پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 264332 تاریخ : 1395/10/23-10:53:00
,17,10030,
گزارش بانک جهانی از رشد اقتصادی2017

گزارش بانک جهانی از رشد اقتصادی2017

پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال 2017، تداوم قاچاق میوه به کشور، تغییر تعرفه واردات 9 قلم کالای کشاورزی و کشف ذخایر جدید نفت از جمله اخبار مهم اقتصاد ایران در هفته گذشته بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  اهم اخبار مهم اقتصادی که طی یک هفته گذشته منتشر شد به شرح زیر است:

چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران در سال 2017

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2016 را 4.6 درصد برآورد کرده و بر این باور است که این رقم برای سال 2017 نیز 5.2 درصد خواهد بود.

بر اساس گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان 2017، ایران در سال 2017 پس از کشور جیبوتی بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد داشت؛ بر این اساس نرخ رشد اقتصادی ایران در سال های 2018 و 2019 به ترتیب 4.8 و 4.5 درصد خواهد بود.

بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی جهان را در سال 2016 به میزان 2.3 درصد برآورد کرد که در مقایسه با سال پیش از آن 0.4 درصد کاهش دارد؛   نرخ رشد اقتصادی جهان در سال های 2017 تا 2019 میلادی به ترتیب 2.7، 2.9 و 2.9 درصد پیش بینی شده است.

جزئیات رشد اقتصادی در نیمه نخست 95 اعلام شد

مرکز آمار ایران گزارش داد: (ارزش) محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 1376 در شش ماهه نخست سال جاری به رقم 331861 میلیارد ریال با نفت و 316334 میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت 311558 میلیارد ریال و بدون نفت 302682 میلیارد ریال بوده که نشان از رشد 6.5 درصدی محصول ناخالص داخلی در شش ماهه اول سال 1395 دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در بهار و تابستان سال جاری رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 5.9،   گروه صنعت 9.1 و گروه خدمات 5.0 درصد نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل، رشد داشته است. رشد گروه صنعت عمدتاً ناشی از افزایش صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده‌است.

قاچاق سازمان یافته انجام می گیرد

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه قاچاق سازمان یافته بیش از 15 سال است که در کشور رسوخ کرده، گفت: طی ده سالی که اوج درآمدهای نفتی کشور بود، قاچاق رشد عجیبی پیدا کرد. بحثی در خصوص تعریف قاچاق وجود دارد اما  متاسفانه با جای اینکه در موضوع مبارزه با قاچاق به اصل موضوع پرداخته شود، فرعیات مورد توجه قرار می گیرد.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه قاچاق براساس آمار رسمی کشور از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار کاهش یافته است که آمار گمرک آن را تایید می کند، افزود: ما تعریف درستی از کالای قاچاق نداریم. براساس قانون آن دسته از کالاهایی که دارای برگ سبز گمرکی نیستند قاچاق محسوب می شود اما برخی به بازار می روند و هرچه کالای خارجی می بینند تصور می کنند که قاچاق است.

رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه بسیاری از اجناس قاچاق  به صورت هدفمند و سازمان یافته وارد کشور می شود، گفت: حتی می بینیم که برخی از این کالاها فاسدشدنی هستند و باید در 2 تا 3 هفته از مبدا به مقصد رسیده و به دست مصرف کننده برسد مانند انواع میوه  که از شیلی وارد کشورمی شود.

فاضلی ادامه داد: آیا اینکه ما این قاچاق گسترده و هدفمند را رها کرده و به یک مغازه دار که 150 کیلو میوه قاچاق دارد، بچسبیم برخورد ریشه ای با قاچاق است؟ بنابراین باید در همه سطوح اینگونه نگاه داشته باشید.

ضوابط و تعرفه واردات 9 قلم کالای کشاورزی تغییر کرد

هیات وزیران در جلسه 12 دی امسال آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی  9 قلم کالای کشاورزی را اصلاح کرد.

سامانه جامع تجارت راه‌اندازی شد

سامانه جامع تجارت بر اساس بند الف ماده شش قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 1392،   به عنوان درگاهی یکپارچه ارتباط بازرگانان با دستگاه‌های ذیربط در امر تجارت کشور به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفته تا از این پس مورد استفاده قرار گیرد.

با راه‌اندازی این سامانه ثبت اطلاعات ثبت سفارش توسط بازرگانان در سامانه جامع تجارت صورت گرفته و پس از ارسال به سامانه ثبت تارش در صورت نیاز به عملیات کارشناسی مورد نیاز براساس روال سابق در اختیار کارشناسان ذیربط قرار گیرد.

سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که با راه‌اندازی این سامانه تغییری در فرآیند کارشناسی ثبت سفارش ایجاد نخواهد شد.

قرارداد با ایران‌ایر بر مبنای درک صحیح از برجام

فواد عطار، مدیرعامل منطقه خاورمیانه ایرباس در پاسخ به سوالاتی در خصوص قراداد شرکت هواپیمایی ایرباس و هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: هم اکنون مجوزهای افک صادر شده‌ و قراردادهای محکمی هم بین ایرباس با ایران‌ایر به امضا رسیده است؛ بر همین اساس این شرکت شروع به آماده‌سازی و به تبع آن، تحویل هواپیماها می‌کند.

وی البته جزئیات مالی قراردادها را جزو امور محرمانه مشتریان تلقی می‌کند و می‌گوید: نمی‌توان دراین زمینه آمار، رقم و اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار داد.

مدیرعامل منطقه خاورمیانه ایرباس درباره خدمات پیشتیبانی ایرباس به ایران در کنار خرید هواپیما می‌گوید: به موازات تعهدات اولیه که در ژانویه 2016 در پاریس امضا شد، یک قرارداد همکاری جامع هم میان ایرباس با وزارت راه و شهرسازی ایران به امضا رسید تا این شرکت در بخشی از برنامه‌های ایران برای مدرن‌سازی پروازهای مسافرتی خود از جمله توسعه خدمات ناوبری هوایی، فرودگاه‌ها و عملیات هواپیمایی، هماهنگی‌های رگولاتوری و آموزش فنی و دانشگاهی، نگهداری، تعمیر و همکاری‌های صنعتی همکاری داشته باشد.

به گفته فواد عطار، ایران‌ایر ناوگان هوایی خود را با محصولات ایرباس نوسازی می‌کند. بر اساس قرارداد قطعی، 100 فروند هواپیما از مدل تک‌راهروی خانواده A320 تا خانواده هواپیمای پهن‌پیکر A330 و A350 xwb در لیست این خرید قرار دارند. این قرارداد  پرچمدار خدمات هوایی ایران را به ناوگانی مدرن و بسیار کارآمد و با طول عمر بالا تجهیز می‌کند. در این میان کابین‌های ایرباس به نحوی طراحی شده‌اند که مسافران و خطوط هوایی از بالاترین سطح راحتی، خدمات و کارامدی برخوردار شوند. تمامی هواپیماهای ایرباس – از تک‌راهروها تا پهن پیکرها – منطبق با استانداردهای روز آسایش طراحی شده‌اند تا مسافران و خطوط هوایی از آن بهره‌مند شوند.  

مدیرعامل منطقه خاورمیانه ایرباس گفت: ایرباس هماهنگی نزدیکی با قانون‌گذاران اتحادیه اروپا و آمریکا دارد تا بر این اساس، درک صحیح و مطابق با برجام از قرارداد با ایران‌ایر داشته باشد؛ البته نمی‌توانم اطلاعاتی درباره جزئیات قرارداد در زمینه بازگشت تحریم‌ها ارائه کنم.

ترانزیت ایران 27 متولی دارد

علیرضا پاسبان فعال حوزه حمل ونقل بین الملل می گوید: در کشورهای دیگر از جمله ترکیه و بلغارستان، تمام تسهیلات لازم برای کامیون های ترانزیتی فراهم می‌شود و در هیچ کشوری کامیون حامل کالا بیش از دوساعت پشت مرز نمی‌ماند.

وی ادامه می دهد: در ایران فعالیت در حوزه ترانزیت با مشکلات بسیاری همراه است و گاهی برای عبور کالای ترانزیتی در مرز بندرعباس و بازرگان 3تا 4 روز زمان نیاز است و مواردی مانند بهداشت و استاندارد کالاهای عبوری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این فعال حوزه حمل و نقل معتقد است: ترانزیت کالا در ایران، 27 نهاد و ارگان متولی دارد که این موضوع مشکلات متعددی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده که زمان و هزینه های تزانزیت را افزایش داده و تعداد مشتریان را کاهش داده است.

پاسبان، بیان می‌کند: آمار ترانزیت کالا از ایران همواره پایین بوده است و در سال هایی که این آمار بالا بوده سهم حداکثری آن مربوط به ترانزیت سوخت بوده که حمل و نقل سوخت مقطعی است و نباید در آمار لحاظ شود.

توزیع میوه‌های قاچاق ادامه دارد

رئیس اتحادیه میوه و سبزی از ادامه توزیع میوه‌های ممنوعه خارجی در بازار خبر داد و گفت: قیمت پرتقال جنوب نسبت به هفته قبل 25 درصد افزایش یافته است.

سید حسین مهاجران  از ادامه عرضه میوه‌های قاچاق در بازار خبر داد و اظهارداشت: توزیع این میوه‌ها در  حاشیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار انجام می‌شود و مغازه‌داران با فروشندگان این میوه‌ها مستقیما ارتباط برقرار کرده و محصول مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

به گفته وی درحال حاضر شبرنگ آفریقایی، انبه کنیا، شاه بلوط ترکیه و گلابی آمریکایی میوه‌های ممنوعه‌ای هستند که در بازار عرضه می‌شوند.

با اصلاحیه‌ای از سوی هیأت‌وزیران ابلاغ شد؛

جزئیات بخشودگی جرائم بدهی حق‌بیمه و بیمه‌بیکاری

آئین‌نامه اجرایی بخشودگی تمام یا قسمتی از جریمه‌های مقرر در قانون تأمین‌اجتماعی به درخواست کارفرما که اواخر بهار امسال ابلاغ شده بود، از سوی هیأت‌وزیران با پیشنهاد وزارت کار اصلاح شد.

بر اساس این آیین‌نامه، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول، در صورتی که دوره موضوع دلایل ابرازی آنها مربوط به قبل از تصویب این آیین نامه باشد، چنانچه ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه در مورد پرداخت اصل بدهی قطعی شده با سازمان تأمین اجتماعی توافق نمایند، از بخشودگی جرایم موضوع این آیین نامه برخوردار خواهند شد. درخصوص آن دسته از کارگاه های مشمول که بعد از لازم‌الاجراشدن این آیین نامه به علت بروز یکی از موضوعات دلایل ابرازی مشمول شده اند، حداکثر مهلت ارایه مدارک مربوط به سازمان یادشده سه ماه از وقوع دلایل مزبور خواهد بود.

بزرگترین توافق نفتی ایران-کره‌

معاون وزیر نفت با اشاره به امضای اولین و بزرگترین قرارداد نفتی ایران-کره جنوبی در صنایع پالایش نفت در پسابرجام، گفت: به زودی 2 قرارداد دیگر نفتی با ژاپنی ها امضا می شود.

عباس کاظمی با اشاره به امضای یکی از بزرگترین قراردادهای صنعت پالایش نفت ایران با کره جنوبی، گفت:  قرارداد رسمی و نهایی طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان با شرکت دایلم کره جنوبی امضا شده است.

معاون وزیر نفت ارزش قرارداد امضا شده با این شرکت کره ای را حدود یک میلیارد و 900 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: کاهش تولید نفت کوره و افزایش ظرفیت تولید فرآورده های با ارزش نفتی همچون بنزین و گازوئیل از مهمترین اهداف اجرای طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تاکید کرد: قرار است بخش عمده ای از منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان از مسیر فاینانس و توسط شرکت کره ای تامین شود.

جزئیات کشف ذخایر جدید نفت در ایران اعلام شد

شرکت ملی نفت ایران با انتشار گزارشی از کشف ذخایر تجاری نفت نامتعارف (شیل نفت) در منطقه «قالی کوه» لرستان خبر داد.

بر این اساس، نتایج مطالعات اکتشافی نشان می‌دهد که در این منطقه، ذخایر تجاری و اقتصادی نفت نامتعارف با میانگین درجه‌ ای. پی. آی 40 کشف شده است.

«محمود حاجیان»، رئیس پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت امروز از به پایان رسیدن پروژه پژوهشی مطالعات اکتشافی شیل‌های نفتی در استان لرستان خبر داد و گفت: مطالعات از اثبات حجم قابل قبول شیل‌های نفتی باکیفیتی بسیار عالی خبر می‌دهد.

وی تصریح کرد: داده‌های پروژه پژوهشی شناسایی شیل‌های نفتی لرستان به وضوح حاکی از رخداد دو افق مهم شیل نفتی یکی در سازند سرگلو (ژوراسیک میانی) و دیگری در سازند گرو (کرتاسه زیرین) با ضخامت و حجم قابل قبول است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 212
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران