شماره: 6517 تاریخ : 1391/07/12-09:40:21

اقتصاد مقاومتی، یعنی برای رشد اقتصادی باید مقاومت کنیم

دکتر نهاوندیان :

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: باید در تعریف اقتصاد مقاومتی تدبیر لازم به خرج داد و بعد نقش بانک ها را در این نوع اقتصاد مشخص کرد.

 

 


 

 

دکتر نهاوندیان  افزود: اقتصاد مقاومتی ناظر به شرایط ویژه ای است که با توجه به شرایط تحریم اقتصادی به وجود آمده است و تمام تلاش تحریم کنندگان برای توقف رشد اقتصادی ماست و اگر قرار باشد اقتصاد مقاومتی  مورد نظر ما مقاومت در ایستایی و  عدم رشد باشد آنان به هدف خود نائل شده اند.

رییس اتاق بازرگانی  تاکید کرد: در شرایط اقتصاد مقاومتی ما باید اتخاذ تدابیری مشترک کماکان به آرمان های چشم انداز بیست ساله و رشد اقتصادی دست پیدا کنیم و گرنه مقاومت اگر بخواهد منجر به شعارزدگی بشود موجب آفت می شود و درک صحیح هرچند تلخ از اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد.

به گزارش بانک و صنعت، وی با اشاره به گذشت چندین ماه از تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار خاطر نشان شد : در شرایطی تحریم  باید کاری کرد که فضای داخلی به سمت تسهیل برود تا اینکه به تضییق نزدیک شود. حالا باید دید که شرایط اجرای این قانون به چه صورتی است.

دکتر نهاوندیان با ذکر مثال هایی از مشارکت مردمی در اوایل جنگ تحمیلی  افزود: در حال حاضر هم لازمه مقاومت، موفقیت  همگانی بودن آن است و عدالت در حوزه اقتصادی با افزایش شفافیت و مبارزه  با روش هایی که ایجاد رانتی می کند محقق می شود و برقراری عدالت اقتصادی با مشارکت مردم در اقتصاد مقاومتی رابطه تنگاتنگ دارد و باید از روشهایی که با ایجاد رانت از اعتماد مردم می کاهد پرهیز کرد.

رییس اتاق ایران با برشمردن برخی راهکارها برای تغییر در شرایط ارزی فعلی گفت: همکاری تشکل های بخش خصوصی، صادرکنندگان و واردکنندگان و سیستم بانکی و شرکت های بیمه ای  در این کار ضروری است. از طرفی باید در این شرابط تسهیلات ویژه ای  برای تولید کنندگان  قایل شد تا حفظ  اشتغال در کشور تداوم یابد. ازجمله در این شرایط  باید در میزان سهم دولت در بیمه کارگران و مقررات گمرگی و مالیاتی  با هدف کاهش هزینه های تولیدکنندگان تجدید نظر شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/-اقتصاد-مقاومتی،-یعنی-برای-رشد-اقتصادی-باید-مقاومت-کنیم.bos