پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 510900 تاریخ : 1399/01/26-16:24:01
,11,
کرونا 600 میلیارد تومان به شرکت های ریلی خسارت وارد کرد

دبیر انجمن شرکت‌های ریلی

کرونا 600 میلیارد تومان به شرکت های ریلی خسارت وارد کرد

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی از زیان 600 میلیارد تومانی شرکت های حمل و نقل ریلی ناشی از توقف فعالیت‌ها بدلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد وگفت: از اقدامات حمایتی دولت هنوز خبری نیست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مهرداد تقی زاده درباره مشکلاتی که شیوع کرونا برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی ایجاد کرد، گفت: پس از آنکه وزیر راه و شهرسازی در ابتدای اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد مسافران می‌توانند بلیت سفرهای ریلی خود را بدون کسر هزینه کنسلی، مسترد کنند، میزان سفرهای ریلی در بازه تعطیلات نوروزی امسال نسبت به سال گذشته (25 اسفند 98 تا 15 فروردین 99) کاهش 95 درصدی داشت.

وی افزود: میزان عدم تحقق درآمد شرکت‌های ریلی در تعطیلات نوروزی امسال نسبت به سال گذشته حدود 600 میلیارد تومان افت داشت که از این میزان، بیش از 505 میلیارد تومان به شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری و 91 میلیارد و 600 میلیون تومان نیز به شرکت‌های حمل و نقل ریلی بار اختصاص دارد.

دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه زیان وارده به شرکت‌های ریلی، درست در زمان پیک سفرهای نوروزی انجام شده و لذا در طول سال، این میزان زیان، قابل جبران نیست.

به گفته تقی زاده، عمده زیان وارده به شرکت‌های ریلی از محل لغو سفرها و کاهش شدید درآمدها در دوره پیک سفرهای ریلی، هزینه‌های استرداد بلیت‌های فروخته شده برای سفرهای نوروزی، هزینه بالای ضد عفونی سالن‌های قطارها، هزینه پرداخت دستمزد به کارکنان با حدود 10 هزار نفر اشتغال در این صنعت و سایر هزینه‌های جانبی از جمله خرید و دپوی کالاهای مصرفی در قطارهای مسافری را شامل می‌شود.

وی در خصوص خسارات وارده به شرکت‌های ریلی حمل بار نیز گفت: بیش از دو سوم باری که از سوی قطارهای باری حمل می‌شود، کالاهای معدنی و صنعتی بزرگ است که با توجه به تعطیلی معادن و کارخانجات فولادی و ذوب فلزات به دلیل شیوع کرونا، فعالیت قطارهای باری نیز متوقف شده است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی تصریح کرد: از سوی دیگر، به دلیل آنکه بسیاری از کشتی‌های باری دنیا نیز فعالیت خود را متوقف کرده اند، ورود کشتی به بنادر جنوبی نیز کاهش یافته و فعالیت قطارهای باری کانتینری نیز با کاهش شدید روبه رو شده است.

تقی زاده اظهار داشت: بر همین اساس از محمد نهاوندیان معاون رئیس جمهور و رئیس کارگروه مدیریت پیامدهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا درخواست کرده ایم تا برای جلوگیری از بیکاری بخش عمده‌ای از کارکنان شرکت‌های ریلی، رقم 200 میلیارد تومان کمک بلاعوض به شرکت‌های ریلی به تناسب میزان زیان وارده به آنها، ارائه شود.

وی ادامه داد: همچنین درخواست اختصاص 300 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با سود 4 درصد به شرکت‌های ریلی زیان دیده از شیوع کرونا را به دولت ارائه کرده ایم. ضمن اینکه شرکت‌های ریلی مسافری نیز خواهان اعمال دو سال مالیات ارزش افزوده با تعرفه صفر درصد هستند.

تقی زاده با اشاره به قانون خدمات ایثارگران مبنی بر محاسبه بلیت خانواده‌های شهدا و ایثارگران با تعرفه نیم بها، گفت: بنیاد شهید و ایثارگران هنوز بخش مهمی از مطالبات شرکت‌های ریلی مسافری را که موظف به تأمین 50 درصد قیمت بلیت خانواده‌های ایثارگران است را تسویه نکرده که این اقدام می‌تواند بخشی از مشکلات شرکت‌های ریلی را حل کند.

وی از دیگر درخواست‌های شرکت‌های ریلی را اختصاص اولویت اعطای تسهیلات از محل سهمیه 75 هزار میلیارد تومانی، واردات قطعات مهم صنعت ریلی برای قطارها با ارز نیمایی و امکان از سرگیری کارخانه و صنایع سنگین معدنی عنوان کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 245
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران