پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 433704 تاریخ : 1397/09/26-22:52:20
,5,
کشف میدان های جدید نفت و گاز در کشور

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت:

کشف میدان های جدید نفت و گاز در کشور

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اعلام کرد: همکاری با شرکت های بین المللی برای مطالعات اکتشاف میدان های نفتی ادامه دارد و در سال های 1396 و 1397 میادین جدیدی کشف شده است که وزیر نفت جزییات آنها را اعلام می کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سیدصالح هندی عصر دوشنبه در نشست خبری افزود: در سه بخش اکتشاف میدان های جدید، مخازن جدید و افزایش حجم میادین کشف شده در حال فعالیتیم و در هر سه بخش دستاوردهای خوبی داشته ایم.

وی ادامه داد: در کشور حدود 40 مخزن نفتی کشف شده و توسعه یافته داریم که نشان می دهد بخش اکتشاف از تولید و توسعه جلوتر است.
«بر اساس برنامه های پنج ساله توسعه، در بخش اکتشاف میادین و مخازن نفت و گاز دستاوردهای خوبی داشتیم؛ به طوری که اکنون از نظر ذخایر نفت و گاز در رتبه نخست جهان قرار داریم».

جست و جوی منابع نفتی در 60 درصد پهنه کشور
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، درباره همه مناطق کشور که احتمال وجود منابع هیدروکربنی در آنها وجود دارد مطالعه جامعی انجام می شود.
به گفته وی، در برخی مناطق کشور مانند همدان که لایه گرانیتی الوند در آنجا وجود دارد احتمال وجود ذخایر نفت و گاز بسیار کم است و در آنها اکتشافی صورت نمی گیرد.
وی اضافه کرد: مطالعات اولیه اکتشاف میدان‌های نفت و گاز در بیش از 60 درصد کشور ادامه دارد؛ البته حفاری چاه های اکتشافی فقط در منطقه خلیج فارس، جنوب غرب و شمال شرق کشور انجام می شود.
هندی درباره شناسایی منابع جدید گازی در دریای عمان گفت: هیدرات های گازی در دریای عمان شناسایی شده است و ذخایر گازی زیر آنها وجود دارد.
وی افزود: این منابع کشف شده در عمق 800 متری دریا قرار دارد که حفاری چاه در آنها بسیار گرانقیمت است؛ به طوری که هر چاه حدود 300 میلیون دلار و 300 میلیارد تومان هزینه دارد.
«تصمیم گرفته شده است مرحله دوم مطالعات هیدرات های گازی دریای عمان بدون حفر چاه انجام شود و قرارداد آن امروز با پژوهشگاه صنعت نفت به امضا رسید».

اکتشاف بلوک های جدید با مشارکت شرکت های داخلی
هندی اضافه کرد: ضریب موفقیت کشف در طرح های اکتشافی کشور بیش از 60 درصد است.
«پس از وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، مشکلی برای ما رخ نداده و برنامه های اکتشاف تغییری نکرده است».
وی تاکید کرد «تحریم ها توسعه توانایی های داخلی را شتاب می دهد» و گفت: چند سال پیش برای خرید برخی تجهیزات حفاری به شرکت های خارجی و حتی چینی التماس می شد اما امروز در آنها به خودکفایی رسیده ایم.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت یادآوری کرد: مناقصه اکتشاف بلوک های جدید هیدروکربنی به علت تحریم ها لغو شد و به جای آن قرار شد شرکت های داخلی آن را اجرا کنند.
وی ادامه داد: قرار است شرکت های داخلی، کنسرسیومی را برای اکتشاف بلوک های نفتی تشکیل دهند.
به گفته وی، تا یک سال آینده اکتشاف چند بلوک جدید توسط شرکت های داخلی آغاز می شود.

همکاری اکتشافی با شرکت های بین المللی
این مسوول درباره مشارکت با شرکت های بین المللی در بخش اکتشاف گفت: برخی شرکت های خارجی که بلوک اکتشافی را در اختیار داشتند فعالیت خود را متوقف کردند اما برخی طرف های بین المللی در بخش مطالعات اکتشاف میدان های نفتی به کار خود ادامه می دهند که البته نام آنها اعلام نمی شود.
هندی به همکاری با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و مراکز پژوهشی اشاره کرد و گفت: در اسفند سال 1396 چهار قرارداد پژوهشی با دانشگاه های کشور در بخش اکتشاف به امضا رسید.

نمونه ضرر کشور به سبب فاصله زمانی زیاد بین اکتشاف تا تولید 
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت تصریح کرد: باید در بخش میادین مشترک، فاصله زمانی بین اکتشاف تا تولید کم باشد؛ در غیر این صورت کشورهای همسایه سوء استفاده کرده و به توسعه و تولید نفت و گاز از میادین مشترک دست می زنند.
وی به اکتشاف میدان نفتی آذر اشاره کرد و ادامه داد: ایران حدود 6 سال برای اکتشاف، حفاری و توسعه آن زحمت کشید اما پس از شناسایی این میدان توسط ایران، عراقی ها بی درنگ برای تولید نفت از این میدان مشترک اقدام کردند.

شناسایی و ضبط اموال اختلاسگر
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت درباره سوء استفاده مالی صورت گرفته در این شرکت گفت: پس از شناسایی این موضوع از طریق مراجع قضایی اقدام به شناسایی و توقیف اموال فرد متخلف شد.
وی افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد مبالغ قابل توجهی از اموال وی ضبط شده است.
هندی اضافه کرد: همچنین از طریق مراجع ذیربط اقدامات لازم برای دستگیری وی در خارج از کشور ادامه دارد.

اختلاس حدود یک هزار میلیارد ریالی در شرکت اکتشاف نفت، پارسال در پی نوسازی و تغییر در ساختارها و فرایندهای مالی و اداری کشف شد.
متخلف اصلی که خزانه دار شرکت بود، متواری شده اما بخش زیادی از اموال وی شناسایی و توقیف شده است.
مدیر شرکت اکتشاف نفت شانزدهم اسفندماه پارسال اعلام کرد: بخش قابل توجهی از اموال فردی که عامل تخلف مالی حدود یک هزار میلیارد ریالی بوده و اکنون متواری است، شناسایی شد و باید منتظر ماند قوه قضاییه به وظیفه خود عمل کند. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 279
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران