پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 511332 تاریخ : 1399/02/02-13:36:42
,15,
کدپستی 10 رقمی چه اهمیتی دارد؟

کدپستی 10 رقمی چه اهمیتی دارد؟

به گفته مدیر کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، شهرداری‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی موظف هستند کدپستی 10 رقمی را برای شناسایی افراد و محل کار یا سکونت را به کار گیرند و به همین دلیل ارایه هرگونه سرویس از سوی این سازمان‌ها مستلزم دریافت کدپستی صحیح است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از شرکت ملی پست، کاوه دولتی در خصوص پیشینه کدپستی 10 رقمی تصریح کرد: کدپستی 10 رقمی با این هدف که هر مکان (مسکونی، اداری یا تجاری) بر حسب موقعیت به صورت دقیق شناسایی شود، طراحی شده است. ابداع سیستم کدپستی برای شناسایی مقصد یک مرسوله بود. در تحقیقات تکمیلی نیز راهکاری برای شناسایی محدوده توزیع در مقصد پیشنهاد و طراحی شد تا بدین‌ترتیب کدپستی به عنوان رمز تکمیلی نشانی، به نشانی‌های اعلام‌شده از ارسال‌کنندگان افزوده شود.

او با بیان اینکه با انتخاب گزینه رفرم پستی و مدرنیزاسیون پست توسط مجریان، کدپستی به یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین ابزارهای موجود که در اختیار مجریان پستی قرارداشت تبدیل شد و در اغلب کشورها، مهندسی مجدد فرآیندهای پستی با تکیه بر قابلیتهای این کد صورت گرفت، افزود: در ایران نیز در سال 1369 تفکر برداشت و ثبت اطلاعات مکانی در وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات شکل گرفت.

دولتی در خصوص دریافت خدماتی که مستلزم داشتن کدپستی ده رقمی هستند، گفت: براساس ماده 2 قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی مصوب سال 1376 مجلس شورای اسلامی، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، شهرداری‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی موظف هستند از کدپستی 10 رقمی برای شناسایی افراد و محل کار یا سکونت آنها تبعیت کرده و آن را به کار گیرند. بنابراین ارایه هرگونه سرویس یا خدماتی که از سوی سازمان‌های یادشده، مستلزم دریافت کدپستی صحیح است.

او در پاسخ به این پرسش که چند درصد از اماکن کشور دارای کد پستی10 رقمی هستند، گفت: در حال حاضر هر مکانی که توسط مرکز آمار و شرکت ملی پست شناسایی شده دارای کدپستی 10 رقمی است مگر در مواردی که توسط سازمان‌های سرویس‌دهنده شناسایی نشده یا خارج از تعریف مکان (طبق قوانین) بنا شده است.

او در خصوص روش‌های دستیابی به کدپستی 10 رقمی گفت: هر فرد می‌تواند از طریق سامانه‌های epostcode. post. ir و sina. post. ir یا اپلیکیشن پستخونه کدپستی صحیح خود را دریافت کند.

دولتی همچنین از مسئولان سازمان و دستگاه‌ها خواست بر اساس قانون الزام استفاده کدپستی، موضوع انطباق اطلاعات کدپستی 10 رقمی و اطلاعات مشترکین خود را پیگیری و تسهیل کنند تا در شرایط اضطراری مانند بحران بیماری کرونا بتوان سرویس‌های موردنیاز اعم از توزیع اقلام و تجهیزات ضروری را به سهولت راه اندازی کرد و خدمات بهتری ارایه داد.

به گفته وی، علاوه بر مزایایی که برای کدپستی مطرح شد، داشتن این کد یکی از الزمات پروژه Gnaf است زیرا با اتصال کدپستی به نقشه‌های پارسل بندی شده دیجیتالی، می‌توان سرویس‌های جدیدی در اختیار عموم گذاشت و ارایه خدماتی که نیازمند داشتن آدرس دقیق است را سهل‌تر کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 243
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران