پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 251098 تاریخ : 1395/09/19-14:13:03
,10031,
گیاهان نیز مانند حیوانات می‌توانند شرطی شوند

گیاهان نیز مانند حیوانات می‌توانند شرطی شوند

محققان دانشگاه استرالیای غربی نشان دادند که گیاهان هم می‌توانند با روش شرطی شدن، رفتارهای مختلف را یاد بگیرند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  «شرطی شدن کلاسیک» یا «شرطی شدن واکنشی» نوعی از یادگیری محسوب می‌شود که «ایوان پاولوف» برای نخستین بار آن را روی سگ‌ها انجام داد تا یکی از بزرگترین تحولات علمی در تاریخ را رقم بزند.

هم‌اکنون محققان دانشگاه استرالیای غربی (UWA) نشان دادند که گیاهان هم می‌توانند با همین روش آزمایش رفتارهای مختلف را یاد بگیرند.

دانشمندان برای انجام بررسی‌های خود دانه‌های گیاه را در یک مارپیچ که شبیه حرف انگلیسی Y طراحی شده بود، قرار دادند. در این فرآیند گیاهان شرطی شدند تا خود را به سمتی که از طریق یک پنکه باد می‌وزد برچرخانند. بیشتر گیاهان با این فرآیند سعی کردند که پس از رسیدن به منبع باد،‌ نور را پیدا کنند.

در آزمایش مذکور دانه نخود در پایین فضایی که به شرکت Y طراحی شده بود قرار گرفت و بین 5 تا 8 روز نخست، هر دانه به مدت هشت ساعت در روز در معرض نور قرار گرفت و 16 ساعت در تاریکی به سر برد. سپس دانه‌ها به دو دسته تقسیم شدند که یک گروه، از یک سمت در معرض نور و باد قرار داشت و گروه دیگر فقط از همان سمت با باد در تماس بود.

در طول آزمایشی که سه روز به طول انجامید، گیاهان شرطی شدند تا با رسیدن به باد، سعی کنند منبع نور را برای ادامه حیات خود پیدا کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 229
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران