شماره: 521333 تاریخ : 1399/07/23-03:06:50

رییس سازمان بهزیستی کشور:

13 درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی آسیب دیدگان بینایی هستند

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: بهزیستی کشور به 203 هزار نفر از افراد دارای معلولیت بینایی در کشورمان خدمت رسانی می کند که 13 درصد کل معلولان تحت پوشش بهزیستی را تشکیل می دهد.

به گزارش بانک و صنعت، بعد از ظهر امروز وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور در جلسه هم اندیشی پیرامون مسائل افراد دارای معلولیت بینایی به مناسبت روز جهانی عصای سفید به صورت ویدیو کنفرانس با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: این روز سمبل هویت اجتماعی نابینایان است. طبق قانون حمایت از افراد دارای معلولیت حق دسترسی به امکانات آموزشی، بهداشتی، سلامت، تردد ایمن و حق مشارکت فعال در عرصه جامعه را دارند.

وی ادامه داد: امیدواریم در این روز جهانی بتوانیم در جهت احقاق این حقوق این بخش از جامعه گام برداریم. در دنیا 280 میلیون نفر دارای آسیب بینایی هستند و یک پنجم این تعداد نابینا هستند. بهزیستی کشور به 203 هزار نفر از افراد دارای معلولیت بینایی در کشورمان خدمت رسانی می کند که 13 درصد کل معلولان تحت پوشش بهزیستی را تشکیل می دهد. 130 هزار نفر این تعداد را آقایان و 73 هزار نفر را خانم ها تشکیل می دهند. همچنین 87 هزار نفر این تعداد را کسانی تشکل می دهند که معلولیت آنها شدید و خیلی شدید است.

رییس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: در کشور بیش از 70 انجمن فعال در امر نابینایان داریم و قریب به اتفاقشان را نابینایان اداره می کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از محورهای فعالیت بهزیستی پیشگیری بوده است، گفت: غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم را فعالانه ادامه می دهیم و سال به سال گسترش پیدا کرده است و عموماً در مهدهای کودک این کار انجام می شود. در سال 98‏? بیش? از? سه میلیون و 300 هزار کودک غربالگری شدند و 190‏‎ ‎هزار نفر ارجاع شدند به متخصصی چشم که از آن میان ‏65‏‎ ‎هزار نفر عیوب انکساری داشتند?و ‏19‏‎ ‎هزار نفر دارای تنبلی چشم بودند.

قبادی دانا گفت: یکی از مسائلی که باعث مشکلات مادرزادی بینایی می شود ژنتیکی است و بیش از ‏300‏‎ ‎ژن شناخته شده? است که در مشکل بینایی دخیل هستند و در واقع از میان هز 3500 ‏‎ ‎تا 4 هزار نفر یک نفر دچار نابینایی ارثی است.? توزیع این نابینایی مادرزادی در کشور متفاوت است و در آذربایجان غربی و خراسان جنوبی بیشترین مورد را شاهد هستیم. مشاوره های قبل از ازدواج و مشاوره های ژنتیک رایگان می تواند برای جلوگیری از این مسئله موفقیت آمیز باشد. امسال امیدواریم پایش برای خانواده هایی که دارای یک یا دو نفر معلول هستند در زمینه نابینایی انجام شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر 125 هزار خانوار دارای نابینایی مستمری بگیر سازمان هستند و علیرغم اینکه از تیرماه 97 کسانی که 15 سال در نوبت بودند همگی از پشت نوبت درآمدند اما از همان زمان تا امروز 39 هزار خانوار هستند که فرد دارای نابینایی و کم بینایی شدید دارند و در نوبت هستند. از زمانی که بودجه برای قانون حمایت از دارای معلولیت اختصاص پیدا کرد که در واقع در اردیبهشت سال 97 ابلاغ شد و سال 98 بودجه تخصیص پیدا کرد اوضاع بهتر شد اما در این سال 776 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد در حالیکه به ‏20‏‎ ‎هزار میلیارد تومان پول نیاز بود.

رییس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: در بین گروه های مختلف دارای معلولیت هر گروه به صفتی بیشتر شهرت دارند. افراد دارای معلولیت نابینایی به فرهیخته بودن و دارای دانش بیشتر و با سواد بودن شهره هستند به طوریکه ‏بیش از 3 هزار نفر? از ‎دانشجویان تحت پوشش سازمان که کمک هزینه می گیرند دارای مشکل نابینایی هستند. بیش از 800 نفر از معلولیت نابینایی فوق لیسانس و دکترا و ‏4700‏‎ ‎دارای مدرک لیسانس? هستند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/13-درصد-معلولان-تحت-پوشش-بهزیستی-اسیب-دیدگان-بینایی-هستند.bos