شماره: 1044 تاریخ : 1390/04/23-12:00:00

ساختمان پزشکان،

واکنش ها به حق یا ناحق

هر مخاطبی " هر فرد در جامعه" حق انتقاد سازنده را دارد، اما نباید این انتقاد به علت منافع شخصی ، صنفی و گروهی و ... به اعتراض هایی در جهت خلاف خواسته های به حق مردم تبدیل شود.

سریال خوش دست و تاثیر گذار " ساختمان پزشکان " مدتی است که در خلا کامل برنامه های طنز تلویزیونی، خانواده های ایرانی را در داخل و بعضا در خارج از کشور با خود همراه کرده است .

 

این سریال از هفته دوم با موضع گیریهای افراد و جریان ها وارد مرحله جدیدی شد و همزمان با پخش آن در هفته سوم ، جامعه روان شناسان کشور ، برخی از نمایندگان مجلس و نیز معدودی از منتقدان نسبت به ادامه پخش سریال واکنش نشان دادند و این واکنش ها کماکان تداوم دارد.!

طبیعی است که هر برنامه تلویزیونی موافقان و مخالفانی دارد و افکار عمومی به تناسب سطح درک ، برداشت ها، میزان تحصیلات و باورهای اجتماعی و اعتقادی و نیز شناختی که نسبت به مجموعه سازی دارند، در یکی از دو صف قرار می گیرند.

نام مهراب قاسم خانی، سروش صحت در عرصه هنر نمایش ایران به خصوص در عرصه نمایشنامه نویسی آن هم از نوع طنز بر کسی پوشیده نیست  و آن ها به اتفاق تهیه کننده ، عوامل شبکه 3 سیما و نیز بازیگران و دیگر عوامل موثر در این سریال کرده اند تا با حفظ همه جوانب و احترام به جامعه ، خنده بر لب مردم بنشانند که الحق در این زمینه موفق هستند.

بازیگران در این سریال نیز توانسته اند به خوبی نقش خود را ایفا کنند که در این میان بازی نقش اول مرد و شقایق  دهقان بسیار پر رنگ و تاثیر گذار است.

این دو نفر نشان دادند که در جامعه هنری ایران می توان به چهره های جدید طنز امید فراوان داشت و این طور نیست که همیشه چهره های تکراری جلوی چشم بینندگان باشند و به یقین این تکرار خسته کننده خواهد بود.

از سوی دیگر تلویزیون و شبکه سوم سیما با این حرکت موفق خود به مهران مدیری و گروه وی که آن ها هم از بازیگران توانمند عرصه طنز کشور به شمار می روند، نشان داد که آنها تک برگ بازیگری  در عرصه طنز فاخر و وزین نیستند و کسانی هستند که به آرامی جای خود را در این حوزه باز کرده و در آینده بیشتر می درخشند.

وقتی مدیری ، قهوه تلخ را به هر دلیلی به بیرون از شبکه های سیما هدایت کرد، باید منتظر چنین فضایی می بود  و شاید افکار عمومی اینگونه تلقی کنند که سیما انتقام شیرینی از مدیری گرفت، غافل از آنکه گروه قهوه تلخ در یک حوزه جدید در آمدهای میلیاردی خوبی داشتند.

در کشور ما به دلیل محدودیت شبکه های تلویزیونی ، سیما در درون خانه های مردم جایگاه ویژه ای دارد و گمان می رود ، هنرمندانی  که از این طریق با افکار عمومی ارتباط برقرار می کنند،  در صورت دوری از تلویزیون به هر علت و عللی به ویژه از دریچه قهر و ناهماهنگی یا ناسازگاری،  در حقیقت تا حدودی از چشم جامعه می افتند.

به هر روی سریال خوش دست و موفق ساختمان پزشکان ، اگر چه مخالفان محدود خود را دارد و اعتراض هایی هم به دنبال آن بوده و البته خواهد بود ( هر سریال و فیلم در تلویزیون و سینما چنین وضعیتی را دارد) ، نشان داده است که مردم از برنامه های طنز استقبال خوبی می کنند ، علاقه دارند تا چهره های جدیدی در این عرصه وارد شوند و تنوع نوشته ها و بازیگران و حتی شبکه ها ی تلویزیون را خواستارند.

قاسم خانی و صحت از افراد توانمند نوشته های طنز هستند که البته در این عرصه تجربه داشته و  در صورت حمایت می توانند سالهای سال به سینما و تلویزیون و اساسا هنر نمایش این کشور خدمت کنند.

به عنوان یک رسانه های از منتقدان و مسوولان نیز در خواست داریم که آستانه تحمل خود را بالا برده و نسبت به هر برنامه ای که مردم به صورت حداکثری آن را می پذیرند واکنش نشان ندهند  یا به زیانی ساده تر بر روی برنامه های موفق در سیما عیب نگذارند.

منتقدان و معترضان به این سریال و برنامه های نظیر آن آگاه باشند که شبکه های ماهواره های کولاک می کنند و لذا برای جلب نظر مخاطبان در داخل کشور باید چاره ای اندیشید و یکی از اساسی ترین چاره اندیشی ها ، بالا زدن آستین همت و تولید برنامه هایی از این دست است.

انتقاد سازنده حق هر ببیننده و شهروندی است ، اما بینی و بین الله بیاییم فقط نصفه خالی لیوان را نبینیم و هر جا که مناقع ما ایجاب نکرد، واکنش ها تند و عصبی نشان ندهیم.

از همین جا به عنوان روزنامه نگاری با سابقه و سردبیر حداقل دو شبکه خبری درکشور به همه عوامل تولید این سریال و سریال های خوش دست از این نوع خسته نباشید و تبریک می گویم  و خواستار تداوم فعالیت آن ها با جسارت و وسواس و پیگیری فراوان هستم که این ها خواست به حق مردم است و همه موظف ایم به خواسته های مردم احترام بگذاریم.

 

                                           محمدپور – سردبیرشبکه تخصصی بانک و صنعت

 

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1044.bos