پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 452770 تاریخ : 1398/01/22-13:01:31
,17,
کمک 50 میلیاردی سیل زدگان/بخش خصوصی برای کمک به سیل زدگان وارد عمل شد

کمک 50 میلیاردی سیل زدگان/بخش خصوصی برای کمک به سیل زدگان وارد عمل شد

رئیس اتاق بازرگانی تهران: فعالان بخش خصوصی در گام عملی برای کمک به سیل زدگان، امروز مبلغ نقدی 50 میلیارد تومان و انواع کمک‌های غیر نقدی را به این امر اختصاص دادند

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران، هدفمند کردن کمک‌های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به آسیب‌دیدگان سیل اخیر در کشور را یکی از دلایل تشکیل ستاد بحران در اتاق تهران بیان کرد و گفت: علاوه بر مسولیت بزرگی که اتاق بازرگانی تهران در حوزه‌های اقتصادی برعهده دارد، این اتاق تلاش کرده است تا در بعد مسولیت اجتماعی نیز نقش‌ خود را ایفاد کند، از این رو به دنبال اتفاق ناگوار سیلاب اخیر که در مناطق وسیعی از کشور رخ داده است، اتاق تهران پیش قدم شده و قصد دارد با مرکزیت این اتاق، کمک‌های خیرخواهانه فعالان اقتصادی و بنگاه‌های بخش خصوصی را با هماهنگی نهادهای امدادگر کشور به دست هم‌وطنان آسیب دیده از سیل برساند.

خوانساری با بیان اینکه اتاق تهران پیش از این، کمک یک میلیارد تومانی برای جبران بخشی از خسارات هموطنان گرفتار در سیلاب را تخصیص داده است، افزود: بیمارستان بازرگانان تهران نیز آماده پذیرش و درمان آسیب‌دیدگان مناطق سیل زده است.
وی افزود: اتاق تهران با همراهی تشکل‌ها و فعالان اقتصادی پس از فروکش سیلاب در مناطق آسیب‌دیده، در کنار هم‌وطنان این مناطق برای بازسازی امور زیربنایی و بازسازی‌ها خواهد بود.
گزارش هلال احمر از مناطق سیل زده
رییس سازمان داوطلبان هلال احمر کشور نیز در این نشست، گزارشی از آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده کشور ارائه کرد.
محمد نصیری با بیان اینکه به دنبال وقوع سیل در استان گلستان، 11 هزار نفر در مناطق آسیب‌دیده در اردوگاه‌های هلال احمر اسکان داده شدند، گفت: در حال حاضر نزدیک به 3 هزار نفر همچنان در این اردوگاه‌ها مستقر هستند. 
وی عنوان کرد؛ در حال حاضر در استان های گلستان و مازندران سیلاب تخلیه شده و مرحله بازسازی در این مناطق آغاز شده است.
نصیری با اشاره به وقوع سیل در استان لرستان، افزود: اگرچه نسبت به وقع سیل در این استان پیش بینی‌ها صورت گرفته بود و تامین مواد ضروری و اولیه از سوی هلال احمر برای این منطقه در دستورکار قرار گرفته بود، اما شدت سیلاب در شهرهای معمولان و پل‌دختر همه را غافلگیر کرد.
نصیری افزود: شدت سیلاب در پل‌دختر به حدی بود که به مدت 72 ساعت آب، برق، گاز، خطوط تلفن همراه و راه‌های ارتباط زمینی در این شهر به طور کامل قطع و تنها راه دسترسی به این منطقه از مسیر هوایی و از طریق هلیکوپترهای هلال احمر، ارتش و سپاه امکان پذیر بود.
رییس سازمان داوطلبان هلال احمر کشور با اشاره به اینکه به دلیل قطع راه های ارتباطی به پل‌دختر، امکان استقرار اردوگاه هلال احمر در این شهر میسر نبود، افزود: در حال حاضر بیش از 2500 واحد مسکونی در این شهر به دلیل وقوع سیلاب غیرقابل سکونت است. 
وی افزود؛ در حال حاضر 5 هزار خانوار پل‌دختری دفترچه اقلام 72 ساعته را دریافت کرده اند.
نصیری با اشاره به اینکه بخش عمده ای از شهر پل‌دختر تا ارتفاع 2 و 3 متر به زیر گل رفته است، افزود: به رغم هشدارهایی که داده شده بود، بیشتر مردم این شهر حاضر به ترک منازل خود نبودند و هلال احمر به ناچار با پرواز هلیکوپترهای خود اقدام به خروج مردم از این شهر که عمدتا به روی بام خانه های خود پناه برده بودند، کرد.
نصیری در ادامه با بیان اینکه وضع خوزستان به مراتب بدتر از سایر مناطق سیل زده است، افزود: در حال حاضر 47 اردوگاه هلال احمر با ظرفیت پذیرش 100 هزار نفر در مناطق سیل زده این استان استقرار یافته است.
به گفته وی، استان معین مناطق سیل زده در سوسنگرد و بستان، استان تهران تعیین شده است، گفت: تاکنون نزدیک به 80 میلیارد تومان کمک های مردمی به حساب جمعیت هلال احمر واریز شده که این پول به صورت مستقیم برای سیل‌زدگان تخصیص خواهد یافت.

60 درصد خسارت ها به حوزه کشاورزی وارد آمده است

 سید محمد موسوی، رییس دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی در مورد میزان خسارت های ناشی از سیل در حوزه کشاورزی ارائه کرد.
وی گفت:«بر اساس اطلاعاتی که از سازمان هواشناسی و ایستگاه های باران سنجی دریافت شده است، دوره بازگشت این بارندگی ها 100ساله است. به طوری که در برخی مناطق طی 24 ساعت میزان بارندگی ها به 400 میلیمتر رسید.»
موسوی با بیان اینکه، میزان خسارت ها در حوزه کشاورزی، حدود 15هزار میلیاردتومان در 26 استان برآورد شده است، ادامه داد:«75 درصد این خسارت ها به چهار استان خوزستان، گلستان، لرستان و مازندران اختصاص دارد و50 درصد این خسارات در خوزستان رخ داده است.»
موسوی سپس به اقدامات نهاد وزارت جهاد کشاورزی در مواجهه با این آسیب ها اشاره کرد و گفت:«به محض بروز این خسارت ها، همه امکانات برای امداد رسانی به این مناطق بسیج شد؛ طوری که هزار دستگاه خودرو سبک و سنگین به این مناطق انتقال یافت و40 هزار تن نهاده دامی تامین شد و در این مدت 600 هزار رای دام جا به جا شده است.» 
وی در ادامه جزییات بیشتری از خسارت ها ارائه کرد و گفت:«30 درصد اراضی کشاورزی در این مناطق به طور100درصدی تخریب شده است. همچنین، 159 هکتار گلخانه، 1400 دامداری روستایی، 52 هزار کلونی زنبورداری، 1300 واحد آبزی پروری خسارت دیده و 27 هزار راس دام تلف شده ضمن اینکه به 10 هزار کیلومتر شبکه فرعی آبیاری و 2 هزار ایستگاه پمپاژ رودخانه به اراضی کشاورزی آسیب وارد شده است.»
موسوی ادامه داد:« این وزارتخانه قصد دارد 3هزار میلیاردتومان کمک بلاعوض و 6 هزار میلیاردتومان تسهیلات ارزان قیمت با سود حداکثر 4 درصد به خسارت دیدگان اعطا کند. همچنین به 5 هزار میلیاردتومان اعتبار برای احیای زیرساخت ها نیاز داریم.» 
وی در بخش دیگری از سخنانش به نیاز استان ها اشاره کرد و گفت:« 100 هزار تن علوفه ، داروهای دامی، سموم و آفت کش ها، بذور دانه های روغنی، سبزی و صیفی و ماشین آلات سنگین لایروبی و تسطیح از جمله نیازهای غیر مالی استان هاست.»
موسوی با بیان اینکه «60 درصد کل خسارت ها به بخش کشاورزی وارد آمده است» ادامه داد:« معیشت یک میلیون نفر به طور مستقیم تحت تاثیر این خسارت ها قرار دارد.»

میرمحمدصادقی، نائب رییس اتاق تهران، ضمن قدردانی از کسانی که دعوت اتاق تهران را پذیرفته اند گفت:«توفیق این را نداشتم که شخصا در مناطق سیل زده حضور پیدا کنم، اما اخبار را از رسانه ها دنبال کردم و این اخبار حاکی از آن است که فاجعه ی عظیمی رخ داده است . 

وی تاکید کرد: «در سال های دور که نهاد دولت، این گونه عهده دار امور کشور نشده بود، به هنگام رخدادهای مشابه، این مردم و بخش خصوصی بوده اند که در حل مشکلات نقش پر رنگی ایفا می کردند.برای مثال وقف آب انبارهایی در فواصل شهر ها برای استفاده ی مسافران بین شهری در هنگام فقدان لوله کشی توسط افراد شاخص از نمونه ای از این کمک ها بوده است »
میرمحمدصادقی ضمن تاکید بر تاسف بار بودن واقعه ی رخ داده گفت: اگر این مسئله برای خودمان رخ می داد حاضر بودیم تمام زندگی خود را بدهیم تا این اتفاق نیفتد و جبران بشود.
وی از بخش خصوصی تقاضا کرد که وارد عمل شده و به نیازمندان این حادثه کمک کنند.»
میرمحمدصادقی با اشاره به گزارشات اخیر مبنی بر اینکه 40 هزار خانه ویران شده و نیازمند تخریب و بازسازی مجدد است افزود: «میزان خسارت وارده بسیار زیاد است و بخش خصوصی قادر نیست تا چند هزارمیلیارد تومان برای رفع این خسارت ها پرداخت کند. اما طی صحبت هایی که در هیات رییسه صورت گرفت، تصمیم بر این شد که اگربتوانیم تا 50 میلیارد تومان وجه نقد و 500 باب خانه برای آسیب دیدگان احداث کنیم که شاید کمکی در این زمینه کرده باشیم.»
نائب رییس اتاق تهران در ادامه گفت:«اکنون نیاز داریم که بخش خصوصی با محوریت اتاق تهران، ساخت تعداد 500 باب خانه که هر کدام دست کم نیازمند 100 میلیون تومان هزینه و تامین وجه نقدی که حدود 50 میلیارد تومان است را تقبل کند. به همین جهت، استدعا دارم، هر فردی که می تواند همکاری کند.» 
کمک به معدن کاران
در ادامه این جلسه ، محمدرضا بهرامن، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس خانه معدن با بیان اینکه خانه معدن، حسابی ویژه برای جمع آوری کمک های اعضا خانه معدن پیش بینی کرده است گفت:«در بانک اقتصاد اسلامی ، حسابی برای جمع آوری کمک های نقدی افتتاح شده است که مبالغ جمع آوری شده در این حساب در اختیار اتاق تهران قرار خواهد گرفت.»
وی افزود: خانه معدن در نظر دارد ، معادل20 میلیاردتومان را به عنوان کمک نقدی و به منظور مشارکت در حرکت جمعی بخش خصوصی اختصاص دهد که در فاز نخست، 2 میلیاردتومان آن را می پردازد. 
همچنین هاله حامدی فر، عضو جدید هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با اشاره به اینکه مجموعه تحت مدیریت او از 26 اسفندماه و از طریق شبکه مویرگی دارو نسبت به تامین نیازهای دارویی سیل زدگان اقدام کرده است، گفت:«تاکنون 500 میلیون تومان برای خرید دارو و ارسال آن به خوزستان اختصاص یافته که این رقم قرار است به یک میلیاردتومان برسد.»



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 237
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران