شماره: 1020 تاریخ : 1390/04/22-12:00:00

صادرات برنج باسماتی هند به ایران کاهش یافت

سازمان توسعه صادرات مواد غذایی هند اعلام کرد میزان صادرات برنج باسماتی هند طی سه ماه دوم 2011 به ایران کاهش یافت اما در سطح جهانی با رشد 27.3 درصدی روبرو شد.

 به گزارش روز چهارشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت به نقل از روزنامه ایندیا اکسپرس، میزان صادرات برنج باسماتی هند در این مدت به علت رشد تقاضای جهانی از 5.5 میلیون تن در سال مالی گذشته به بیش از 7 میلیون تن رسیده است . رشد صادرات برنج باسماتی هند در حالی است که تنش ارزی در روابط دهلی نو و تهران همچنان ادامه دارد. ایران بزرگترین مشتری برنج باسماتی هند به شمار می رود . در سال مالی گذشته ایران و عربستان حدود نیمی از کل صادرات برنج باسماتی هند را خریداری کردند .
صادر کنندگان برنج باسماتی هند اعلام کردند علی رغم کاهش صادرات به ایران رشد 5 درصدی تقاضا در بازارهای جهانی موجب رشد چشمگیر صادرات برنج هند در این مدت شده است .
ویجی ستیا کارشناس ارشد هندی در این باره گفت میانگین قیمت هر تن برنج باسماتی صادراتی هند از 1085 دلار در سال گذشته به بیش از 1131 دلار در سال جاری افزایش یافته است .
وی افزود علی رغم کاهش صادرات برنج باسماتی هند به غرب آسیا و ایران رشد تقاضای جهانی تاثیر زیادی در افزایش صادرات برنج هند داشته است . در سال مالی گذشته بیش از 4.5 میلیون تن برنج باسماتی هند به بازارهای بین المللی صادر شد که از این رقم 2 میلیون تن به ارزش 12هزار کرور روپیه به ایران و عربستان صادر شده است


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1019.bos