شماره: 1150 تاریخ : 1390/04/29-12:00:00

حذف گردشگری از تیتر اخبار، حاصل روشن نبودن سهم آن در حساب‌های ملی

یک کارشناس ارشد گردشگری می‌گوید: روشن نبودن سهم منافع حاصل از گردشگری در اقتصاد ملی، سبب حذف شدن این صنعت در سرخط خبرهاست. این در حالی است که گردشگری از ارکان اقتصاد جهانی است.

 به گزارش روز چهارشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت، گردشگری ـ باوجود این‌که گردشگری صنعتی با بزرگ‌ترین و سریع‌ترین میزان رشد در میان تمام بخش‌های اقتصاد جهانی است، اخبار مرتبط با این صنعت به ندرت در سرخط خبرها و صفحات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های جمعی منعکس می‌شود.

 
به عقیده کارشناسان امر، اخبار و رسانه نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی و سازندگی تفکرات جامعه دارد و یکی از تعیین کننده‌ترین موضوعات در توسعه گردشگری در کشوری مانند کشور ما نشر صحیح و به موقع اخبار است که دستیابی به توسعه این صنعت را آسان‌تر می‌کند.
 
این درحالی است که بنابر گزارش‌ها، صنعت گردشگری و اهمیت خبری آن در رسانه‌های مطرح و معتبر جهانی در ردیف چهارم اهمیت پس از صنایع سوخت، شیمیایی و صنعت اتومبیل سازی طبقه بندی شده و اهمیت آن در اقتصاد و توسعه کشورها اغلب از سوی رسانه‌ها نادیده گرفته شده است.
 
حمید ضرغام عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص چرایی عدم حضور اخبار گردشگری در صدر اخبار روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها گفت: «از آنجایی که درآمدهای حاصل از گردشگری در حساب‌های ملی اقتصاد کشور جای بخصوصی ندارد و سرفصلی به آن اختصاص داده نشده تاثیر خبری آن نیز به همان اندازه ناقص انجام می‌شود.»
 
وی تاکید کرد: «تاثیر منافع حاصل از جهانگردی در حساب‌های ملی روشن نیست چراکه در زمانی که اهمیت زیادی برای جهانگردی و گردشگری قائل نبودیم این سرفصل‌ها تعیین شده‌اند.»
 
این مدرس گردشگری با اشاره به نگاه دولت به این حوزه گفت: «شاهد آن هستیم که از برنامه سوم توسعه به بعد بحث گردشگری و نقش آن در توسعه اقتصاد کشور مطرح شد و از برنامه پنجم توسعه به طور مشخص از منافع حاصل از گردشگری و خط مشی‌های کلی توسعه گردشگری سخن به میان آمد و امید است در آینده سرفصل ویژه‌ای برای گردشگری باز شود.»

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1150.bos