پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 444509 تاریخ : 1397/10/09-10:17:13
,8,
گنج شفافیت در عمق بازار سرمایه

مدیرعامل رتبه بندی اعتباری پارس کیان مطرح کرد؛

گنج شفافیت در عمق بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری پارس کیان، راه اندازی اوراق آتی سبد سهام را اقدامی مبارک در بازار سرمایه دانست و گفت: این اوراق می تواند جایگزین قرارداد آتی شاخص باشد که در کل دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و ما به جهت رعایت مسایل فقهی امکان استفاده از آن را نداریم .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازسنا، محمدرضا عربی مزرعه شاهی، اظهار داشت: با توجه به مدل سازی بومی و تغییراتی که روی شاخص سهام چند شرکت انجام شد، اوراق آتی سبد سهام می تواند برای کسانی که تصمیم دارند از پیش بینی های آتی خود منافعی کسب کنند، بسیار مفید باشد .

وی افزود: مشکلی که ما اغلب در سهام و معاملات عادی داشتیم این بود که در بازار منفی، اغلب افراد دچار زیان می شدند و در بازار مثبت، اغلب کسب سود می کردند؛ اما اقدام اخیر باعث شده کسانی که روی آتی سبد سهام سرمایه گذاری می کنند، به تناسب درستی و دقت پیش بینی های خود سود یا زیان کنند و این تحول، روند یکطرفه بازار را به روند دوسویه سود و زیان تغییر خواهد داد. مخصوصا اگر حجم و تنوع این معاملات بیشتر شود، بازیگران بیشتری هم در بازار سرمایه و در این روند ایفای نقش می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه این گفت وگو با اشاره به وعده رئیس جمهور در خصوص عرضه سهام شرکتهای بزرگ در بورس گفت: نفس واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی و ورود آنها به بازار سرمایه در ذات خود مطلوب است و دو فایده می تواند داشته باشد: اول اینکه ضمن عمق بخشی به بازار، تنوع شرکت ها را بیشتر می کند. نکته دوم که دولت باید روی آن حساسیت بیشتری داشته باشد، شفافیت درونی این شرکت هاست که با ورود آنها به بازار سرمایه تقویت خواهد شد.

عربی مزرعه شاهی توضیح داد: اینکه شرکت ها تحت الزامات گزارشگری سازمان بورس یا  بازار سرمایه قرار گیرند، بسیار کمک کننده است و باعث خواهد شد ساختارها و عملکردها در جاهایی مانند صندوق های بازنشستگی یا نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت های زیرمجموعه آنها شفاف تر شود . 

وی ادامه داد: در مجموع ایده ای که مطرح شده،  بسیار مطلوب ارزیابی می شود و این شفافیت ها بر تصمیمات کلان تر دولت و مدیران اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود و از رانت ها و سوء استفاده های احتمالی جلوگیری می کند .

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی لازم است بنگاه ها با نگاه اقتصادی و با تفکر صحیح بخش واقعی خصوصی کار کنند ، تاکید کرد: باید مراقبت کرد که در فرآیند واگذاری ها، مجددا ساختارهای خصولتی وار شکل نگیرد وگرنه اصل کار زیر سوال خواهد بود؛ لذا اگر بنگاهی قرار است خصوصی شود، مدیریت آن هم باید واگذار شود ؛ نه اینکه مدیریت آن همچنان در دست دولت باشد و افراد را دولت تعیین کند .

مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری پارس کیان در خصوص استارت مجدد معاملات بازار سرمایه و ارزیابی در خصوص وضعیت بازار در روزهای پایانی سال هم گفت: البته انتظار هم می رفت که گزارش های 97 بهتر از 96 باشد چون دو اتفاق بزرگ افتاده است : یکی افزایش قیمت ارز است که برای شرکت های صادراتی بسیار کمک کننده بوده و توانسته است اثر مثبتی روی سودآوری آنها داشته باشد. از طرف دیگر در بازارهای داخلی با افزایش تورم ، قیمت فروش بسیاری از صنایعی که در بازار سرمایه حضور دارند رشد کرده است.

وی افزود: تورم اگر چه برای مصرف کننده و مردم عادی تاثیر منفی دارد، ولی از نظر "بازی بازار" نقش مستقیمی در سودآوری شرکت ها دارد و می تواند باعث شود سود بسیاری از شرکت ها در سال 97 جهش خوبی داشته باشد.

عربی مزرعه شاهی توضیح داد: یک نکته دیگر هم وجود دارد که تورم در بلند مدت کم کم تاثیر خود را بر هزینه تولید شرکت ها و  قیمت تمام شده نشان می دهد و ممکن است این روند جهشی ادامه دار نباشد یا از سرعت آن کاسته شود. بنابراین می توان آن را مدیریت کرد تا تاثیر منفی بر سودآوری سال 98 شرکت ها نداشته باشد .

مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری پارس کیان خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم این است که بخشی از این افزایش سودها در ماه های گذشته در قیمت سهام پیش خور شده بود و بخشی از افزایش هایی که در چند ماه گذشته در قیمت سهام و شاخص بازار داشتیم ، دیده شده بود و سرمایه گذاران پیش بینی این افزایش سودها را می کردند؛ به عبارت دیگر، این افزایش سودها خودش را در افزایش قیمت بازار و افزایش قیمت سهام نشان داده و بخشی از آن پیش خور شده است .

وی آینده بازار را در ماه های باقی مانده از سال متکی به  لایحه بودجه و نفت دانست و گفت: از آنجا که سهامداران معمولا با نگاه به آینده اقدام به خرید می کنند، نحوه بودجه بندی بر بازار سرمایه بسیار اثرگذار خواهد  بود؛ همچنین تعداد زیادی از شرکت ها و حجم بزرگی از بازار ما خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر قیمت نفت خواهد بود .

عربی مزرعه شاهی افزود: تا بازار درخصوص این دو فاکتور به اطمینان نرسد، در حالت نوسانی خیلی محدود  مثبت و منفی پیش خواهد رفت؛ مگر اینکه افت ها یا جهش های خیلی خاصی در قیمت نفت اتفاق افتد که ممکن است جهت بازار را عوض کند یا سرعت  مثبت  و منفی شدن بازار را تحت تاثیر قرار دهد .



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 468
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران