شماره: 1273 تاریخ : 1390/05/03-12:00:00

مدیرعامل بانک سپه:حذف 4 صفر از پول ملی یک ضرورت است

تهران -شبکه تخصصی بانک وصنعت :مدیرعامل بانک سپه گفت: یکی از الزامات و اجزای طرح تحول اقتصادی در قالب اصلاح نظام پولی و ارزش پول ملی، بحث حذف 4 صفر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک سپه، دکتر پاشایی فام با بیان اینکه حذف 4 صفر، با توجه به تحولات پولی که در کشورصورت گرفته، یک ضرورت است، اظهار داشت: پرداخت آشکار یارانه هایی که تا پیش از این به صورت پنهان پرداخت می شدند، خود به افزایش حجم گردش نقدینگی در کشور منجر شده و با توجه به این نوع تحولات، نیاز به اصلاحاتی در نظام پولی کشور است که یکی از آنها، حذف 4 صفر از پول ملی است.
وی در تشریح مزایای حذف 4 صفر از پول ملی گفت: این کار مزایای بسیاری دارد مانند کاهش هزینه های مربوط به چاپ اسکناس. در حال حاضر، اسکناسهای موجود کشور به دلیل ارزشهای مختلفی که دارند، به لحاظ نگهداری و تجدید چاپ و امحا، هزینه های زیادی را به اقتصاد کشور تحمیل می کنند.
مدیرعامل بانک سپه اضافه کرد: همچنین این اسکناسها، مشکلاتی را به لحاظ حمل و نقل و مسائل فیزیکی و امنیتی برای شهروندان به وجود می آورند. به عنوان مثال، مردم برای انجام دادن معاملات بسیار ساده برای خرید لوازم خانگی، خودرو و...، مجبور به حمل حجم زیادی از اسکناس هستند که خود مشکل آفرین است.
وی افزود: مجموعه این مشکلات، رفع آنها را از طریق اصلاح نظام پولی، به ویژه حذف 4 صفر طلب می کند.
رئیس هیأت مدیره بانک سپه با اشاره به استفاده از تجربه سایر کشورها گفت: در ابتدای کار مطالعاتی برای حذف 4 صفر از پول ملی، به بررسی تجربه سایر کشورها در این خصوص مانند ترکیه، افغانستان، برزیل، کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی پرداخته شد که تمرکز این بررسیهای بر کشورهای مشابه به ویژه ترکیه بود. همچنین در همین ارتباط، به برگزاری نشستهای تخصصی از قبیل نشست با کارشناسان بانک توسعه اسلامی اقدام شد.
دکتر پاشایی فام اضافه کرد: اگر کشورهای اروپایی به تغییر واحد پولشان در قالب یورو اقدام نکرده بودند، اکنون مجبور به ایجاد تغییر و اصلاح در پول ملی خود می شدند.
وی با اشاره به بحث تورم و ضرورت اصلاح نظام پولی ناشی از آثار تورم گفت: با توجه به کاهش ارزش پول ملی نسبت به 20 یا 30 سال گذشته (به استناد سخنان مسئولان بانک مرکزی) ضروری است تا با اصلاحات پولی، این کاهش ارزش جبران شود.
مدیرعامل بانک سپه گفت: لازمه اجرای طرح حذف 4 صفر، اجرای دقیق و انجام دادن تمام تمهیدات لازم در این خصوص همانند کشور ترکیه است. این کشور نیز با توجه به تجربه موفق خود، 11 سال طول کشید تا بتواند مقدمات بحث حذف صفرها را فراهم و طی یک حرکت ضربتی، آن را اجرا کند.
وی با اشاره به مشکلات ابزارهای پرداخت در ایران اظهار داشت: عمده ابزارهای پرداخت برای معاملات در ایران متمرکز بر اسکناس و چک است به همین دلیل، بحث چکهای برگشتی، سرقت و... از تبعات این مسئله است. در حالی که در سایر کشورها، به ویژه کشورهای اروپایی از ابزارهایی استفاده می شود که نیاز به اسکناس و چک را کاهش می دهد.
دکتر پاشایی فام گفت: از دیگر مشکلات در بحث ابزارهای پرداخت در ایران، بحث اجزای پول است. در کشورهای اروپایی اجزای پول به شکلی است که از یک سنت تا 500 یورو وجود دارد. به طوری که با یک اسکناس 500 یورویی معادل 800 هزار تومان پول کشورمان جا به جا می شود. در حالی که در ایران، این کار با حجم عظیمی از اسکناس صورت می گیرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1273.bos