پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 520311 تاریخ : 1399/07/07-12:30:07
,6,
کشف 1.6 هزار میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق خودرو در 5 ماهه امسال

مقام مسوول خبر داد:

کشف 1.6 هزار میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق خودرو در 5 ماهه امسال

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از کشف یک هزار و 639 میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق خودرو از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه خبر داد.

به گزارش بانک و صنعت، امیرمحمد پرهام نفر امروز (دوشنبه) در نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در محل هتل ارم با اعلام این مطلب، افزود: کشفیات قاچاق در حوزه لوازم یدکی خودرو در سال 97 به میزان یک هزار و 635 میلیارد ریال و سال گذشته چهار هزار و 311 میلیارد ریال بوده است که رشد 63 درصدی نشان می دهد.

وی بیان داشت: بررسی ها حاکی است در سال گذشته در حوزه لوازم یدکی خودرو، کسری 2.4 میلیارد دلاری وجود داشته که ناشی از شکاف عرضه و تقاضا است.

پرهام فر تاکید کرد: تنها اتفاقات مثبت در حوزه تولید می تواند کاهش کالای قاچاق در این حوزه را به دنبال داشته باشد که از سال 97 به بعد به دلیل محدودیت های ارزی و ممنوعیت های وارداتی رشد چشمگیری داشته است.

وی گفت: برآوردهای سال 97 نشان می دهد نیاز بازار لوازم یدکی خودرو حدود 8.1 میلیارد دلار است که بیش از 6.5 میلیارد دلار آن برای تامین لوازم یدکی و بقیه برای بحث تولید بوده است.

این مقام مسوول، با اشاره به سفر روز شنبه معاون اول رئیس جمهوری به استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: در این سفر مقرر شد رسوبات گمرکی و قطعات خودروی باقی مانده در گمرک که منتظر تخصیص ارز بودند، با ارز متقاضی ترخیص شود که شامل همه مواد اولیه تولید و قطعات مورد نیاز در خطوط تولید خودروسازان می شود.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکنون 17 ردیف تعرفه در حوزه لوازم یدکی خودرو تعریف شده که 19 هزار و 500 شناسه کالا را شامل می شود.

پیشتر، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور به ایرنا گفته بود: بررسی های مشترک این انجمن با همکاری سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاکی از قاچاق نزدیک به دو میلیارد دلاری قطعات خودرو به کشور در سال 98 است.

آرش محبی نژاد افزود: این آمار در مقایسه با متوسط سال های گذشته که حدود 1.3 میلیارد دلار بود، رشد چشمگیری را نشان می دهد.

وی تاکیدکرد: صرفه اقتصادی، سهولت قاچاق و قرار نگرفتن ارز کافی در اختیار واردکنندگان رسمی، از جمله دلایل رشد قاچاق در حوزه قطعات خودرو است.

محبی نژاد، خواسته این انجمن و فعالان و تولیدکنندگان قطعه سازی را اجازه واردات یک میلیارد دلاری بدون ذکر منشا برای کاهش مشکلات و تحقق «جهش تولید» عنوان کرد و ادامه داد: این رقم، نیمی از آمار قاچاق در این حوزه را تشکیل می دهد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 400
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران