پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353653 تاریخ : 1397/05/14-21:11:53
,12,17,11,
گرانی مصالح ساختمانی عامل رکود در صنعت ساخت و ساز

گزارش

گرانی مصالح ساختمانی عامل رکود در صنعت ساخت و ساز

براساس آمارهای ارائه شده رکود در صنعت ساخت و ساز از سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دار است.

به گزارش بانک و صنعت ، طی نوسانات ارزی به وجود آمده در کشور بسیاری از محصولات از قیمت واقعی خود پا فراتر گذاشته بگونه‌ای که تولیدات داخلی هم از این امر مستثنی نیستند و با توجه به اینکه داخل کشور تولید و ساخت میشوند اما تحت تاثیر جو به وجود آمده گرانی بسیاری به همراه دارند، مصالح ساختمانی یکی از تولیدات داخلی است که تحت تاثیر نوسانات ارزی گرانی بسیاری به همراه داشته است. بازار مصالح نیز مانند دیگر محصولات به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم از نوسانات ارز تأثیر می‌پذیرد، قیمت مصالح از طریق اثر گذاری مستقیم ارز 50 تا 100 درصد و از طریق غیر مستقیم 5 تا 20 درصد گران تر خواهد شد.

طبق گفته کارشناسان گرانی این محصول را نیز می توان به وارداتی بودن مواد اولیه و ماشین آلات پردازنده موجب دخالت ارز در چرخه تولید این محصولات می شود اشاره کرد. با توجه به نیاز جغرافیایی و استانداردهای کشوری در حال حاضر کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک به تولید کاملا بومی این محصول می‌پردازند و در مقابل میزان واردات مواد اولیه برای سایر کارخانه‌های تولیدی خدشه به تولید ملی وارد می‌کند.

همچنین افزایش قیمت مصالح ساختمانی رکود شدیدی را در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرده است طبق آمارها تولید سال 93، 800 هزار دستگاه آپارتمان، سال 94، 400 هزار دستگاه و  سال 95، 300 هزار دستگاه گزارش می دهد.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی و رکود ساخت و ساز از ابتدای سال 96 آغاز شد. هر پاکت سیمان درجه یک، در سال 95، 6200 تومان به فروش می رفت، از این رو در سال گذشته هر پاکت سیمان درجه یک در بازار 8250 تومان و سیمان درجه 2 با 200 تا 300 تومان اختلاف قیمت به فروش می‌رفت.

یکی از راهکارهای جدی برای این معضل صادرات محصولات باکیفیت و ارز آوری و همچنین رونق ساخت و ساز است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 288
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران