پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 464868 تاریخ : 1398/02/29-15:28:08
,13,10033,
یک میلیون هکتار از جنگل های هیرکانی مدیریت حفاظتی می شود

رئیس سازمان جنگل ها:

یک میلیون هکتار از جنگل های هیرکانی مدیریت حفاظتی می شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از دو میلیون و 73 هزار هکتار جنگل های هیرکانی، امسال یک میلیون هکتار تحت مدیریت حفاظتی قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، خلیل آقایی روز یکشنبه در پنجمین نشست ستاد ملی مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی با تاکید بر حفاظت هر چه بیشتر جنگل‌های شمال با اشاره به اهمیت جنگل‌های هیرکانی افزود: تاکنون برای یک میلیون و 50 هزار هکتار از جنگل‌های شمال طرح جنگلداری تهیه شده و یک میلیون هکتار باقیمانده که فاقد طرح جنگلداری، تحت مدیریت حفاظتی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مهمترین نقش سازمان جنگل‌ها حفظ و حراست از همه منابع ارزشمند حیاتی است اظهارداشت: شرکت‌های بهره‌برداری که در گذشته از جنگل های شمال کشور چوب برداشت می‌کردند، اکنون که بهره‌برداری از جنگل‌ها متوقف شده می توانند در مناقصه شرکت کرده و بر اساس وظایف جدید کار حفاظت از جنگل را برعهده بگیرند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای حفاظت بهینه از جنگل‌های شمال ضمن افزایش نیروهای کیفی جهت محافظت از جنگل‌ها، قراردادها به صورت سطحی بسته خواهد شد تا معلوم شود که هر قطعه جنگل برای حفاظت به چه کسی سپرده شده تا اگر تخلفی صورت گرفت فرد مسئول پاسخگو باشد.
طرح جنگلداری شمال کشور شامل مجموعه‌ای مدون است که معرفی جنگل و پیشنهاد اقداماتی برای بهبود وضع کمی و کیفی آن و روش و میزان بهره‌بردای در مدت 10 سال است که اساس مدیریت جنگل‌های شمال را تشکیل می‌دهد.
هر طرح جنگلداری پس از اجرا، در مقاطع زمانی اغلب 10 ساله، برای ارزیابی فعالیت‌ها دوباره بررسی می‌شود که به آن «تجدید نظر طرح جنگلداری» گفته می‌شود.
تهیه و تدوین و اجرای طرح‌های جنگلداری از سال 1338 در جنگل‌های شمال آغاز شد و هم اکنون از مساحت یک میلیون و 967 هزار هکتاری این جنگل‌ها، یک میلیون و 400 هزار هکتار دارای طرح جنگلداری است و در یک میلیون و هفتاد هزار هکتار، طرح اجرا می‌شود که 48 هزار هکتار آن غیر تولیدی و حفاظتی است.

بدون تشکیل پرونده در محاکم قضایی می‌توانیم مردم را همراه کنیم

سیدحسن میری قلعه‌سری، مدیرکل بازرسی امور کشاورزی و محیط‌ زیست سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه گفت: این اراده و روحیه‌ای که اکنون در مدیریت سازمان جنگل‌ها وجود دارد، روحیه اجرایی و عملیاتی است و همه همکاران سازمان نیز باید با این اراده و روحیه همراه شوند.
وی تعهد در انجام وظایف را بسیار مهم خواند و گفت: نتیجه کار این نشست ها هم باید حفظ جنگل‌های هیرکانی و نجات درختان شمشاد باشد.
مدیرکل بازرسی امور کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی کل کشور از جوانه زدن شمشادها در شمال کشور خبر داد و افزود: از مشارکت مردم و دستگاه های مختلف برای نجات شمشادها استقبال می کنیم.
بازرس امور کشاورزی و محیط زیست به موضوع تغییر کاربری در استان مازندران و نحوه‌ همراهی مردم اشاره کرد و اظهارداشت: مازندران یکی از استان‌هایی بود که بیشترین تغییر کاربری‌ها در آنجا صورت می‌گرفت اما با فرهنگ‌سازی و با کمک و همراهی مردم محلی و بدون اینکه پرونده‌ای تشکیل و به محاکم قضایی ارسال شود تغییر کاربری از چهار هزار هکتار در دو، سه سال اخیر به 250 هکتار و اکنون نیز به 28 هکتار کاهش پیدا کرده است.
وی با تایید سخنان رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص نحوه‌ حفاظت از جنگل‌ها و با اشاره به این نکته که برای مبارزه با جنگل‌خواری و زمین‌خواری باید با علت‌ها مبارزه کنیم نه با معلول‌ها گفت: برای حفاظت از منابع طبیعی و میراث جهانی نیازمند افراد عاشق، متخصص و دانش آموخته هستیم.
میری با اشاره به انتقادات بدون دانش برخی از افراد به سازمان جنگل ها گفت: انتقاد سازنده همیشه مورد نظر تایید ما بوده است و در حال حاضر سازمان جنگل ها نیازمند همراهی کارشناسان متخصص است.
پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی با تاکید بر حفاظت هر چه بیشتر جنگل‌های شمال، با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، مدیرکل بازرسی امور کشاورزی و محیط‌ زیست سازمان بازرسی کل کشور، معاون پژوهشی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس، معاونان سازمان و مدیران منابع طبیعی استان های شمالی برگزار شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 337
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران