد با شفاف شدن هر چه بیشتر آن این بازار بتواند به عنوان یک محل برای کسب سود مطرح باشد.

وی در پایان سخنان خود خطاب به سهامداران و سرمایه گذاران توصیه کرد از هر گونه رفتارهای هیجانی و احساسی پرهیز کنند و با تأکید بر اینکه صعود و نزول بخشی از بازار است ، گفت : سهامداران سعی کنند حداقل دیدگاهی کوتاه مدت داشته باشند و از رفتارهای نوسان گیری پرهیز کننده همچنین هر چه بلند مدت تر به بازار سرمایه نگاه شود ، بازار از شرایط کنونی نجات خواهد یافت و سهامداران نیز می توانند در چنین بازاری راحت تر کسب سود کنند.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1426.bos