شماره: 1377 تاریخ : 1390/05/05-12:00:00

فرش ایرانی، گل سرسبد تمدن مشرق زمین است

: استاندار آذربایجان شرقی گفت: فرش‌ها و تابلوفرش‌های ایرانی نماد معرفت و زیبایی‌شناختی و گل سرسبد تمدن مشرق زمین به شمار می‌روند.

به گزارش روز چهارشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت :
    احمد علیرضابیگی در دیدار با خبرنگاران رسانه‌های چینی که به منظور آشنایی با صنعت فرش آذربایجان به تبریز سفر کرده‌اند، با اشاره به جایگاه ممتاز آذربایجان در صنعت فرش کشور افزود: آذربایجان شرقی مراودات زیادی در تجارت فرش با کشورهای مختلف دارد و برای عمق بخشیدن به هنر فرش و تابلوفرش، تلاش‌های زیادی صورت گرفته است که تشکیل دانشکده اختصاصی فرش و نوآوری های جدید به وسیله این هنر از جمله این تلاش‌ها است.
    وی ایران و چین را کانون‌های تمدن مشرق زمین توصیف کرد و گفت: هنرهای دستی مشرق زمین در بسیاری از موزه‌های اروپایی خودنمایی می‌کند و فرش ایرانی با انواع مختلف خود یکی از مصادیق این هنرها است.
    بیگی با بیان این که ما به داشتن چنین هنری مفتخریم خاطرنشان کرد: هنر زبانی است که همه ملت‌ها به خوبی آن را متوجه می‌شوند و به وسیله آن امکان برقراری ارتباط و تعامل پیدا می‌کنند و خوشحالیم که امروز هنر فرش دستمایه چنین ارتباطی شده است.
    استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه ارتباطات استان با کشور چین در حوزه صنعت فرش گفت: برپایی نمایشگاه معرفی فرش ایرانی در تبریز و مراغه و همچنین برگزاری نشست اقتصادی استان در شانگهای، پکن و نینگ‌چای که بخش عمده آن به موضوع فرش مربوط می‌شود از نتایج مثبت این روابط است.
    وی با تاکید بر توسعه ارتباطات و افزایش حجم مراودات تجاری و اقتصادی با کشور چین اظهار داشت: بخش عمده‌ای از صادرات فرش ایران به چین مربوط به آذربایجان شرقی است و قطعا با توسعه مراودات می‌توانیم این ارتباط را عمق بیشتری بدهیم.
    بیگی اظهار داشت: آذربایجان شرقی یکی از اجزای تاریخ طولانی ارتباط ایران و چین است و در عصر جدید ارتباطات اقتصادی و صنعتی دو طرف در سطح بالایی قرار دارد.
    وی افزود: هیأت‌های چینی مدام در حال رفت و آمد به آذربایجان شرقی هستند و استان ووهان چین به لحاظ قابلیت‌های بالا در حال طی مراحل خواهرخواندگی با تبریز است.
    بیگی از برگزاری کنفرانس تجارت با چین در تبریز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در پایان شهریور ماه سال جاری هم یک هیأت اقتصادی از استان برای توسعه مراودات اقتصادی به چین سفر می‌کند.
    استاندار آذربایجان شرقی در پایان خبرنگاران را کنجکاوترین انسان‌ها برای کشف حقیقت عنوان کرد و خطاب به خبرنگاران چینی گفت: امیدواریم سفر شما به آذربایجان شرقی باعث گسترش هرچه بیشتر روابط و معرفی هنر فرش ایرانی به مردم چین باشد.
    رئیس سازمان بازرگانی استان هم در این جلسه از صادرات 70 درصد از فرش تولیدی استان خبر داد و گفت: 40 درصد صادرات فرش کشور متعلق به آذربایجان شرقی است و کشورهای آلمان، آمریکا، امارات، روسیه، ژاپن، ترکیه و چند کشور اروپایی از عمده‌ترین واردکنندگان فرش ایرانی هستند.
    صادق نجفی افزود: در حال حاضر روابط تجاری ایران و چین به 30 میلیارد دلار می‌رسد که مقامات دو کشور تجارت 100 میلیارد دلاری را برای سال‌های آینده هدف‌گذاری کرده‌اند.
    وی همچنین از برگزاری اجلاس کشورهای جاده ابریشم در خرداد ماه سال آینده در تبریز خبر داد.
    گفتنی است خبرنگاران برخی از مهم‌ترین رسانه‌های کشور چین برای آشنایی با صنعت فرش دستباف میهمان آذربایجان شرقی هستند.
    رادیوی بین‌المللی چین، تلویزیون CCTV، خبرگزاری شین‌هوا و روزنامه رسمی چین رسانه‌هایی هستند که خبرنگاران خود را به تماشای فرش دستباف ایرانی فرستاده‌اند.
    بازدید از نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های فرش دستباف در چند شهر استان از برنامه‌های این هیأت در سفر به آذربایجان شرقی است. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1377.bos