شماره: 1007 تاریخ : 1390/04/22-12:00:00

افت دوباره بورس

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته دوباره چهره یک بازار منفی را به خود گرفت که در نهایت به افت 117 واحدی شاخص کل منجر شد.

 

به گزارش روز چهارشنبه شبکه تحلیلی، خبری بانک و صنعت :در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در مسائل سیاسی مصاحبه مطبوعاتی حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در عصر دوشنبه از اهمیت برخوردار بود. سخنگوی قوه قضائیه در این نشست از بازداشت افراد جدید در پرونده جریان انحرافی خبر داده بود. در همین حال در مسائل سیاسی خارجی نیز بحران در خاورمیانه همچنان نظر کارشناسان بازار را به خود مشغول کرده است.
در مسائل اقتصادی تثبیت دلار و عدم کاهش نرخ مرجع توسط بانک مرکزی و معرفی کاندیدای وزارت رفاه، کار و تعاون از اخبار مهم بود. بازار در انتظار آن است تا با انتخاب وزیر رفاه تکلیف مدیریتی نهادهای مهم بازار سرمایه از جمله صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی مشخص شود. تکلیف نامشخص وزارت خانه‌های اقتصادی سبب شده است بازار با افت از این ناحیه مواجه شود. در بازار دیروز در فرابورس انتظار برای عرضه دو شرکت آس پ و توسعه صنعت غدیر سرانجامی‌ نداشت.عدم انتشار اطلاعات شرکت‌های یاد شده سبب شد تا این شرکت‌ها نتوانند در فرابورس معامله شوند.
در بازار دیروز در گروه بانکی فرابورس شاهد گشایش نماد بانک دی بود که در کمال تعجب این بانک در ابتدای گشایش نماد تا 2هزار ریال نیز معامله شد.بانک دی در شرایطی این قیمت را تجربه کرد که تاکنون تنها 37 شعبه(32شعبه در تهران و 5شعبه شهرستان) ایجاد کرده است. در گروه بانکی، بانک تات نیز در هفته آینده احتمالا شاهد گشایش نماد در فرابورس خواهد بود.
در گروه بانکی دیروز رقابت بر سر بلوک بانک تجارت ادامه یافت. این بلوک 5درصدی دیروز به قیمت 2هزار و 476ریال رسید. در بازار دیروز بانک پارسیان نیز آخرین نقل و انتقال‌های سهام خود را تجربه کرد. در گروه مالی پس از شوک بیمه دی در کاهش شدید سود خود، بیمه آسیا نیز با تقسیم 10درصدی، سهامداران خود را دست‌خالی از مجمع بازگرداند تا کارشناسان در انتظار بازگشایی بیمه‌ها توام با کاهش «پی به ای» باشند. تا پیش از فصل مجامع اخیر شرکت‌های بیمه ای همواره پی به ای بالاتر از بانک‌ها داشتند که این امر با ریسک این صنعت و ساختار درآمدی آن همخوانی ندارد.در گروه پتروشیمی دیروز پتروشیمی تازه وارد زاگرس نوسان محدودی را در بازار تجربه کرد که این امر به معامله 4/3میلیون سهم منجر شد. زاگرس در هفته آینده با مجمع انتخاب هیات‌مدیره مواجه خواهد شد.
در گروه تصفیه نفت دیروز نماد پالایشگاه اصفهان پس از تعدیل منفی بازگشایی شد که با افت 4درصدی قیمت همراه شد. در گروه سیمانی شمول نمادهای عمده این گروه از جمله سیمان تهران و غرب در ضوابط رفع گره دیروز با پایان صف‌های خرید این گروه منجر شد.
در گروه فلزی گشایش نماد حق تقدم ملی مس و افت بازار جهانی فلزات به تشکیل صف فروش برای این نماد منجر شد. کارشناسان افزایش سرمایه‌های سنگین برخی از شرکت‌ها از جمله ملی مس، مبارکه و غدیر را زمینه ساز عرضه سنگین سهام در بازار اینک کم عمق شده سهام تلقی می‌کنند. بروز چنین رفتاری در سال‌های 83 و 84نیز موجب افت ارزش برخی از سهام برتر سال‌های ابتدای دهه 80 بورس تهران شد.
در گروه خودرویی دیروز سرمایه‌گذاری رنا دو بلوک ایران خودرو خود را احتمالا در درون گروه سایپا جابه‌جا کرد. در گروه غذایی وزارت بازرگانی دیروز سود واردات شکر خام را به 4درصد تا اول مهر ماه کاهش داد.
در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن 149 میلیارد تومان سهام داد و ستد شد که بخش عمده آن مربوط به بلوک ایران خودرو و پارسیان بود. از 197 نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، 120 نماد با کاهش قیمت و 74نماد با رشد ارزش معامله شدند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1007.bos