شماره: 1049 تاریخ : 1390/04/23-12:00:00

تاکید مدیرعامل سابا برتولید لوازم خانگی کم مصرف در کشور

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) گفت: برای منطقی کردن مصرف انرژی در کشور ضروری است که لوازم خانگی کم مصرف تولید شود.

به گزارش روز پنج شنبه شبکه تحلیلیخبری بانک و صنعت: سعید مهذب ترابی'روز چهارشنبه در همایش یک روزه 'بهینه سازی مصرف انرژی و ارتقای ایمنی در نصب و کاربری لوازم خانگی الکتریکی' گفت: این همایش اولین نشستی است که در مورد بهینه سازی مصرف انرژی در لوازم خانگی برگزار می‌شود و امیدواریم مقدمه برگزاری کارگاه های تخصصی جهت آشنایی تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور با مباحث بهینه سازی مصرف انرژی باشد.
مهذب ترابی ظرفیت مصرف انرژی برق در ایران را در وضعیت ویژه توصیف و میانگین رشد مصرف برق در 31 سال گذشته را حدود 8 درصد اعلام کرد.
وی افزود: این امر بدان معناست که جهت پاسخگویی به رشد تقاضای برق ضروری است هر 10 سال یک بار تجهیزات تولید برق در کشور دو برابر شود.
به گفته ی مهذب ترابی رشد بالای مصرف برق در کشور سرمایه گذاری زیادی را می‌طلبد، چنانچه به ازای تولید هر کیلووات برق حدود یک هزار تا یک هزار و 200 یورو تنها در بخش تولید نیاز به سرمایه گذاری وجود دارد و این میزان غیر از سرمایه گذاری مورد نیاز در بخش های توزیع و انتقال است.
این مقام مسئول تصریح کرد: هم اکنون 34 درصد از کل مصرف سالانه برق کشور به مشترکان خانگی با حدود 21 میلیون مشترک اختصاص دارد و این در حالی است که ضریب نفوذ برق در ایران حدود 99/99 درصد است ،اما در مقابل در دنیا بیش از یک و نیم میلیون نفر از نعمت برق محرومند.
وی با اشاره به اینکه حدود 20 تا 25 درصد از مصرف برق خانگی در کشور مربوط به یخچال و فریزر است، بر داشتن توجه ویژه در جهت افزایش رتبه انرژی این وسایل در بخش تولید تاکید کرد.
مدیرعامل سابا گفت: سیستم های سرمایشی نیز حدود 30 درصد از مجموع مصرف برق خانگی را به خود اختصاص داده و در این میان کولرهای گازی نقش عمده‌ای در جهت افزایش مصرف برق خانوار و هزینه‌های مربوط به آن دارد.
مهذب ترابی با بیان اینکه کولرهای آبی تنها مختص ایران است ، گفت: از 80 سال پیش تاکنون تلاش چندانی در جهت ارتقای رتبه انرژی آن صورت نپذیرفته و این در حالی است که سالانه حدود 600 هزار کولر آبی جدید وارد چرخه مصرف کشور می‌شود.
وی با ابراز تاسف نسبت به اینکه رتبه مصرف انرژی کولرهای آبی در کشور کمتر از 23درصد است، ضرورت توجه به افزایش راندمان کولرهای یاد شده در بخش تولید را خاطرنشان کرد.
به گفته ی وی روند افزایشی استفاده از کولرهای گازی میزان مصرف برق در کشور را در فصل تابستان به طور سرسام آوری افزایش داده است ، به طوری که در استان‌ های سردسیر مانند زنجان در فصل تابستان گذشته شاهد رشد 25 درصدی مصرف برق در روز بودیم.
این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که بزودی شاهد توسعه استفاده از لامپهای کم مصرف LED در کشور باشیم چرا که در دنیا نیز استفاده از این لامپها روز به روز گسترش بیشتری می‌یابد.
مدیرعامل سابا در مورد حساسیت مردم نسبت به برچسب انرژی اظهار داشت: براساس برآوردها پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها 99 درصد مردم برچسب انرژی را بی اهمیت می‌دانستند ، اما با اجرای این قانون هم اکنون 99 درصد مردم هنگام خرید لوازم خانگی به این مساله توجه خاص دارند.
مهذب ترابی پیشنهاد کرد که جهت ممانعت از آشفته شدن بازار بهینه سازی مصرف انرژی در کشور و جلوگیری از فریب مردم ازسوی برخی از افراد سودجو ، سازمان بهره وری انرژی گواهینامه های ویژه جهت تعمیرکارانی که دوره های آموزشی مربوط به بهینه سازی انرژی را گذرانده اند، صادر کند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1049.bos