شماره: 1402 تاریخ : 1390/05/05-12:00:00

مدیرعامل شرکت حفاری شمال:

سال گذشته از طریق عرضه خدمات تخصصی حفاری 77میلیارد تومان سود حاصل شد

با وجود آنکه شرکت حفاری شمال نسبت به دیگر شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ، بسیار جوان است با اجرای مدیریت انسان مدارانه و دانش بنیان توانسته در سال 1389 با سرمایه اولیه 260میلیارد تومان مبلغ 77 میلیارد ت

مدیر عامل شرکت حفاری شمال اعلام کرد، سال گذشته از طریق عرضه خدمات تخصصی حفاری 770میلیارد ریال سود نصیب این شرکت شد که اسناد این فعالیت ثمر بخش مستند در اختیار عموم قرار

 

جناب آقای مهندس خادمی لطفاً توضیح فرمایید، سود خالص بسیار چشمگیر 77 میلیارد تومان در سال 1389 ، چگونه و از چه منابعی حاصل شده است ؟
 این مقدار سود با توجه به سرمایه شرکت اعم از تاسیسات سرمایه ای و سرمایه جاری که 260 میلیارد تومان بوده ، اهمیت پیدا  می کند . وقتی این خبر انتشار یافت در سرلوحه اخبار صنعت نفت قرار گرفت و ما برای رفع هرگونه ابهام احتمالی، اسناد استحصال سود خالص را بسیار روشن و آشکار در اختیار رسانه ها قرار دادیم . شایان ذکر است که این سود از محل عرضه خدمات تخصصی حفاری به کارفرماهای داخلی و خارجی به دست آمده است .
 
برای رسیدن به بهره برداری بالا درسال 1388 با بررسی دقیق و همه جانبه و توجه به جزئیات ،‌هزینه ها را کاهش و سود را افزایش دادیم بطوری که این اقدامات منجر به کسب سود مذکور گردید. از جمله ما انتظار دکل حفاری را که دردنیا 4 تا 5 درصد می باشد به یک درصد رسانده ایم وسعی داریم که این رقم با به صفر نزدیک کنیم . با توجه به اینکه هردکل حفاری خشکی روزانه 40 هزار دلار درآمد دارد.
 
این امر نشان دهنده بهره وری بالای این شرکت و عرضه کار با کیفیت است که با تلاش شبانه روزی کارکنان متخصص و متعهد شرکت حفاری شمال تحقق یافته و می یابد .
 
 
. با کدام شرکت های داخلی و خارجی کارفرما ، همکاری دارید ؟ و چه خدماتی را به آنها عرضه می کنید ؟
 
شرکت حفاری شمال با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات موجود و کارکنان ماهر با چندین شرکت داخلی و خارجی قرارداد پیمانکاری دارد . در بخش خشکی بزرگترین کارفرمای ما ، شرکت نفت مناطق مرکزی است و هم اکنون دکل های حفاری شرکت حفاری شمال ، برای این شرکت در حال حفاری می باشد .یک دکل حفاری نیز برای شرکت نفت فلات قاره مشغول حفاری است .ما با این شرکت قرادادهای 5 و 10ساله بسته ایم و دیگر دکلهای ما در هندیجان ، منطقه شیراز ، کنگان ، منطقه خراسان ،‌دهلران و چند منطقه دیگر فعالیت دارند . شرکت نفت و گاز پارس نیز یکی از شرکت های داخلی متقاضی خدمات تخصصی ما به شمار می رود .خدمات دیگری که به کارفرمایان عرضه می کنیم شامل : راهبری و جابجایی سکوهای دریایی ،مهندسی گل حفاری ،مهندسی سیمان حفاری،پشتیبانی حفاری، ‌نمودارگیری آزمون فشار ،‌آزمون تکمیلی ،‌سیمانکاری ،‌اسید کاری ،‌حفاری انحرافی، ‌راندن لوله های جداری و ابزار و لوازم در گردش و مدیریت بنادر می باشد .
 
در بخش دریا با یک دستگاه حفاری دریایی درسال 1385 با شرکت"دراگون اویل" ‌ترکمنستان قرار داد بسته ایم و تاحال حاضر برای این شرکت 27 حلقه چاه حفر کرده ایم که به مرحله تولید نفت رسیده اند. این کشور هم اکنون از محل تولید این چاهها نفت خام صادر می کند . شرکت حفاری شمال ، تنها شرکت حفاری ایرانی است که به کارفرماهای خارجی خدمات عملیاتی و فنی عرضه می نماید که بسیار درآمد زا هستند .برای مثال درآمد روزانه یک دستگاه حفاری دریایی 143 هزار دلار میباشد .
 
 
. شرکت حفاری شمال درحال حاضر چه تجهیزاتی را در اختیار دارد ؟
 
این شرکت 9 دستگاه حفاری خشکی نیمه سنگین و دستگاه حفاری عظیم دریایی  " ایران خزر " را در اختیار دارد ( مستقر در آبهای ترکمنستان در دریای خزر ) که با بهره مندی از 2000 نفر از متخصصان متعهد صنعت نفت عملیات اکتشاف ، تولید و بهره برداری از مخازن نفت و گاز و خدمات جنبی را در داخل و خارج کشور به انجام میرساند .
 
بوسیله دستگاه حفاری پیشرفته نیمه شناور ایران امیرکبیر که مالکیت آن به شرکت ملی نفت تعلق دارد در آینده نزدیک مخازن جدید نفت و گاز در بستر عمیق دریای خزر کشف و تولید از آنها آغاز خواهد شد . همچنین شرکت حفاری شمال 5 فروند شناور به نامهای ایران بهشهر ، ایران کسما ، کاسپین 1و 2 وبارج 500 تنی را مدیریت و راهبری می نمایدکه بزودی شناور کاسپین 3 نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد .برای حفاری در اعماق دریا نیز دستگاه عظیم ROV   را دراختیار داریم که از راه دور کنترل می شود و شامل رباتی پیشرفته می باشد که جمعاً 38 تن وزن دارند ودربستر دریا تاعمق یکهزار متر کار می کنند .
 
 
.مدیریت دستگاه عظیم حفاری نیمه شناور ایران امیرکبیر با وزن 14 هزار تن نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد. این مهم به دست کارشناسان ایرانی و یا توسط کارکنان خارجی انجام می گیرد ؟
 
 
ما این افتخار را داریم که مدیریت و راهبردی دستگاه امیرکبیر ، بوسیله دستان توانمند کارشناسان ایرانی انجام می پذیرد و این توانایی در سطح کشور به طور انحصاری در اختیار شرکت حفاری شمال قرار دارد و طی شبانه روز 86 تا 100 نفر اعم از رییس دستگاه ،‌رییس عملیات ،‌سرحفار، سرحفار مکانیک ،مهندس برق ،‌برقکار، ‌نماینده کارفرما و ... برروی آن کار می کنند .
 
شایان ذکر است که دستگاه امیرکبیر دارای سیستم پیشرفته BOP است که بوسیله آن قادر است هرگونه فوران چاه نفت را در کف دریا به سرعت مهار نماید . این دستگاه از نظر وزن و پیچیدگی فناوری در خاورمیانه مشابهی ندارد و تعداد اندکی از شرکت های بزرگ که در آبهای عمیق فعالند این دستگاه را در اختیار دارند. وزن این دستگاه 220 تن می باشد و در کف دریا ،‌پس از مراحل حفر حفره سوم چاه و نصب لوله جداری 20 اینچ ، نصب میگردد تا با سیستم کنترل از راه دور از فوران احتمالی جلوگیری نماید .
 
 
 
 . محل استقرار دستگاه حفاری نیمه شناور ایران امیرکبیر تا ساحل چند کیلومتر فاصله دارد و رفت و آمد کارکنان آن چگونه انجام می پذیرد ؟‌
 
کارکنان دستگاه حفاری نیمه شناورایران امیرکبیر با 250 کیلومتر فاصله تا سواحل بصورت اقماری دو هفته کار دوهفته استراحت انجام وظیفه می کنند و هربار رفت و آمد آنان با کشتی ، 14 ساعت به طول می انجامدکه تحمل آن در وضعیت طوفانی ، هوای گرم و شرجی مشکل است و دوروز استراحت آنان نیز صرف آمد وشد می گردد و آنان را دچار خستگی می کند . البته در صدد هستیم برای تردد کارکنان پرتلاش از بالگرد استفاده کنیم .شایان توجه است که در کلیه دستگاههای شرکت حفاری شمال دونفرکادر پزشکی حضور دارند و به عرضه خدمات پزشکی می پردازند که البته کافی نیست . اگر برای کارکنان ما در دستگاه حفاری نیمه شناور ایران امیرکبیرحادثه ای اتفاق بیفتد و یا دچار بیماری شوند ، برای رساندن سریع آنان به مراکز پزشکی وسیله ای در اختیار نداریم . اما امیدواریم با دراختیار گرفتن بالگرد تا حدودی این معضل رفع شود و نگرانی نیروی کاری فعال ما تبدیل به آرامش گردد .
 
 
.سکوی حفاری نیمه شناور ایران امیرکبیر چه ویژگی هایی دارد ؟
 
این سکوی 14 هزار تنی در محل استقرار خود بوسیله 8 لنگر و زنجیر هریک به وزن 180 تن مهار می شود و به همین علت برخلاف سکوهای دیگر که ثابت هستند ، دچار نوسانات محسوس است و شرایط نسبتاً‌سخت کاری را ایجاد می کند .
به دلیل تلاطم امواج دریا برای پیشگیری از خطرات احتمالی این سکو باید از فورانگیرها جدا شود که برای این کار دستگاه REENTRY   وارد عمل می شود.
 
و با ایمنی کامل دستگاه را از فوران گیرها جدا می کند تا شرایط به حالت عادی و با ثبات بازگردد . سپس با بهره مندی از اطلاعات دریافتی از ماهواره وسیستم REENTRY   موقعیت BOP با دقت بسیار تعیین می گردد و بامدیریت و کنترل از سطح آب ، دوباره در محل قبلی نصب می شود و عملیات ادامه می یابد .
 
 
. برای آموزش کارکنان چه اقداماتی صورت گرفته است ؟
با توجه به اینکه کاردربخشهای عملیاتی و ستادی شرکت حفاری شمال نیازمند به روز کردن تخصصهای کارکنان است ، امر آموزش پیوسته مورد توجه قراردارد وسعی ما بر این است که همکاران ما دوره های ضروری مورد نیاز را طی کنند . برای نمونه ما دوره آموزشی 18 ماهه را برنامه ریزی کرده ایم . این دوره ها بطور متناوب شامل دو ماه آموزش نظری و دوماه آموزش عملی برروی سکوها می باشد .برای این منظور تاکنون 87 تن از نیروهای رسمی و قراردادی را به مناطق نفتخیز جنوب اعزام کرده ایم تا ضمن کار برروی دستگاههای حفاری شرکت حفاری شمال ،آموزشهای لازم را فرا گیرند . تاکنون 82 تن از نیروهای پیمانکار دارای مدارج تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز به عنوان کارآموز در آموزشگاههای جنوب و شمال در کلاسهای آموزشی شرکت کرده اند . ما اولین شرکتی هستیم که نیروهای پیمانکار را به عنوان کارآموز استخدام کرده ایم وآموزش داده ایم .این نیروها تعهد       داده اند که برای مدت ده سال برای شرکت ما کارکنند .
 
 
. در زمینه پژوهش با توجه به ماهیت کاردرشرکت حفاری شمال چه اقداماتی صورت گرفته ؛ آیا ابتکار و اختراعی تحقق یافته است ؟ با دانشگاهها تعامل علمی و فنی دارید ؟
 
در امر پژوهش نیز فعالیت های ما به روز است و از جدیدترین دستاوردها برای پیشبرد طرحها استفاده می کنیم . یکی از نیازهای ما تامین قطعات دستگاهها است . ما دانش فنی قطعاتی را که از خارج وارد می شود ، به همراه قطعه در اختیار سازندگان داخلی قرار می دهیم ،‌نمونه اولیه مورد آزمایش قرار می گیردودرصورت موافقت، ‌وارد مرحله تولید انبوه می شود .درزمینه ابتکار و نوآوری نیز شرایط فراهم است و ابداعات چندی در این شرکت صورت پذیرفته است. برای مثال دستگاه "دریل واچ " توسط آقای مهندس "‌مصطفی کرایی " ساخته شده که بر نمونه های اروپایی برتری دارد و درحال حاضر برروی اکثر دستگاهها نصب شده است . این دستگاه بدون داشتن کابل ارتباط ، آمارواطلاعات حفاری را دراختیار کاربر قرار می دهد . از جمله مقدار گل حفاری ،‌وزن روی مته و ....دستگاههای قبلی که مورد استفاده قرار می گرفتند از طریق کابل متصل می شدند و ما در هر جابجایی سکو دچار مشکل می شدیم که درحال حاضر این مشکل رفع شده و سبب تسریع در تعمیرات گردیده است . با دانشگاهها نیز روابط مفیدی داریم . دانشجویانی که از امکانات ما برای تدوین پایان نامه استفاده می کنند ودر زمینه های مورد نیاز ما تحقیق می کند به خدمت گرفته می شوند و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار می گیرد .
 
 
 
. برنامه 5 سال اجرایی شرکت حفاری شمال چگونه تهیه و تدوین می شود ؟ برای آینده چه برنامه ریزی هایی دارید ؟
 
ما با بهره مندی از همکاران مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت حفاری شمال ،‌ برنامه ریزی دقیقی را به انجام رسانده ایم این برنامه ریزی متکی بر بررسی تمامی جوانب و تمامی عوامل موثر بر فعالیت ماست .از جمله : ما دربازار منطقه چه جایگاهی داریم ؟ چند درصد از بازار از آن ماست ؟ برنامه شرکت ملی نفت ایران در 5 سال آینده چیست ؟ چند دستگاه حفاری مورد نیاز می باشد ؟ چند حلقه چاه در کجا باید حفرشود ؟‌پس از جمع آوری علمی و آماری این اطلاعات ،‌توانایی وامکانات حوزه های عملیاتی و سهم بازار شرکت های داخلی وخارجی را مورد شناسایی قرار دادیم و نهایتاً‌ نیاز شرکت ملی نفت به دستگاههای حفاری و سهم هریک از شرکت های ذیربط نیز مشخص گردید . این بررسی ها مارا به این نتیجه رساندکه اگر بخواهیم تعداد دستگاههای حفاریمان را از 9 به 13 دستگاه برسانیم به چه منابعی نیاز خواهیم داشت .بدین گونه برنامه کاری 5 سال آینده در هیات مدیره شرکت حفاری شمال به تصویب رسیده و با موفقیت کامل در حال اجرا است . بطور کلی تمام همت ما این است که طی برنامه 5ساله تمامی توان خود را برای توسعه فعالیت شرکت بویژه در سطح منطقه بکار ببریم و با عرضه خدمات تخصصی با کیفیت، سود سالانه خود را با مدیریت یکپارچه و تشویق ایده های نو بیش از پیش افزایش دهیم .
 
 
. اصلی ترین و مهم ترین سرمایه هر سازمان و شرکتی ،‌نیروی انسانی آن است .نظر شما در این زمینه چیست و به چه نوع مدیریتی معتقد هستید ؟
 
پس از سالیان متمادی بهره گیری از روش آزمون و خطا و هزینه کردن سرمایه های کلان و متحمل شدن زیانهای جبران ناپذیر ،‌دانش مدیریت امروزه این دستاورد را دراختیار مدیران قرار میدهد که مدیریت موفق ، مدیریت انسان محور است . باید سالها از پیدایش صنعت سپری می شد تا نگرش از مدیریت انسان ابزار به دستاورد بسیار گرانقدر مدیریت انسان محور تغییر یابد .انسانی که آفریده خداوند متعال است، استعدادها و نیروهای شگرفی در نهاد او قرار دارد . اما باید توجه داشت مدیریت مورد نظر ما با وجودی که وجوه مشترک با مدیریت انسان محور غربی دارد اما تفاوت ماهیتی با آن دارد .آنها فقط به سود آوری براساس سرمایه داری می اندیشند . اما مدیریتی که ما به آن اعتقاد داریم ،‌مدیریت انسان محوری است که در آن انسان آفریده خداوند متعال است و بدین سبب از مقام و منزلت والایی برخوردار است .
 
از سوی دیگر تجربه نشان داده است که اگر نیروی انسانی از شرایط کاری خویش راضی نباشد ، کار آنگونه که باید به نتیجه نمی رسد . مدیریت هر شرکت ابتدا باید تکلیف خود را با نیروی انسانی خودمشخص نماید . اگر مدیری بخواهد مجموعه او موفق باشد باید بداند که تمامی سرمایه او ، نیروی انسانی است . ما نشان داده ایم که با این نوع مدیریت ، با نیروی انسانی اندک توانسته ایم سود بسیار بیش از انتظاری را نصیب شرکت نماییم . همانطور که ذکر شد در سال 1389 سود خالص شرکت حفاری شمال بالغ بر 77 میلیارد تومان گردید .
 
نیروی انسانی برای ما بسیار ارجمند است . مدیر با تک تک افراد تحت مدیریتش باید به گونه ای رفتار کند که گویی یکی از اعضای خانواده اوست وکارمند و کارگر او رامثل پدر و برادر خود بدانند . دراین صورت مدیردر هر سمتی که باشد موفق خواهد بود .
 
 
. به نظر شما نشریه فنی – تخصصی اکتشاف و تولید از چه جایگاهی در میان کارشناسان فنی صنعت نفت برخوردار است ؟ آیا انتشار آن را ضروری می دانید ؟
 
در حال حاضر انتشار نشریاتی علمی ، فنی و تخصصی در صنعت نفت و حتی در سطح کشور یک فرصت به شمار می رود . زیرا ضمن ارتقای سطح دانش فنی و تخصصی کارکنان صنعت نفت ،‌زمینه را برای رفع مشکلات موجود فراهم می کند . از سوی دیگر این دسته نشریات دانشمندان و دانش پژوهان عرصه صنعت نفت را برای انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی تشویق می کند که در نهایت منجر به تولید مقاله تحقیقی و یا ابداع روش جدید در بخشهای عملیاتی می گردد و بدین ترتیب ،‌سطح علمی صنعت نفت در منطقه و عرصه بین المللی شناخته می شود و کشور ما بعنوان کشوری مولد دانش مورد توجه قرار می گیرد .
 
نشریه فنی – تخصصی اکتشاف و تولید که با تلاش و زحمت همکاران در روابط عمومی شرکت ملی نفت و هیات تحریریه آن تهیه منتشر می شود ،‌از نظر علمی و تخصصی از کیفیت کاربردی بالا و قابل تقدیر برخوردار است و کارکنان عملیاتی ما با مطالعه آن در جریان آخرین دستاوردهای پژوهشی قرار می گیرند . امیدوارم که مسئولان این نشریه وزین تعداد بیشتری از آن را در اختیار ما قرار دهند .
 
بایداذعان کنم که این نشریه یکی از بهترین نشریات در نوع خود است که درسالهای اخیر دیده ام . پیوسته سعی داشته ایم که آن را دراختیار کارکنان بویژه بر روی سکوها قرار دهیم . بیشتر مقالات این نشریه را به صورت طبقه بندی شده گردآوری کرده ایم که به طور مستمر مورد مراجعه کارشناسان ما قرار می گیرد .
 
 
 
. همانگونه که اطلاع دارید سال جاری توسط مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی نامیده شده است . این اقدام چه اثری در اقتصاد کشور خواهد داشت و شرکت حفاری شمال در قبال این امر چه مسئولیتی احساس می کند ؟
 
این فرموده مقام معظم رهبری از آغاز سال جاری مدنظر مابوده و عزم ما را بیش از پیش راسخ تر کرده تا باافزایش تلاش ، خلاقیت و تامین امکانات و تجهیزات بر کارآیی شرکت بیفزاییم که آثار این اقدامات طی سه ماه اخیر کاملا ً مشهود بوده است . جهاد اقتصادی از اندیشه ای پویا و جامع منشا گرفته که نتایج وآثار بسیار مثبتی بر آن مترتب است . با جهاد اقتصادی از صرف هزینه های بی مورد جلوگیری می شود ، حجم سرمایه گذاری افزایش می یابد در نتیجه فرصت های شغلی بسیاری ایجاد می شود وآمار بیکاری پایین می آید . با جهاد اقتصادی کشوری ثروتمند خواهیم داشت که بستری مناسب برای تعالی مادی و معنوی هموطنان تلاشگر و متعهد فراهم می گردد .
 در پیروی از این امر ،‌ما باید به سمتی برویم که از منابع موجود خویش بهترین استفاده را ببریم و بیشترین بهره وری را به دست آوریم . خوشبختانه ما در این زمینه مسئولیت خود را به خوبی به انجام رسانده ایم . با توجه به سود خالصی که درسال گذشته نصیب کشور کردیم (77 میلیارد تومان ) ، طی سه ماه گذشته بر تلاش خویش افزوده ایم و نیروهای ماهر بیشتری را استخدام کرده ایم . در اجرای این فرمان ،‌با مدیریت صحیح انسان مدار می توانیم در آمد پیش بینی شده را به دست آوریم. ماباید اعتقاد داشته باشیم که با تامین نیازهای نیروی انسانی اعم از مادی و معنوی، علاوه بر انجام وظیفه انسانی ،‌بسیار بیش از انتظار ، در رسیدن به هدفهای عالی موفق خواهیم بود .
 
 بنظر شما پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران " Nioc.ir" توانسته در زمینه اطلاع رسانی موفق باشد و آیا زیرمجموعه شما از اخبار و اطلاعات آن استفاده می کنند ؟
 
از سالها قبل ایجاد پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران انتظار می رفت، که خوشبختانه در چند سال اخیر تاسیس گردید و به سرعت رشد پیدا کرد . درحال حاضر پایگاه مذکور مراجعین بسیاری دارد و جای خود را درصنعت نفت باز کرده و به عنوان منبع و مرجع خبری بسیاری از رسانه ها ی خبری کشور قرار دارد .
کارکنان شرکت حفاری شمال نیز بطور مستمر به این پایگاه مراجعه می کنند تا از آخرین اخبار و وقایع انجام گرفته در صنعت نفت مطلع شوند .
 

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1402.bos