شماره: 1042 تاریخ : 1390/04/23-12:00:00

شکست انحصار خارجی‌ها با راه‌اندازی بورس نفت

سرپرست وزارت نفت از شکسته شدن انحصار خارجی ها در بازار نفت ایران خبر داد و گفت: با راه اندازی بورس نفت بخشی از مشکلات مالی این صنعت حل خواهد شد.

 

به گزارش روز پنج شنبه شبکه تحلیلی، خبری بانک و صنعت :محمد علی آبادی امروز در مراسم افتتاح بورس نفت با بیان اینکه عرضه بورسی نفت منجر به شکسته شدن انحصار 103 ساله دولت در معاملات و صادرات نفت خام ایران شده اظهار داشت: دیروز با عرضه نفت، صنعت نفت کشور بار دیگر ملی شده است.
وی با اعلام اینکه راه اندازی رسمی بورس نفت مردم به صورت مستقیم در سود خرید و فروش نفت خام شریک می شوند، گفت: تلاش وزارت نفت و دولت این است که بورس نفت کیش به پایگاهی برای ورود نفت خام کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل شود. همچنین، مبنای قیمت گذاری نفت خام در بورس مطابق با سبد نفت صادراتی ایران است.
سرپرست وزارت نفت با اشاره به اینکه در سال های اخیر دوبی و عمان مرجع قیمت گذاری بهای نفت در بازار خلیج فارس بودند در حالی که این کشورها هیچگاه افزایش قابل توجه تولید و یا صادرات نفت در مقایسه با ایران را نداشته اند، گفت: حضور خریداران ایرانی در معاملات بورس نفت منجر به افزایش تعداد نمایندگی های ایران در بازارهای جهانی نفت خام خواهد شد.
علی آبادی خاطر نشان کرد: یکی از سیاست های کلان دولت در راه اندازی بورس جمع آوری سرمایه‌های خرد و استفاده از سرمایه‌های کلان برای تامین منابع مالی طرحهای مختلف صنعت نفت است و در شرایط فعلی در برخی از طرحهای صنعت نفت مشکلات مالی وجود دارد که با راه اندازی بورس نفت بخشی از مشکلات مالی این صنعت حل می شود.
سرپرست وزارت نفت درباره عدم توافق خریدار و فروشنده در نخستین عرضه نفت خام ایران در بورس، اعلام کرد: در شرایط فعلی بورس نفت ایران بسیار جوان و نوپا است و باید به تدریج باید تجربه لازم را در این زمینه کسب کنند. البته دولت قطعا از فعالیتهای بورس نفت به طور کامل حمایت می کند و هدف از راه اندازی بورس نفت به دلیل عدم خرید نفت ایران توسط شرکتهای خارجی نیست.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی حتی یک محموله فروخته نشده نفت خام و به اصلاح روی آب نداریم و هم اکنون نفت خام صادراتی ایران دارای خریداران متعدد بین المللی است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1042.bos