پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 490266 تاریخ : 1398/06/10-14:37:36
,8,5,
یک میلیون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی معامله شد

یک میلیون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی معامله شد

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی گفت: میزان فروش نفت از اردیبهشت ماه تا کنون، ‌حدود یک میلیون بشکه نفت خام سبک و70 هزار بشکه نفت خام سنگین در رینگ بین‌المللی بورس انرژی بوده، اما خریداری برای میعانات گازی وجود نداشته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، امیرحسین تبیانیان با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه، وزارت نفت مکلف شده تا در سال 98،‌ ماهانه 6 میلیون بشکه انواع نفت و میعانات گازی را در بورس انرژی عرضه کند،‌ با این حال میزان مشخصی برای فروش نفت و کسب درآمد در بودجه در نظر گرفته نشده، زیرا نخستین سالی است که نفت خام به این شیوه در بورس عرضه می‌شود.

وی افزود: ‌براساس بودجه مصوب،‌ وزیر نفت شیوه‌نامه معاملات نفت خام در بورس انرژی را ابلاغ کرد و بر اساس قانون، چنانچه مشتری در بورس انرژی برای نفت خام وجود نداشته باشد،‌ باید برای رعایت حجم عرضه هر هفته اینکارانجام شود.  

به گفته تبیانیان،‌ شیوه قیمت‌گذاری نفت خام برای عرضه در رینگ بین‌المللی بورس انرژی به این شیوه  است که با توجه به قیمت نفت برنت،‌ مبنای قیمت‌گذاری را پایین‌ترین مدل آن یعنی مقصد مدیترانه در نظر می‌ گیرند، اما منظور این نیست که نفت خریداری شده باید حتما به مدیترانه منتقل شود.

وی اضافه کرد: این روش قیمت گذاری به عنوان پایه است و تاکید کرد:‌ بر اساس تقاضا تخفیف هایی نیز روی تابلومعاملات به خریداران داده می‌شود.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی توضیح داد:‌ بالاترین میزان تخفیف در ماه میلادی آگوست برای معامله نفت خام در بورس انرژی در نظر گرفته شد تا آنجا که نفت خام سبک بیش از پنج دلار پایین تر از قیمت برنت و نفت خام سنگین نیز 8.8 دلار پایین تر از قیمت این نفت شاخص قیمت‌گذاری شد.

وی افزود:‌ نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی،‌ موجب می شود تا هر ماه قیمت‌ها به روز شود و در عین حال دو شیوه تحویل نفت به مشتریان بورس انرژی مشخص شده که  یک روش تحویل در بندر خارک به عنوان اصلی‌ترین پایانه نفتی ایران است و روش دیگر انتقال کشتی به کشتی نفت خریداری شده در آب‌های خارک است که  می‌توان بر اساس خواسته مشتریان، ‌نفت خام را با در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل در هر نقطه دیگری تحویل داد.

بر اساس قانون بودجه سال 98،‌این هفته نیز نفت خام سنگین در بورس انرژی عرضه خواهد شد. این هشتمین عرضه نفت خام سنگین در رینگ بین‌الملل از زمان آغاز عرضه نفت در بورس انرژی است. بعد از آنکه  دهم اردیبهشت در نخستین عرضه نفت خام سنگین 70 هزار بشکه معامله شد، هنوز خریداری برای نفت خام سنگین بورسی پیدا نشده است.

براساس اطلاعیه عرضه 2 میلیون بشکه نفت‌ خام سنگین در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه 50 دلار و 54 سنت برای هر بشکه منتشر شد. عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در چارچوب تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفته است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 311
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران