پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 422283 تاریخ : 1397/09/06-16:48:18
,6,
کمبود لوازم یدکی؛ عامل تشدید رکود بازار خودروهای خارجی

چاپ خودروهایی که سلیقه‎ای قیمت‎گذاری می‎شوند و مشتری ندارند!

کمبود لوازم یدکی؛ عامل تشدید رکود بازار خودروهای خارجی

نبود قطعات و لوازم یدکی خودرو از نگرانی‌هایی به‌شمار می‌رود که از قدرت تصمیم‌گیری خریداران برای روی‎آوردن به خودروهای خارجی می‌کاهد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، خریدوفروش خودروهای خارجی مانند دیگر خودروهای موجود بازار برای مصرف‌کنندگان با ریسک‎هایی همراه است، این ریسک‌ها به نوعی قابل‌پیش‌بینی بوده و اگر سیاست‌های درستی ازسوی وزارت صمت در قبال آن‎ها اتخاذ شود، قابل‌پیشگیری نیز هستند. نبود قطعات و لوازم یدکی خودرو از نگرانی‌هایی به‌شمار می‌رود که از قدرت تصمیم‌گیری خریداران برای روی‎آوردن به خودروهای خارجی می‌کاهد. به غیر از افزایش نامتناسب نرخ خودرو در بازار، این مساله سرآمد دلایل بلاتکلیفی خریداران قلمداد می‌شود.

یک کارشناس بازار درخصوص بلاتکلیفی و نگرانی‌های مصرف‌کنندگان در خرید خودروهای خارجی می‌گوید: «بازار خودروهای خارجی به‎رغم گستردگی‌ها و تنوع کالایی در جهان، در ایران بسیار محدود است. مشتریان خودروهای خارجی می‌توانند از محصولات محدود برندها و شرکت‌های نمایندگی رسمی اقدام به خرید کنند و این محدودیت، تمایل آن‎ها را به تولیدات خودروسازان آسیای شرقی بیش‎تر کرده است؛ تولیدات کشورهایی که خودروسازی در آن‌ها سال‎ها پس از راه‎اندازی دو غول خودروسازی ایران شروع شده است، اما حال‎حاضر در قاره آسیا پیش‌رو هستند.» حسن قاضیان این عقب‎ماندگی را نشانه ضعف در بازاریابی و نیز ذائقه‎شناسی بازارهای مختلف می‎داند و می‎افزاید: «در گذشته نه‎چندان دور گرایش مصرف‌کنندگان ایرانی به تولیدات اروپایی بیش‌از تولیدات آسیایی بود اما روند صعودی نرخ ارز و کوچک‌شدن طبقه متوسط موجب تغییر این گرایش شد.»

  تاثیر افزایش قیمت خودرو بر رفتار مشتریان در بازار

همان‎طور که بسیاری از کالاها تحت شرایط تحریم افزایش قیمت داشته‌اند، خودروهای خارجی نیز باتوجه‌به وابستگی به ارز و مشکل ممنوعیت واردات دچار افزایش قیمت شدند. قاضیان در این باره می‎گوید: «افزایش قیمت‌ خودروهای خارجی ناشی‌از افزایش تعرفه‌ها، قانون ممنوعیت واردات خودرو و بلاتکلیف ماندن خودروها در گمرکات کشور است. 

البته افزایش قیمت خودروهای خارجی بر قیمت خودروهای تولید داخل نیز تاثیرگذار خواهد بود، اما باید در نظر داشت که قیمت‌‎گذاری نادرست محصولات تولید داخل - چه کمتر از ارزش واقعی و چه بالاتر از آن - به نابودی صنعت خودرو منجر خواهد شد.» وی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت خودرو بر رفتار مشتریان در بازار، اظهار می‎دارد: «هرخودرو با توجه به میزان ارزبری و نوسانات ارز ممکن است افزایش قیمت پیدا کند و نمی‌توان گفت به‎طور کلی خودروهای خارجی چند درصد تا پایان سال گران خواهند شد. اما باتوجه‌به بسته‎بودن سایت ثبت‌سفارش انتظار می‌رود روند صعودی قیمت‌ خودروهای خارجی ادامه داشته باشد که این مساله حجم بازار خودروهای خارجی را باتوجه‌به توان مصرف‎کنندگان کوچک‎تر 

خواهد کرد.»

  ضرورت به‎کارگیری اقدامات بازدارنده از سوی دولت

به گفته این کارشناس بازار خودرو، یکی از مشکلات بازار خودرو کاهش عرضه به دلیل عدم توانایی در ترخیص خودروهای مانده در گمرک و نبود برنامه جامع برای واردات بوده است. اگر این مشکلات مرتفع شود قیمت‌ها واقعی می‎شود و نمایندگی‌های رسمی هم می‌توانند به تعهدات خود پایبند باشند. در آن صورت وضعیت تامین قطعات یدکی هم بهتر خواهد شد، چون دورزدن تحریم‎ها برای واردات لوازم یدکی با توجه چرخه عرضه و تقاضا در بازار، صرفه اقتصادی 

خواهد داشت.

وی با اشاره به رکود حاکم در بازار خودرو می‎گوید: «بلاتکلیفی واردکنندگان و مشتریان، علت اصلی رکود در بازار خرید و فروش خودرو است. همچنین نبود یا کمبود قطعات بخشی از نگرانی مصرف‌کنندگان خودروهای خارجی است. انتظار فعالان این بخش از شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی با وجود تجربه تحریم در سال‌های گذشته، مدیریت منابع و بومی‎سازی تکنولوژی‌های خارجی بوده که درحال‎حاضر برای صحبت کردن در این‌خصوص کمی دیر 

شده است.» 

قاضیان تصریح می‌کند: «باتوجه‌به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت خودرو به‌طور طبیعی تقاضا برای خودروهای خارجی کاهش خواهد یافت اما هنوز هم عرضه مناسب و به‎موقع وارداتی‌ها می‌تواند شتاب افزایشی قیمت خودرو را کاهش دهد.» 

به گفته وی، در گذشته افزایش قیمت خودروهای خارجی طی یک سال نهایتا یک تا 10میلیون‌تومان به نسبت نوع و مدل خودرو بود و بازار کنترل می‌شد، اما حالا هرکه خودرو دارد قیمت دلخواه خودش را برای آن تعیین می‌کند. 

در واقع، ممنوعیت واردات خودرو، هم در عرضه و هم در فروش خودروهای خارجی نوعی انحصار ایجاد کرده است.» در چنین شرایطی انتظار می‎رود دولت با بررسی میزان خسارت ناشی‌از ممنوعیت واردات خودرو همچون التهابات ایجادشده در بازار خودرو و همچنین اثرات منفی آن بر دیگر بازارها، موج بیکاری در مشاغل وابسته به بخش واردات خودرو، توقف روند اسقاط خودروهای فرسوده و... اقدامات بازدارنده‌ای را به‎کار گیرد.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 347
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران